zofia rydet object"Object Lessons", zbiór tekstów polskich i zagranicznych badaczy wydany w 2017 roku, zainspirowanych wystawą w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie "Zofia Rydet. Zapis, 1978-1990", publikacja na wiele sposobów analizuje to niezwykłe dzieło, wprowadzając polską fotografkę do międzynarodowego kanonu dwudziestowiecznej fotografii i sztuki.

"Zapis socjologiczny" jest tu pokazany w kontekście fotografii niemieckiej i amerykańskiej, na szerszym tle polskiej fotografii socjologicznej lat 70. i 80., jest interpretowany w swej materialności i poddawany refleksji teoretycznej. Pokazuje niezwykłą siłę fotografii jako sposobu patrzenia na świat i jako nieoczywistej metody jego archiwizowania.

W 1978 roku Zofia Rydet rozpoczęła pracę nad monumentalnym projektem, który będzie znany jako "Zapis socjologiczny". Fotografując Polaków w ich domach, stworzyła niezwykłe archiwum około dwudziestu tysięcy negatywów. Obrazy obejmują twarze, wnętrza, meble i wiele innych. Przedsięwzięcie pochłonęło Rydet tak całkowicie, że nigdy nie była w stanie nadać mu ostatecznego kształtu poprzez książkę lub wystawę.

Tekstom towarzyszą obszerne autorskie wybory zdjęć Zofii Rydet.

Teksty

  • Anna Beata Bohdziewicz
  • Sebastian Cichocki
  • Régis Durand
  • Ewa Klekot
  • Maren Lübbke-Tidow
  • Adam Mazur
  • Agnieszka Pajączkowska
  • Helen Petrovsky
  • Krzysztof Pijarski
  • Abigail Solomon-Godeau
  • Łukasz Zaremba

Krzysztof Pijarski - Object Lessons - Zofia Rydet's Sociological Record

  • Redakcja: Krzysztof Pijarski
  • Projekt graficzny: Ludovic Balland
  • Wydawca: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
  • Data wydania: 2017
  • ISBN: 9788364177378
  • Liczba stron: 280
  • Język: Angielski
  • Format: 200×148×22mm
  • Oprawa: Miękka
  • Waga: 388g

Wydawnictwo dostępne również w wersji elektronicznej w postaci PDF.

Zofia Rydet - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.

Podobne artykuły:

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.