Krzysztof Pijarski - (Po)nowoczesne losy obrazów - książka - Wydawnictwo PWSFTviT 2013

Książka "(Po)nowoczesne losy obrazów" której autorem jest Krzysztof Pijarski, to dwa eseje "Miejsce obrazów. O Fotografiach muzealnych Thomasa Strutha" oraz "Fotografia między archiwum a opowieścią. Materializm Allana Sekuli", teksty powstały jako prace magisterskie autora. Książka została wydana w 2013 roku, przez Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.

(Po)nowoczesne losy obrazów" to bowiem połączenie w jedną publikację dwóch obszernych esejów, których przedmiotami są dwie zupełnie odmienne osobowości artystyczne: niemiecki fotograf Thomas Struth, zaliczany do najwybitniejszych przedstawicieli tzw. "szkoły dusseldorfskiej", która dla współczesnej fotografii artystycznej odkryła format i sposób prezentacji malarstwa sztalugowego, oraz amerykański artysta i teoretyk fotografii, Allan Sekula, znany z krytycznego stanowiska wobec obecności fotografii wśród sztuk pięknych, a w swojej praktyce artystycznej czerpiący z jednej strony z tradycji konceptualizmu i krytyki instytucji, z drugiej zaś, z osiągnięć (i klęsk) awangardy klasycznej. Obaj należą do czołówki współczesnych artystów posługujących się medium fotografii. Celem takiego zestawienia jest spojrzenie na skutki przełomu lat 70. i 80., w sztuce, związanego z pojawieniem się postmodernizmu, z dwóch różnych, nawet więcej - przeciwstawnych, perspektyw. Nie chodzi tu jednak o porównanie tego, co nieporównywalne, lecz o odtworzenie swoistego pola sił, w którym toczyła się debata o kształcie sztuki w późnej nowoczesności. Fotografia odegrała w tej debacie kluczową rolę, co więcej - dostarczyła argumentów obu jej stronom.

Pierwszy esej jest interpretacją projektu fotograficznego Thomasa Strutha, Museumsbilder (1989-2001), jako jednego z najciekawszych przykładów współczesnej fotografii artystycznej. (...) Esej poświęcony Allanowi Sekuli oferuje zaś spojrzenie na fotografię z zewnątrz, jakie oferują teksty krytyczne artysty. (...)

Krzysztof Pijarski

(Po)nowoczesne losy obrazów. Miejsce obrazów. O Fotografiach muzealnych Thomasa Strutha / Fotografia między archiwum a opowieścią. Materializm Allana Sekuli

  • Autor: Krzysztof Pijarski
  • Recenzja: prof. Piotr Piotrowski
  • Redakcja: Anna M. Zarychta
  • Korekta: Ewelina Mandecka, Marek Kowalik
  • Projekt graficzny i skład: Tomek Głowacki
  • Wydawca: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi
  • Współpartner wydania: Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół PWSFTviT
  • Rok wydania: 2013
  • ISBN: 978-83-87870-56-0
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 400
  • Wymiary: 162x220mm
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Książka otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia Historyków Sztuki w konkursie im. ks. prof. dr Szczęsnego Dettloffa w kategorii prac opublikowanych w 2013 roku, wyróżnienie w Konkursie na Najtrafniejszą Szatę Edytorską Książki Naukowej XX Wrocławskich Targów Książki Naukowej w 2014 roku oraz wyróżnienie honorowe w Konkursie na Najpiękniejszą Książkę Roku 2013.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.