"Object Lessons", zbiór tekstów polskich i zagranicznych badaczy wydany w 2017 roku, zainspirowanych wystawą w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie "Zofia Rydet. Zapis, 1978-1990", publikacja na wiele sposobów analizuje to niezwykłe dzieło, wprowadzając polską fotografkę do międzynarodowego kanonu dwudziestowiecznej fotografii i sztuki.
"Zapis socjologiczny" jest tu pokazany w kontekście fotografii niemieckiej i amerykańskiej, na szerszym tle polskiej fotografii socjologicznej lat 70. i 80., jest interpretowany w swej materialności i poddawany refleksji teoretycznej. Pokazuje niezwykłą siłę fotografii jako sposobu patrzenia na świat i jako nieoczywistej metody jego archiwizowania.
W 1978 roku Zofia Rydet rozpoczęła pracę nad monumentalnym projektem, który będzie znany jako "Zapis socjologiczny". Fotografując Polaków w ich domach, stworzyła niezwykłe archiwum około dwudziestu tysięcy negatywów. Obrazy obejmują twarze, wnętrza, meble i wiele innych. Przedsięwzięcie pochłonęło Rydet tak całkowicie, że nigdy nie była w stanie nadać mu ostatecznego kształtu poprzez książkę lub wystawę.
Tekstom towarzyszą obszerne autorskie wybory zdjęć Zofii Rydet.
Teksty
- Anna Beata Bohdziewicz
- Sebastian Cichocki
- Régis Durand
- Ewa Klekot
- Maren Lübbke-Tidow
- Adam Mazur
- Agnieszka Pajączkowska
- Helen Petrovsky
- Krzysztof Pijarski
- Abigail Solomon-Godeau
- Łukasz Zaremba
Krzysztof Pijarski - Object Lessons - Zofia Rydet's Sociological Record
- Redakcja: Krzysztof Pijarski
- Projekt graficzny: Ludovic Balland
- Wydawca: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
- Data wydania: 2017
- ISBN: 9788364177378
- Liczba stron: 280
- Język: Angielski
- Format: 200×148×22mm
- Oprawa: Miękka
- Waga: 388g
Wydawnictwo dostępne również w wersji elektronicznej w postaci PDF.
Zofia Rydet - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Podobne artykuły: