Zofia Rydet urodzona w 1911 w Stanisławowie, zmarła w 1997 w Gliwicach. Naukę odbyła w Szkole Gospodarstwa Wiejskiego w Snopkowie koło Lwowa. Jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej. Od 1961 członek ZPAF. Prowadziła dział wystaw w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym. W latach 70. wykładała fotografię na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej.

Zofia Rydet przychodzi na świat 5 maja 1911 w Stanisławowie, w zamożnej rodzinie prawnika Ferdynanda Rydeta i Józefy z domu Nowotny. W młodości marzy o studiach na krakowskiej ASP, uczy się jednak w Gimnazjum Urszulanek a następnie w Głównej Szkole Gospodarczej Żeńskiej w Snopkowie pod Lwowem którą kończy w 1933 roku. W latach 1933-39 pracuje w Polskim Biurze Podróży ORBIS które prowadzi jej starszy brat Tadeusz. To za jego namową wykonała pierwsze swoje zdjęcia - fotografuje dzieci z wsi huculskiej przy pomocy swojego pierwszego aparatu fotograficznego BOX. Podczas II wiojny światowej Zofia Rydet prowadzi sklep papierniczy w Stanisławowie. W 1944 roku rodzina wyjeżdża do Rabki.
 
W 1945 roku Zofia Rydet wyjeżdza do Bytomia, gdzie prowadzi sklep papierniczo-zabawkarski. Pod koniec lat 30-tych XX wieku, pod wpływem swojego brata Tadeusza, podjęła pierwsze udane próby fotograficzne, lecz dopiero od 1950 roku rozpoczęła poważną działalność artystyczną. Otrzymuje wiele nagród w fotograficznych konkursach amatorskich. W 1954 roku zapisuje się na Wyższy Kurs Fotografiki organizowany przez Polskie Towarzystwo Fotograficzne Katowice oraz ZPAF. Od 1956 należała do Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego do którego została zaproszona jako amatorka o wybitnym talencie. Tutaj poznała Jerzego Lewczyński,ego oraz Zdzisława Beksińskiego. Fotografie Zofii Rydet charakteryzuje z jednej strony bezpośredniość i prostota ujęcia, osobisty stosunek fotografującej do przedstawianego motywu, naturalność i szczerość intencji, zaś z drugiej - podążanie tropami sztuki nowoczesnej i inspiracje zarówno fotograficznym piktorializmem, jak i grafizacją obrazu, ale również malarstwem Młodej Polski, abstrakcją i surrealizmem.
 
W latach 60 XX wieku, odbyła wiele podróży m.in. do Egiptu, Jugosławii, Grecji, Libanu, Albanii, Bułgarii, Hiszpanii oraz na Węgry. W tym czasie powstał monumentalny cykl który był poświęcony różnym wyobrażeniom dzieci Mały człowiek - został pokazany podczas jej pierwszej wystawy indywidualnej w 1961 roku w Gliwicach. Cykl fotograficzny to ok. 150 fotografii dzieci. Wystawa była pokazywana również w Galerii "Krzywe Koło" w Warszawie w 1961 roku gdzie odniósła wielki sukces. Inspiracją była fotografia francuska (Henri Cartier-Bresson, Edward Boubat) i malarstwo polskie okresu Młodej Polski (Stanisław Wyspiański). Bardziej egzystencjalny i ekspresjonistyczny charakter posiada cykl Czas przemijania, dotyczący problemu starości i samotności. Cykl ten powstał m.in. z inspiracji włoskim filmem z kręgu neorealizmu. W jego ramach znalazły się kolejne serie (m.in. Medytacje I, Medytacje II, Medytacje III, Kontrasty, Oczekiwania i Samotność starości).
W 1961 roku artystka zostaje przyjęta do Związku Polskich Artystów Fotografików. W 1962 roku zamyka swój sklep w Bytomiu. Przeprowadza się na stałe do Gliwic, by poświecić się wyłącznie fotografii. W Gliwicach podejmuje pracę na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej jako nauczycielka fotografii. W 1965 roku wydawnictwo Arkady wydaje album fotografii artystki "Mały człowiek". W latach 60. XX wieku, powstał cykl fotomontaży Świat wyobraźni, który później w postaci diaporamy został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej. Składa się z 70 fotografii tworzących 15 serii fotomontaży (m.in. Pejzaże, Narodziny, Macierzyństwo, Oczekiwania, Odejścia, Zakochani, Sentymentalna ballada, Zagłada, Manekiny, Zagrożenie, Obsesje, Przemiany i Nadzieja) o treściach symbolicznych, także surrealizujących, charakteryzujących się poetyckością o dużej sile oddziaływania emocjonalnego. Na temat swojej pracy artystycznej Rydet pisała: "Mój 'Świat uczuć i wyobraźni' mówi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem."
 

Od 1978 roku praktycznie aż do końca swej twórczości realizowała najważniejsze dokonanie artystyczne - Zapis socjologiczny. Anno 1978-1990, największe dzieło w sensie ilości zrobionych zdjęć. Zofia Rydet chciała utrwalić zagrożone lub przemijające życie na wsi, m.in. Suwalszczyzny, Podhala, Lubelszczyzny, Rzeszowszczyzny i Śląska, a także miasta (np. Kraków, Gdańsk). Zapis wykonany został w kilkudziesięciu tysiącach negatywów. Fotografie z tego cyklu przedstawiają ludzi w ich domowym otoczeniu w sposób nawiązujący do dziewiętnastowiecznej "fotografii zakładowej". Zapis obejmowal również osóby, które eksponują wizerunek papieża Jana Pawła II. Z tego tematu powstał album Obecność z tekstem Józefy Hennelowej.

W 1980 roku pokazała bardziej konceptualny cykl Nieskończoność dalekich dróg. Ostatnią ważną serią stała się realizowana na przełomie lat 80. i 90. Suita śląska, na którą składają się kolaże i fotomontaże, zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii (np. z Małego człowieka), które artystka połączyła na zasadzie kolażu ze sztucznymi kwiatami, wstążkami, tworząc kompozycje o bardzo przestrzennej i rozbudowanej formie.

Zofia Rydet, otrzymuje w 1960 roku prestiżowy tytuł FIAP (AFIAP) Artiste de la Fédération Internationale de l’Art Photographique oraz w 1976 roku, najwyższe odznaczenie międzynarodowej federacji fotograficznej, tytuł EFIAP (Excellence FIAP), Fédération Internationale de l’Art Photographique. Otrzymała również nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w 1975 roku, Złoty Krzyż Zasługi w 1976 roku, nagrodę II stopnia Ministra Kultury i Sztuki w 1981 roku oraz nagrodę ZPAF - medal Jana Bułhaka w 1985 roku, a w 1987 roku otrzymała medal 40-lecia ZPAF 1947-1987 - w uznaniu zasług dla rozwoju fotografii polskiej.

Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym: w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Etnograficznym w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum w Gliwicach, a także w MOMA (Museum of Modern Art) w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford w Wielkiej Brytanii, kolekcji PHOTO-EXPO w Montrealu w Kanadzie, kolekcji PHOTO-CINEMA w Paryżu we Francji czy Gosudarstvennyj Muzej Izobrazitelnych iskusstv im. A.S Puškina w Moskwie.

Prace artystki były wystawiane na wielu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych w Polsce oraz Francji, USA, Australii, Brazylii, Portugalii, Woszech, Niemczech, Czechosłowacji, Belgii, Irlandii, Szkocji, Anglii, Japonii czy w Indiach.

Zofia Rydet jest bohaterką filmu dokumentalnego pt. "Nieskończoność dalekich dróg Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet. A.D.1989" w reżyserii Andrzeja Różyckiego który został zrealizowany w 1989 roku. Bardzo szczery, ujmujący i osobisty autokomentarz artystki prezentujący jej poglądy na temat fotografii. W filmie obserwujemy metody pracy i sposoby pojednywania portretowanych postaci.W filmie o fotografii powie: To jest jak nałóg, jak wódka dla alkoholika. Mam tysiące filmów, z których nie mam nawet odbitek. Film jest luźną przyjacielską rozmową w której artystka powiedziała Różyckiemu: 'Widziałam cztery śmierci fotografików. Wszystko się po nich wyrzuca. Możecie to sprzedać, ale nie wyrzucajcie'.
 
W 1995 roku powstały kolejne filmy dokumentalne poświęcone Zofii Rydet pt. Nieskończoność dalekich dróg, Zofia Rydet - portrety oraz Wernisaż Zofii Rydet w reżyserii Wiesława Głowacza zrealizowane dla TVP Katowice.
 
Zofia Rydet zmarła 24 sierpnia 1997 roku w Gliwicach. Pochowana została na cmentarzu parafialnym przy ul. Orkana w Rabce.
 
W 2011 roku powstała Fundacja im. Zofii Rydet, której celem są badania, odczytywania w nowym świetle, a w szczególności udostępniania szerszej publiczności twórczości swojej patronki. Fundacja prowadzi działania archiwizacyjne i badawcze nad archiwum fotograficznym artystki, przekazanym Fundacji przez rodzinę. Organizuje również wystawy, wydaje publikacje i konferencje naukowe. Fundacja prowadzi cyfrowe archiwum zdjęć Rydet zawierające ponad 11 000 zdigitalizowanych negatywów.
 
Po śmierci artystki ukazał się album Zofia Rydet (1911-1997). Fotografie - będący katalogiem do wystawy fotografii która miała miejsce w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1999 roku. W 2005 roku, ukazała się książka Barbary Panek-Sarnowskiej "Socjologiczność fotografii Zofii Rydet" która powstała z wykorzystaniem materiałów zawartych w jej pracy magisterskiej "Estetyka fotografii socjologicznej na przykładzie twórczości Zofii Rydet", napisanej pod opieką naukową dra hab. Wiesława Hudona na Uniwersytecie Zielonogórskim. Dzięki współpracy Fundacji Archeologia Fotografii oraz Fundacji im. Zofii Rydet ukazała się w 2012 roku reedycja albumu fotografii "Mały człowiek". W 2013 roku ukazał się album fotografii wydany przez Muzeum Śląskie, który powstał w wyniku projektu "Inwentaryzacja wizerunków w twórczości Zofii Rydet" realizowanego przez Fundację imienia artystki. W 2017 roku Muzeum w Gliwicach wydało album pt. "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" który jest rezultatem wieloletniego projektu badawczego zajmującego się Zapisem Socjologicznym. Wzięły w nim udział takie instytucje jak Fundacja Zofii Rydet z Krakowa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej z Warszawy, Fundacja Sztuk Wizualnych z Krakowa oraz Muzeum w Gliwicach.
 
W 2017 roku ukazał się w wersji angielskiej zbiór tekstów polskich i zagranicznych badaczy pt. "Object Lessons - Zofia Rydet's Sociological Record", zainspirowanych wystawą w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie która miała miejsce na przełomie roku 2015/16 roku pt. "Zofia Rydet. Zapis, 1978-1990", publikacja na wiele sposobów analizuje to niezwykłe dzieło, wprowadzając polską fotografkę do międzynarodowego kanonu dwudziestowiecznej fotografii i sztuki. Wydawnictwo dostępne jest również w rormie elektronicznej. Wersja w języku polskim ma być dostępna w 2018 roku.
 
Dzięki wydawnictwu Uniwersytetu Łódzkiego w 2020 roku w ramach cyklu wydawniczego "Zofia Rydet. Dziedzictwo kulturowe i eksperyment fotograficzny" ukazały się trzy książki które w całości poświęcone są artystce. Pierwsza książka to monografia "Zofia Rydet po latach. 1978-2018" opracowana pod redakcją Stefana Czyżewskiego oraz Mariusza Gołąba. Druga została napisana przez Jakuba Dziewita i Adama Pisarka pt. "Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna" która stanowi bardzo interesujący wkład do naukowej refleksji nad dziedzictwem fotograficznym Zofii Rydet. Aktualizuje pomysł nie tylko nad fotografią jako formą dokumentacji rzeczywistości, lecz także stawia odważne pytania o jej funkcję. Trzecia z książek to praca zbiorowa "Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet" biografia gdzie czytając ją podążamy tropem artystki, dzięki temu można zrozumieć wyjątkowy fenomen jej twórczości ściśle przenikającej się z jej życiem. W 2021 roku ukazała się kolejna czwarta książka "Obraz, obiekt, narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet" wydana w ramach cyklu wydawniczego "Zofia Rydet. Dziedzictwo kulturowe i eksperyment fotograficzny" której autorami są Mariusz Gołąb oraz Stefan Czyżewski, którzy za podstawę swoich rozważań nad kulturowym znaczeniem twórczości Zofii Rydet przyjęli "analizę etymologiczną" pojęcia fotografii. Do książki dołaczono film dokumentalny pt. "Papierki z cukierków" zrealizowany w 2020 roku. Mariusz Gołąb oraz Stefan Czyżewski podążają drogami wytyczonymi przez Zofię Rydet w czasie jej fotograficznych podróży. Spotkania z bohaterami fotografii artystki, przeplatają się z wypowiedziami krytyków fotografii i fotografików.
 
W 2023 roku ukazała się książka fotograficzna "Zofia Rydet. Dokumentacje 1950-1978. Sądeckie", wydana przez Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, przy okazji wystawy fotografii "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", prezentująca zdjęcia Nowego Sącza i jego okolic wykonane przez artystkę w latach 60. I 70. XX w.
 
Fotografie Zofii Rydet były wielokrotnie publikowane w wydawnictwach zbiorowych np.: w książce Alfreda Ligockiego "Fotografia i sztuka" z 1962 roku, w katalogu wystawy "Człowiek w Polsce Ludowej", albumie "Almanach Fotografiki Polskiej '63" z 1963 roku, albumie "Almanach Fotografiki Polskiej '64" z 1964 roku, w albumie "Almanach Fotografiki Polskiej 1965. ZPAF" z 1966 roku, albumie "Almanach Fotografiki Polskiej '67" z 1967 roku, w albumie "25 lat Fotografiki Polskiej" oraz "Almanach Fotografiki Polskiej '69" z 1969 roku, w katalogu Ogólnopolskiej wystawy fotografii artystycznej "Ewy", w książce Juliusza Garzteckiego "Trzecie oko" z 1975 roku, katalogu "X Gorzowskie Konfrontacje Fotograficzne" z 1979 roku, katalogu "Sztuka reportażu. Z historii fotografii polskiej" z 1980 roku, książce Jerzego Buszy "Wobec fotografii" z 1983 roku, w katalogu "Salon zaproszonych", katalogu "Wieś bez filtra", katalogu "VI Ogólnopolski Plener Fotograficzny Łańcut - Medynia" z 1984 roku, w katalogu "Polska Współczesna Fotografia Artystyczna", w katalogu "Polska Fotografia Krajobrazowa 1944-1984", opracowaniu "Fotografia Artystyczna na Ziemiach Zachodnich i Północnych w latach 1945-1985" z 1985 roku, w katalogu "2. Salon zaproszonych", książce "Fotografia Artystyczna na Ziemiach Zachodnich i Północnych w latach 1945-1986" z 1986 roku, katalogu "Fotografia" z 1987 roku, w katalogu "3. Salon zaproszonych", w katalogu wystawy "Polish Perceptions. Ten Contemporary Photographers 1977-88", katalogu "Aspects de la Photographie Polonaise", w książce Alfreda Ligockiego "Formy i ludzie. Almanach fotografiki śląskiej ZPAF" z 1988 roku, katalogu "20th International Biennale of Art Sao Paulo 1989" z 1989 roku, książce Krystyny Łyczywek "Rozmowy o fotografii. 1970-1990" z 1990 roku, książce pod redakcją Wiesława Prażucha "150 lat fotografii polskiej" z 1991 roku, katalogu wystawy "Galeria FF - Konstelacja - wystawa fotografii polskiej" z 1993 roku, w opracowaniu "Artyści polscy na festiwalach międzynarodowych 1975-1995" z 1995 roku, książce Krzysztofa Jureckiego "Fotografia polska lat 80-tych" z 1989 roku, w opracowaniu Jerzego Lewczyńskiego "Antologia Fotografii Polskiej" z 1999 roku, książce Sławomira Magali "Szkoła widzenia" z 2000 roku, w katalogu "500. wystawa w Galerii Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego" i książce "Wokół dekady. Fotografia Polska lat 90" z 2002 roku, w książce Adama Soboty "Konceptualność Fotografii" z 2004 roku, w albumie okolicznościowym z okazji 60-lecia ZPAF "Polish Photography in 20th Century" i książce "Fotografia etnograficzna i "etnograficzność" fotografii", "Fenomeny i fantomy. Gliwickie środowisko fotograficzne w latach 1951-2000", w katalogu zbiorowej wystawy "100 Years of Polish Photography the Collection of Muzeum Sztuki in Lodz / XX Wiek w Fotografii Polskiej z Kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi" w The Shoto Museum of Art in Tokyo and Niigata City Art Museum w Japonii w 2006 roku, w opracowaniu Adama Soboty "Fotografia. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu", w książce "Niech żyje fotografia. 20 lat Dni Fotografii w Świdnicy" z 2007 roku, albumie "Czas Forum Fotografii. 25 lat Galerii FF" i katalogu festiwalu "Miesiąc Fotografii w Krakowie" oraz albumie "Dokumentalistki. Polskie fotografki XX wieku" z 2008 roku, książce Krzysztofa Jureckiego "Oblicza Fotografii", w katalogu wystawy Andrzeja Różyckiego "Fotoandrzejozofia", w katalogu wystawy zbiorowej "Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie" z okazji 170-lecia ogłoszenia wynalazku fotografii z 2009 roku, książce Adama Mazura "Historie fotografii w Polsce 1839-2009", w katalogu festiwalowym "VI Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej", katalogu wystawy "Dom na fotografii" wydanego w ramach 7. Triennale Sztuki Sacrum w Częstochowie i książce "Uśpiony kapitał", książce Wojciecha Nowickiego "Dno oka. Eseje o fotografii" z 2010 roku, katalogu "10. Fotofestiwalu w Łodzi" z 2011 roku, albumie "Dopełnienie konieczne. Śląskie fotografki" z 2012 roku, monograficznym albumie "Akt w polskiej fotografii" pod redakcją Jerzego Piątka z 2013 roku, w książce pod redakcją Rafała Lewandowskiego i Tomasza Szerszenia "Neorealizm w fotografii polskiej 1950-1970" z 2015 roku, w katalogu wystawy "Fotografia subiektywna w sztuce polskiej 1956-1969" z 2016 roku, opracowaniu Adama Soboty "Nowe Horyzonty w Nowych Mediach" z 2017 roku, książce Adama Mazura "Po końcu fotografii" z 2018 roku, w książce Adama Mazura "Okaleczony świat. Historie fotografii Europy Środkowej 1838-2018", książce "Początek przyszłości. Fotografia w miesięczniku "Polska" w latach 1954-1968", albumie "Śląska Fotografia Artystyczna" z 2019 roku, albumie "Director’s Choice - Muzeum Fotografii w Krakowie", książce Krzysztofa Jureckiego "Kontynuatorzy tradycji Wielkiej Awangardy w fotografii polskiej w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku. Pogranicza malarstwa, grafiki i filmu eksperymentalnego" z 2020 roku, opracowaniu posympozjalnym "W lustrze fotografii. O fotografii na Śląsku po 2010", w katalogu wystawy "Krajobrazy (w) pamięci. Pejzaż w polskiej fotografii", albumie "Krechtz. Zofia Rydet i Marek Chlanda" z 2021 roku, w książce "Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927-1978" z 2022 roku, książce Adama Soboty "W stronę słońca. Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne (1951-2000)", katalogu wystawy "Poszerzanie wspólnoty. Fotografia humanistyczna ze zbiorów Muzeum w Gliwicach" z 2023 roku, oraz wielu innych albumach, książkach i fachowej prasie fotograficznej.

Cykle fotograficzne

  • 1961 - Mały człowiek
  • 1964 - Czas przemijania W ramach tego cyklu powstały mniejsze projekty - Medytacje I, II, III, Kontrasty, Pogodne dni, Oczekiwania, Trudna droga, Samotność starości, Faktury, Moja galeria)
  • 1957 - 1980 - Przemiany
  • 1975 - 1979 - Świat uczuć i wyobraźni (Świat uczuć i wyobraźni Zofii Rydet został wydany w albumie przez KAW w 1979 roku, zawiera cykle fotografii: Pejzaże, Narodziny, Macierzyństwo, Oczekiwania, Odejścia, Za ścianą życia, Zakochani, Sentymentalna ballada, Zagłada, Manekiny, Fantomy, Zagrożenie, Obsesje, Przemiany, Nadzieja)
  • 1980 - Nieskończoność dalekich dróg
  • 1979 - 1980 - Złe dni
  • 1980 - Epitafium
  • 1978 - 1990 - Zapis socjologiczny. Anno 1978-1990 (obejmował województwa i regiony suwalskie, lubelskie, kieleckie, rzeszowskie, Śląsk, Spisz, Orawa, Podhale, Chochołów, Podhale-Naprawa, Kraków, Gliwice)
  • 1984 - 1985 - Obecność
  • 1982 - Ślady
  • 1980-1990 - Suita śląska

Wystawy indywidualne - wybór

  • 1961 - Mały Człowiek - Gliwice - Galeria Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego
  • 1961 - Mały Człowiek - Galeria Krzywe Koło - Warszawa
  • 1962 - Mały Człowiek - Bytom - Muzeum Okręgowe
  • 1964 - Czas Przemijania - Warszawa - Galeria "Zachęta"
  • 1967 - Mały Człowiek - Bukareszt
  • 1968 - Czas Przemijania - Toruń, Galeria Fotografii
  • 1979 - Zapis Socjologiczny - Gorzów Wielkopolski - Muzeum Okręgowe
  • 1979 - Mały człowiek - Galeria Mała, Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie
  • 1980 - Zapis Socjologiczny - w ramach wystawy Poszukiwania 79 - Bydgoszcz
  • 1980 - Nieskończoność dalekich dróg - Gdańsk - Galeria GN
  • 1980 - Zapis Socjologiczny - Bielsko-Biała - I Ogólnopolski Przegląd Fotografii Socjologicznej
  • 1980/1981 - Mały Człowiek - wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
  • 1981 - Nieskończoność dalekich dróg - Poznań - Galeria Od Nowa
  • 1984 - Zapis Socjologiczny - Katowice - Galeria Wydziału Grafiki ASP
  • 1984 - Wystawa sztuki polskiej - Muzeum im. Puszkina - Moskwa
  • 1985 - Świat uczuć i wyobraźni - Świdnica - Galeria Fotografii
  • 1986 - Świat uczuć i wyobraźni, Nieskończoność dalekich dróg - Lublin - BWA
  • 1986 - Dom - Łódź - Nawa św. Krzysztofa
  • 1986 - Obecność i zapis - wystawa jubileuszowa - Katowice - Galeria ZPAF
  • 1986 - Czas i obraz północnowschodniej Polski - Gliwice
  • 1987 - Nieskończoność dalekich dróg - Lądek Zdrój - Galeria Sztuki Elementarnej
  • 1987 - Plener i pokaz - Suwałki - Galeria Fotografii
  • 1987 - Fotografia - wystawa z okazji 40-lecia Związku Polskich Artystów Fotografików - Galeria Zachęta - Warszawa
  • 1988 - Zapis Socjologiczny - Douchy les Mines - Francja
  • 1989 - Zofia Rydet. Fotografijos paroda - Kowno - Fotografijos Galerijoje
  • 1989 - Zofia Rydet, Festiwal Fotografii w Opavie”, Kulturni středisko ZV ROH OSS Opava - Kylešovice
  • 1990 - Zofia Rydet. Zapis Socjologiczny 1978 - 1990 - Łodź - Galeria FF
  • 1990 - Zofia Rydet. Zapis Socjologiczny. Douchy - Francja 1988 - Łódź - Galeria ŁTF
  • 1991 - Świat uczuć i wyobraźni - Rabka - Galeria "Pod Aniołem"
  • 1991 - Świat uczuć i wyobraźni - Katowice - Galeria ZPAF
  • 1991 - Zofia Rydet - Katowice - BWA
  • 1992 - Świat uczuć i wyobraźni - Gliwice - PIK
  • 1992 - Zofia Rydet - Douchy les Mines - Francja
  • 1993 - Nieskończoność dalekich dróg. Zwykły Człowiek - portrety - Gliwice - Muzeum w Gliwicach, Galeria Ratusza
  • 1995/1996 - Zofia Rydet. Fotografie. Śląskie wspomnienia - Gliwice - Muzeum w Gliwicach
  • 1995/96 - Obrazy przemijającego świata. Górny Śląsk - Budapeszt - Instytut Polski
  • 1997 - Hommeage a Zofia Rydet - Douchy les Mines - Centre Regional de la Photographie - Francja
  • 1999 - Zofia Rydet 1911–1997. Fotografie - Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria Okręgu Śląskiego ZPAF i Galerii Pustej, Galerii ASP i Galerii Sektor I Górnośląskiego Centrum Kultury, Katowice, Galeria Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, Częstochowa
  • 2007 - Tarnogórzanie w obiektywie Zofii Rydet - Muzeum w Tarnowskich Górach - Tarnowskie Góry
  • 2008 - Zapis socjologiczny 1978-1990 - w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie - Galeria Starmach - Kraków
  • 2010 - Nożyczki a Zofia Rydet - w ramach Fotofestiwalu 2010 - Galeria 87, Łódź
  • 2011 - Zofia Rydet. The Arc of Realism - w ramach Photoireland Festival - Centre for Creative Practices - Dublin - Irlandia
  • 2011 - Łuk realizmu. Zofia Rydet 1911-1997 - w stulecie urodzin - 10. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi - Muzeum Kinematografii, Łódź
  • 2012 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Czytelnia Sztuki - Gliwice
  • 2012 - Dopełnienie konieczne - Muzeum Śląskie - Katowice
  • 2013 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Muzeum Etnograficzne w Zielonej Górze z siedzibą w Ochli
  • 2013 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne - Galeria Ratusz w Zamościu
  • 2014 - Wystawa zbiorowa - Papieże - MOCAK
  • 2015 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Gdańska Galeria Fotografii - Muzeum Narodowe w Gdańsku
  • 2015 - Wystawa zbiorowa, XII Baltic Triennial - Contemporary Art Centre - Wilno - Litwa
  • 2015 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Muzeum Fotografii w Bydgoszczy
  • 2015/16 - Zofia Rydet. Zapis 1978-1990 - Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
  • 2015 - Człowiek w nieskończoności zapisu - Muzeum Kinematografii w Łodzi
  • 2016 - Wystawa zbiorowa. Textival Litteraturfestival - Göteborg - Szwecja
  • 2016 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie
  • 2016 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Muzeum Śląska Opolskiego, Opolski Festiwal Fotografii OFF 2016
  • 2016 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Oddział Muzeum Regionalnego w Mielcu - Jadernówka
  • 2016 - 2017 - Zofia Rydet. Répertoire / Zofia Rydet. Zapis 1978-1990 - Galeria Jeu de Paume - Tours - Francja
  • 2017 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978 - 1990. Wyimki: Śląsk i Podhale - Muzeum Miejskie w Tychach - Tychy
  • 2017 - Rabka na fotografii Zofii Rydet (1950-1990) - wystawa plenerowa - Amfiteatr - Rabka
  • 2017 - Zofia Rydet - Dokumentacje - Architektura 1963 - 1974 - Galeria X - Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej - Gliwice
  • 2018 - Zapis socjologiczny (1978-1990) - Galeria Sztuk Wizualnych Vauxhall, Krzeszowice
  • 2018 - Niepokorność dalekich dróg - Galeria BWA w Olsztynie - Olsztyn
  • 2018 - Zofia Rydet - Fotografie - Galeria "Scena" w Koszalinie
  • 2019 - Zofia Rydet. Dokumentacje. Architektura 1963-74 - Muzeum Śląska Opolskiego, Opole
  • 2019 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Rzeszowski Weekend Fotografii - Muzeum Etnofgraficzne w Rzeszowie
  • 2019 - Portrety - Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44 - Świnoujście
  • 2020 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny - wystawa plenerowa (przystanki autobusowe) - Olsztyn
  • 2020 - Zapis socjologiczny - Festiwal Wschód Kultury - Zaułek Hartwigów, Lublin
  • 2021 - Zofia Rydet - 13th Gwangju Biennale, Korea Południowa
  • 2021 - Jerzy Lewczyński, Zofia Rydet - Retoryka pustki - Galeria Miasto Ogrodów, Katowice
  • 2021 - Zofia Rydet. Idę dobrą drogą - Galeria MBWA Leszno
  • 2022 - Zofia Rydet. Mały człowiek - Galeria Sztuk Wizualnych Vauxhall, Krzeszowice
  • 2022 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Muzeum Wsi Radomskiej, Radom
  • 2023 - Nieskończoność dalekich dróg - Galeria Raster, Warszawa
  • 2023 - Wieś bez filtra - Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego, Szreniawa
  • 2023 - Sopoccy artyści w zapisie socjologicznym Zofii Rydet - Festiwal Festiwal W Ramach Sopotu 2023 - Dworek Sierakowskich, Sopot
  • 2023 - Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990 - Muzeum Okręgowe, Nowy Sącz

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.