Katalog wystawy fotografii "Zofia Rydet. Fotografie. Śląskie wspomnienia" która miała miejsce w Muzeum Śląskim w Gliwicach od listopada 1995 do stycznia 1996 roku w ramach IV Górnośląskiego Festiwalu Kameralistyki Ars Cameralis.
Górny Śląsk i Podhale to regiony Polski, które Zofia Rydet fotografowała najczęściej. Jej fascynacja Górnym Śląskiem wynikała, oczywiście, z faktu zamieszkania tu, ale umotywowana była również odmiennością tej ziemi od innych miejsc, w których artystka się wychowała. Jednak charakterystyczna przemysłowa zabudowa i motyw dymu znacznie rzadziej występują na jej fotografiach, ponieważ najważniejszym tematem swoich zdjęć artystka uczyniła człowieka. W wykonanych przez nią portretach nie ma wyszukanej kompozycji i czasem daje o sobie znać niekorzystna sytuacja oświetleniowa. Ale jest tam magia pewnego zrozumienia czy porozumienia, które sprawia, że ci ludzie i ich sytuacje stają się bliscy oglądającym, bez względu na to czy są oni również mieszkańcami Śląska. (...)
Adam Sobota
Katalog ten towarzyszył również wystawie fotografii Zofii Rydet "Obrazy przemijającego świata - Górny Śląsk" która była prezentowana w Instytucie Polskim w Budapeszcie od listopada 1995 do stycznia 1996 roku.
Zofia Rydet. Fotografie. Śląskie wspomnienia
- Zdjęcia: Zofia Rydet
- Wstęp: Adam Sobota
- Wybór fotografii: Wiktor Hombek, Anna Kwiecień
- Opracowanie graficzne: Grzegorz Mitręga
- Redakcja: Barbara Muranowska
- Korekta: Aleksandra Nowak
- Wydawnictwo: Ars Cameralis Silesiae Superioris / Muzeum Śląskie w Gliwicach
- Rok wydania: 1995
- ISBN: 83905035-0-6
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 88
- Wymiary: 210x180mm
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Zofia Rydet (1911-1997) - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin - o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Podobne artykuły: