Witold Kanicki - Wacław Nowak. Polaroid - fotografia z importu - książka - monografia - Wolno / UAP Poznań 2021

Książka "Wacław Nowak. Polaroid" której autorem jast Witold Kanicki, to pierwsza tak obszerna monografia Wacława Nowaka, krakowskiego artysty, który jako pierwszy Polak podjął współpracę z amerykańską firmą Polaroid, uzyskując dzięki temu w połowie lat 70-tych XX wieku, bezpłatnie materiały natychmiastowe.

Indywidualne podejście do fotograficznego rzemiosła przyniosło Wacławowi Nowakowi międzynarodowe uznanie. Potwierdzają to liczne publikacje w periodykach branżowych, a także udział w wielu ważnych wystawach po drugiej stronie żelaznej kurtyny (m.in. wystawa Vision and Expression w George Eastman House w Rochester w 1969 roku). O wyjątkowości krakowskiego artysty świadczy również współpraca z Polaroid Corporation nawiązana już w 1974 roku. Umożliwiła mu ona stały dostęp do materiałów amerykańskiego producenta, wysyłanych w ramach Artist Support Program. Prace Wacława Nowaka znajdują się dziś w ważnych zbiorach fotografii, w tym między innymi w europejskiej części kolekcji Polaroida przechowywanej obecnie w wiedeńskiej galerii Ostlicht.

Wacław Nowak. Polaroid składa się z obszernego eseju oraz części albumowej ponad stu fotografii natychmiastowych powstałych w latach 70. Pokazują ówczesną Polskę w amerykańskich barwach, silnie kontrastując z powszechną szarością PRL-u. Niezwykle rzadkie w krajach byłego bloku wschodniego zdjęcia na materiałach firmy Polaroid stały się pretekstem do opowieści o istocie fotografii natychmiastowej, politycznym uwikłaniu technologii i zachodnich dóbr konsumpcyjnych, rodzimej fotografii kolorowej, tzw. estetyce snapshotu, a także samochodach, amerykańskim hiperrealizmie i jego relacji z kulturą komunistycznej Polski.

Książka powstała we współpracy z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Książka zostałą nominowana w konkursie PTWK Najpiękniejsze Polskie Książki 2021.

Wacław Nowak. Polaroid - fotografia z importu

  • Tekst, wybór materiałów wizualnych, układ katalogu: Witold Kanicki
  • Tłumaczenie: Ewa Dratwa
  • Recenzje wydawnicze: dr hab. Maciej Szymanowicz, dr Filip Lipiński
  • Redakcja: Marta Baszewska
  • Projekt graficzny i skład: Łukasz Paluch
  • Reprodukcje polaroidów: Magdalena Andrynowska
  • Retusz i opracowanie graficzne zdjęć: Kamila Berbecka
  • Wydawca: Wydawnictwo Wolno / Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
  • Rok wydania: 2021
  • ISBN: 978-83-959390-3-7 / 978-83-66608-39-9
  • Ilość stron: 384
  • Wymiary: 170x230mm
  • Oprawa: twarda
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Wacław Nowak (1924-1976) polski artysta fotograf, uhonorowany tytułami Artiste FIAP (AFIAP) oraz Excellence FIAP (EFIAP). Od 1957 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Wraz z Wojciechem Plewińskim i Zbigniewem Łagockim założył grupę Domino, zwaną później Grupą Trzech. W latach 1964-1970 prowadził zajęcia z zakresu technologii, historii i teorii fotografii na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był znany z czarno-białych prac z nurtu fotografii subiektywnej. Tworzył serie aktów wykonanych za pomocą stroboskopu oraz przy użyciu obiektywu typu rybie oko, oraz fotografię krajobrazu. Był autorem wielu wystaw prezentowanych w wystaw w kraju i za granicą.

Witold Kanicki - doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładał gościnnie na Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Pracował jako niezależny krytyk i kurator. Autor książki Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej (2016) oraz wielu tekstów o sztuce i fotografii publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Fotografia”, „Artluka”, „Exitu”. Od 2014 roku kieruje grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, którego celem jest wydanie antologii polskich tekstów o fotografii. W ostatnich latach zajmuje się także historią polskiej fotografii natychmiastowej, był kuratorem dwóch wystaw zbiorowych – Instant Curiosities (Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, VIII Biennale Fotografii, 2013) oraz Archiwa błyskawiczne (Gdańska Galeria Fotografii, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2021).

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.