Elżbieta Jabłońska, Tomasz Kozielec - Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii / Black and white image of the world. Issues in the conservation of photographs - monografia - książka Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 2018

Monografia "Czarno-biały obraz świata" pod redakcją Elżbiety Jabłońskiej i Tomasza Kozielca to obszerny zbiór tekstów przedstawiających dzisiejsze problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii. Książka została wydana w 2018 roku, przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Jeden z amerykańskich fotografów żyjących w XIX stuleciu - Mathew B. Brady - jest autorem słynnego powiedzenia, które brzmi: "Nawet najbardziej doświadczeni fotografowie nie są do końca pewni wyników swoich działań". Specjaliści zajmujący się konserwacją-restauracją fotografii mają podobne doświadczenia, różnorodność technik fotograficznych wynalezionych w XIX i XX wieku sprawiła bowiem, że prace nad ratowaniem fotograficznego dziedzictwa kulturowego utrwalonego na podłożach papierowych, szklanych czy sztucznych należą do zadań trudnych. Ciągły rozwój metod konserwacji sprawia, że każdego roku stajemy się bardziej doświadczeni i zasobni w wiedzę, mamy też okazję poznawać opinie rozmaitych specjalistów z różnych środowisk. Niniejsza publikacja wychodzi naprzeciw potrzebom popularyzacji wiedzy konserwatorskiej i jako pierwsza w Polsce poświęcona jest w całości zagadnieniu ochrony i konserwacji fotografii. Badacze i konserwatorzy dzielą się w niej wynikami własnych prac. Zdajemy sobie sprawę, że poruszone tematy są przysłowiową kroplą w morzu istniejących zagadnień i problemów, udało się nam jednak zgromadzić znaczącą liczbę interesujących tekstów. Chcemy także podkreślić, że książka ta nie jest podręcznikiem konserwacji, lecz zbiorem artykułów prezentujących autorskie rozwiązania wielu problemów związanych z ochroną fotografii przed zniszczeniem i z praktycznymi działaniami konserwatorskimi.

Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii / Black and white image of the world. Issues in the conservation of photographs

  • Autorzy: Praca zbiorowa
  • Redakcja: Elżbieta Jabłońska, Tomasz Kozielec
  • Opracowanie redakcyjne: Iwona Wakarecy
  • Tłumaczenia: Magdalena Dorębska i autorzy
  • Korekta tekstów angielskich: Magdalena Dorębska
  • Opracowanie techniczne artykułów: Małgorzata Tretyn-Kalinowska
  • Projekt okładki: Monika Pest, Tomasz Kozielec
  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Rok wydania: 2018
  • ISBN: 978-83-231-4034-4
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 382
  • Wymiary: 158x228mm
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Teksty które zostały zamieszczone w opracowaniu:

  • Radosław Brzozowski - Trudności w odtwarzaniu emulsji żelatynowo-srebrowych / Difficulties in retracing of the photographic silver-gelatin emulsions
  • Michal Ďurovič, Vítězslav Otruba, Markéta Strnadlová - Paper envelopes for long-term storage of glass plate negatives / Papierowe koperty do długoterminowego przechowywania szklanych negatywów
  • Božena Habalová, Zuzana Machatová, Viera Jančovičová, Alena Maková - Study of albumen photography degradation / Badania nad degradacją fotografii albuminowych
  • Marta Kłosiewicz, Tomasz Kozielec - Konserwacja – restauracja kolorowanej fotografii srebrowo-żelatynowej pochodzącej ze zbiorów Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Kórnickiej / Conservation-restoration of a hand-coloured silver-gelatin print from the collection of the Polish Academy of Sciences of the Kórnik Library
  • Anna Klugowska - Czarno-biały świat fotografii ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Cz. 1: Tematyka przedstawień / Black-and-white world of photography from the collection of the University Library in Toruń. Part 1 and 2: Subject matter, technique and deterioration
  • Tomasz Kozielec, Jolanta Czuczko, Agnieszka Zięba, Karolina Komsta - Czarno-biały świat fotografii ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Cz. 2: technika i zniszczenia / Black-and-white world of photography from the collection of the University Library in Toruń. Part 1 and 2: subject matter, technique and deterioration
  • Karolina Komsta-Sławińska - Analiza techniki wykonania planów architektonicznych – rysunki atramentem metalo-garbnikowym, czy odbitki żelazowo-galusowe? / Identification of Architectural Plans Technique – Ferro-Gallic Ink Drawings or Ferro-Gallic Process?
  • Tomasz Kozielec - Elektrostatyczne oczyszczanie oprawionych i nieoprawionych fotografii w praktyce konserwatorskiej / Electrostatic cleaning of framed and unframed photographs in conservational practice
  • Tomasz Kozielec, Joanna Karbowska-Berent - Możliwości dezynfekcji fotografii na podłożu papierowym przy użyciu par etanolu – badania wstępne / Possibilities of disinfection of photographs on paper base in ethanol vapours
  • Joanna Kunert - Ochrona "pomysłowników" Juliana Antonisza oraz odtworzenie technologii i techniki ich wytwarzania na podstawie prac autora zawartych w Encyklopedii realizacji filmów typu "non-camera" Obraz. Dźwięk / The research of development techniques and technologies of Antonisz’s non-camera films as a basis of their preservation
  • Magdalena Kwiatkowska, Zofia Kaszowska, Ryszard Antoni Wójcik - Rozważania na temat technologii i techniki oraz stanu zachowania negatywów fotograficznych rodziny Brandysów / Reflections on Technology, Technics and Condition of Brandys Family Glass Plates Negatives Collection
  • Zuzana Machatová, Viera Jančovičová, Božena Habalová, Katarína Haberová - Study of degradation of silver gelatine photographs / Badania nad degradacją fotografii srebrowo-żelatynowych
  • Ilona Miller - Konserwacja negatywów na podłożu szklanym pochodzących z początku XX wieku przekazanych w darze Bibliotece Uniwersyteckiej UMK w Toruniu w 2013 r. / Conservation of gelatin dry plates negatives from the beginning of 20th century donated to the University Library in Toruń
  • Sylwia Popławska, Izabela Zając - Konserwacja żelatynowo-srebrowych negatywów na szkle autorstwa Narcyza Witczaka-Witaczyńskiego, przechowywanych w zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego /Conservation of the silver-gelatine glass plate negatives made by Narcyz Witczak-Witaczyński, stored in National Digital Archives in Poland
  • Anna Seweryn - Problematyka identyfikacji archiwalnych materiałów fotograficznych na przykładzie Figielków fotograficznych – nietypowych fotografii przechowywanych w Archiwum Narodowym w Krakowie / The issue of identification of archival photographic materials based on the Photographic jokes – a unique photographic collection from the National Archives in Krakow
  • Joanna Sitnik, Ryszard Antoni Wójcik, Zofia Kaszowska - Zabieg prostowania negatywów małoobrazkowych na podłożach z estrów celulozy oraz cyfryzacja na potrzeby dokumentacji konserwatorskiej / Straightening of the curled negative film strips made of cellulose esters
  • Monika Supruniuk - Zarys strategii ochrony i konserwacji dzieł audiowizualnych / A framework for the preservation and conservation of audiovisual objects
  • Izabela Zając - Dziewiętnastowieczne albumy fotograficzne z polskich kolekcji: klasyfikacja, identyfikacja i typowe zniszczenia – wyniki wstępne / Nineteenth century photograph albums from Polish collections: classification, identification and typical deterioration – preliminary research
  • Jolanta Żuk-Orysiak - Kolekcje fotografii ze zbiorów Muzeum Lubelskiego. Od dagerotypu do digitalizacji / Collections of Photographs of the Lublin Museum. From Daguerreotype to Digitalisation
  • "Jest takie miejsce nad Wisłą..." / "There’s a place by the Vistula River..."

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.