Collins Gallery. Polish Perceptions. Ten Contemporary Photographers 1977-88 - katalog wystawy 1988

Katalog zbiorowej wystawy fotografii "Polish Perceptions. Ten Contemporary Photographers 1977-88" która miała miejsce w Uniwersyteckiej Galerii Collins w Glasgow w Szkocji, w październiku 1988 roku.

Uniwersytet Strathclyde od ponad 21 lat cieszy się owocnymi i trwałymi relacjami z Polską. W październiku 1983 roku Uniwersytecka Galeria Collins wzmocniła i rozszerzyła te powiązania o sztuki wizualne. "Contemporary Camera, duża wystawa składająca się z prac dwudziestu pięciu artystów mieszkających i pracujących w Szkocji, odbyła tournée do Polski. Prezentowana w czasie wielkiej niepewności wystawa cieszyła publiczność w Łodzi, Warszawie i nie tylko. W 1985 r. jako bezpośredni skutek wzajemnej współpracy zaprezentowano "Tapestry Traditions", pokaz wybrany z Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, śledzący współczesne tradycje tkackie w Polsce w tym stuleciu. W ciągu ostatnich pięciu lat Galeria Collins była uznawana za ważne miejsce fotografii, pokazujące prace w ramach tradycji sztuk pięknych. Dlatego "Polish Perceptions" łączy dwa ważne wątki w rozwoju programu Galerii Collins. Wystawa została wybrana we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej Lodi. Wiele wizyt w Lodzi, Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku odbyło się przy współpracy i pod fachowym nadzorem Urszuli Czartoryskiej, Kuratora Fotografii Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Łodzi i jej pracowników Krzysztofa Jureckiego i Lecha Lechowicza. Wiele prac obejrzano dzięki pomocy Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Związku Fotografów Polskich Artystów Fotografików (ZPAF) oraz artystów niezależnych. Zakres wystawy "Polish Perceptions" jest niestety ograniczony. Podjęto próbę odzwierciedlenia głównych zainteresowań fotografii polskiej ostatniej dekady, charakteryzujących się z jednej strony kreatywnym i wysoce indywidualnym podejściem, z drugiej zaś kontynuacją silnej tradycji reporterskiej. Przy oglądaniu prac przed dokonaniem selekcji należało wziąć pod uwagę i zrozumieć szereg czynników specyficznie polskich. Członkostwo w ZPAF uzgadniają dotychczasowi członkowie. Dlatego wśród członków popularne są pewne style fotografii, z naciskiem w kategoriach brytyjskich na robienie zdjęć dokumentalnych i quasi-komercyjnych. ZPAF ma mniejsze znaczenie dla osób uprawiających fotografię twórczą. Dla każdego materiały są ograniczone, a folia kolorowa jest zarówno droga, jak i zmienna pod względem jakości. Dlatego wykorzystanie technik mieszanych i wykorzystanie starych fotografii w pewien sposób to odzwierciedla, a zainteresowanie wcześniejszymi metodami druku stało się obszarem badań niektórych artystów. Podczas oglądania tej wystawy ważne jest, aby wziąć pod uwagę środowisko, w którym powstają odbitki. Ekspozycja na błyszczące ilustrowane książki i czasopisma wywołuje oddzielne wpływy. Tutaj w większości te wpływy nie istnieją, a jeśli już, to jest to świadomie wzmagane. Dostępność monografii fotograficznych i badań historycznych jest ograniczona, co powoduje inny poziom świadomości w porównaniu z Europą Zachodnią i Ameryką Północną. Liczba kreatywnych fotografów, ilość krytyki artystycznej poświęconej fotografii oraz liczba zbiorów muzealnych (dwie) nie sugeruje ograniczonej bazy, ale małą bazę jak na tak duży kraj. Wreszcie zmieniający się klimat społeczno-gospodarczy w ciągu ostatnich dwóch dekad często okazywał się dla artystów trudny do zorientowania się w nim. Osobista lub zbiorowa niepewność często usuwa potrzebę dyskusji na temat estetyki - zamiast tego może przywrócić potrzebę ugruntowania swojej pozycji w uznanej i fizycznej sferze. Wyczuwalny jest powrót do pracy reporterskiej na początku lat 80-tych. Podsumowując "Polish Perceptions" jest selektywne, ale mimo to charakterystyczne dla mocnych stron i kierunku polskiej fotografii 1977-88.

Tessa Jackson Kuratorka Collins Gallery, 1982-1988.

W wystawie "Polish Perceptions" pokazano prace takich polskich artystów fotografików jak Anna Bohdziewicz, Teresa Gierzyńska, Izabella Gustowska, Mariusz Hermanowicz, Natalia LL, Andrzej J. Lech, Janusz Leśniak, Wojciech Prażmowski, Krzysztof Pruszkowski, Zofia Rydet

Polish Perceptions. Ten Contemporary Photographers 1977-88

  • Kurator wystawy: Laura Hamilton
  • Teksty: Tessa Jackson, Urszula Czartoryska, Adam Sobota
  • Noty biograficzne: Krzysztof Jurecki
  • Tłumaczenie na angielski: Nina Taylor
  • Wydawca: Galeria Collins / University of Strathclyde Glasgow
  • Rok wydania: 1988
  • ISBN: 0-907114-15-6
  • Ilość stron: 32
  • Wymiary: 210x207mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: angielski
  • Wydanie: pierwsze

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.