Zdzisław Beksiński (1929 - 2005)

Zdzisław Beksiński - urodzony w 24 lutego 1929 roku w Sanoku, zmarł 22 lutego 2005 roku w Warszawie. Polski artysta malarz, rzeźbiarz, fotograf, rysownik, grafik. Absolwent architektury Politechniki Krakowskiej (1952 r.). Był artystą - samoukiem.

Od 1955 należał do sanockiego oddziału Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W latach 1955 - 1959 zajmował się jednocześnie fotografią i malarstwem. W swej twórczości na początku lat 60. z powodzeniem zajmował się także rzeźbą. Członek ZPAP, a w latach 1957 - 1963 należał także ZPAF.

W latach 1953 - 1959 tworzył fotografie odwołujące się do tradycji międzywojennej awangardy i fotograficznego modernizmu. W latach 1957-1960 członek nieformalnej grupy fotograficznej (wraz z Jerzym Lewczyńskim i Bronisławem Schlabsem). Ich twórczość była próbą włączenia się do ruchu fotografii subiektywnej Otto Steinerta, a pierwsza wspólna wystawa miała miejsce w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 1958 r. Z końcem lat 50. porzucił fotografię i poświęcił się malarstwu.Twórczość fotograficzna obejmuje tylko około siedem - osiem lat. Niestety bardzo duża część prac nie zachowała się nawet w postaci wglądówek. Znane są tylko z negatywów. Artysta nieustannie poszukując zadowalających efektów swojej pracy, ciągle eksperymentował z oświetleniem, pracował też na papierach o różnej gradacji kontrastu. Część fotografii została odbita tylko na małym formacie i nigdy nie została odbita w dużym wystawowym formacie. W późniejszym okresie używał fotografii cyfrowej jako dziennika, do celów dokumentacji lub jako materiał do prac przetwarzanych cyfrowo.

W latach 60. poszukiwał inspiracji twórczych w kręgu symbolizmu i naturalizmu, co znalazło odzwierciedlenie w jego rysunkach i pracach graficznych. Od połowy lat 70. zajmował się prawie wyłącznie malarstwem olejnym. W kolażach, które tworzył po 2000 roku, nie zaprzestając jednocześnie malować i rysować, Beksiński zaczął tworzyć swoje kompozycje wykorzystując techniki komputerowe. Tworzył również przy pomocy fotokopiarki.

Prace Zdzisława Beksińskiego były wystawiane w wielu galeriach m.in. we Włoszech, Francji, Belgii, Niemczech, Japonii i Polsce. Znajdują się w kolekcjach wielu muzeów np. Muzeum Historycznym w Sanoku, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej oraz kolekcjach prywatnych na całym świecie.

Beksiński był artystą obdarzonym niezwykłą wyobraźnią, przenikliwym intelektem i wszechstronnymi zainteresowaniami, a mimo to niedocenianym, chociaż w poszczególnych dziedzinach swojej działalności miał zagorzałych zwolenników. Twórca kontrowersyjny i oryginalny.

Fotografie Zdzisława Beksińskiego były wielokrotnie publikowane w książkach i wydawnictwach zbiorowych np.: książce Lecha Grabowskiego "Wśród polskich mistrzów kamery" z 1964 roku, w książce Juliusza Garzteckiego "Trzecie oko" z 1975 roku, w katalogu "Polska Współczesna Fotografia Artystyczna" z 1985 roku, katalogu "Antyfotografia i ciąg dalszy" z 1993 roku, w opracowaniu Jerzego Lewczyńskiego "Antologia Fotografii Polskiej" z 1999 roku, książce Krystyny Łyczywek "Rozmowy o fotografii. Część 2" z 2002 roku, w książce Adama Soboty "Konceptualność Fotografii" z 2004 roku, w albumie okolicznościowym z okazji 60-lecia ZPAF "Polish Photography in 20th Century" i książce "W obiektywie. Mistrzowie fotografii polskiej" Hanny Marii Gizy z 2006 roku, w opracowaniu Adama Soboty "Fotografia. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu" z 2007 roku, książce "Uśpiony kapitał" z 2010 roku, w książce pod redakcją Rafała Lewandowskiego i Tomasza Szerszenia "Neorealizm w fotografii polskiej 1950-1970", katalogu wystawy "Urzekająca paralaksa. Fotografia i jej obrazy" z 2015 roku, opracowaniu Adama Soboty "Nowe Horyzonty w Nowych Mediach" z 2017 roku, książce Krzysztofa Jureckiego "Kontynuatorzy tradycji Wielkiej Awangardy w fotografii polskiej w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku. Pogranicza malarstwa, grafiki i filmu eksperymentalnego" z 2020 roku, w katalogu wystawy "Krajobrazy (w) pamięci. Pejzaż w polskiej fotografii" z 2021 roku, w książce "Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927-1978", katalogu wystawy "Galeria Fotografii B&B. 30 lat 1992-2022" z 2022 roku oraz wielu innych albumach, książkach i fachowej prasie fotograficznej.

Zdzisław Beksiński zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku, został zamordowany w swoim mieszkaniu w Warszawie.

W 2001 roku cały dorobek artystyczny Beksiński zapisał w testamencie Muzeum Historycznemu w Sanoku, któremu za życia przekazał ok. 300 swoich prac. Po śmierci artysty Muzeum otrzymało ok. 20 jego ostatnich obrazów, ok. 1000 zdjęć i grafik, a także cały majątek - mieszkania, sprzęt komputerowy. Zbiory muzeum powiększyły się również o zapisy multimedialne, listy i filmy dokumentujące życie rodzinne twórcy. Muzeum posiada obecnie największą kolekcję dzieł artysty, obejmującą kilka tysięcy obrazów, reliefów, rzeźb, rysunków, grafik i fotografii.

Duża kolekcja pac artsty prezentowana jest również w stałej Galerii Zdzisława Bekińskiego znajdującej się w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie które pochodzą z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Obejmują zbory malarstwa, fotografii oraz rysunku.

Pośmiertnie Zdzisław Beksiński został odznaczony przez prezydenta RP, Aleksandra Kwaśniewskiego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

 

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.