W 1979 roku powstał album Zofii Rydet pt. "Świat wyobraźni" ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, będący efektem mozolnej i czasochłonnej pracy artystki nad fotomontażami. Cykl był również prezentowany w formie pokazu przeźroczy (diaporamy) z podkładem muzycznym. Album został wydany przez Krajową Agencje Wydawniczą.
Na początku lat 60. Zofia Rydet rozpoczęła pracę nad cyklem poetyckich fotomontaży "Świat wyobraźni", na który składa się z 70 fotografii, surrealistycznych prac o potężnym ładunku emocjonalnym, ułożonych w 15 serii: Pejzaże, Narodziny, Macierzyństwo, Oczekiwania, Odejścia, Za ścianą życia, Zakochani, Sentymentalna ballada, Zagłada, Manekiny, Fantomy, Zagrożenie, Obsesje, Przemiany, Nadzieja.
"Mój "Świat wyobraźni" mówi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem" - mówiła Zofia Rydet.
Zofia Rydet - Świat wyobraźni
- Tekst: Urszula Czartoryska
- Opracowanie graficzne: Krzysztof Link
- Przekład: Jezrzy Brodzki
- Redaktor: Stanisław S. Stopczyk
- Redaktor techniczny: Andrzej Skibiński
- Wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza
- Rok wydania: 1979
- Oprawa: twarda
- Ilość zdjeć: 104
- Format: 220x220mm
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Zofia Rydet (1911-1997) - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Podobne artykuły: