Tarnogórzanie w obiektywie Zofii Rydet - katalog wystawy

Katalog wystawy fotografii Zofii Rydet "Tarnogórzanie w obiektywie Zofii Rydet" która miała miejsce w Muzeum w Tarnowskich Górach w 2007 roku w ramach obchodów 50 lat Dni Tarnogórskich Gwarków.

Zofia Rydet wykonała w latach 1962-1973 swoistą dokumentację Dni Tarnogórskich Gwarków. Powstało około 400 negatywów z lat 1962, 1964, 1965, 1966 i 1977. Fotografie te nie były dotądnigdzie publikowane, o ich istnieniu wiedziała tylko rodzina artystki. Szczęśliwy traf pozwolił na pierwszy pokaz 200 wybranych zdjęć podczas jubileuszowych 50. Dni Gwarków - największego święta Tarnowskich Gór.

Cykl zdjęć jest też socjologicznym zapisem dokumentującym miniony świat, zmieniające się mody, ubiory, fryzuryotoczenie. Ukazywanie zwykłych scen z codziennego życia, prostota, surowość formy tych fotografii kojarzona jest z neorealizmem włoskiego filmu tamtych lat. Artystka z niezwykłym ciepłem podchodziła do fotografowanej rzeczywistości, opisując ludzką kondycję i poszukując prawdy o człowieku od najwcześniejszego okresu życia po jego kres. (...)

Zofia Krzykowska

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Marii Sokół-Augustyńskiej.

Tarnogórzanie w obiektywie Zofii Rydet

  • Komisarz wystawy: Zofia Krzykowska
  • Oprawa plastyczna: Mariusz Paluchiewicz
  • Wydawnictwo: Muzeum w Tarnowskich Górach
  • Rok wydania: 2007
  • ISBN: 978-83-920958-7-3
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 44
  • Wymiary: 220x220 mm
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Zofia Rydet (1911-1997) - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: "Mały człowiek", "Czas przemijania", "Świat uczuć i wyobraźni". Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, "o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem". Kolejny cykl, "Ślady", jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu "Zapis socjologiczny". Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. "Suita śląska", na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z "Zapisu socjologicznego", które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.

Podobne artykuły:

 

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.