Kolekcja Wrzesińska 2024 - Magda Hueckel - Potencjalnie Odwracalne - wystawa fotografii - Września

Premiera książki fotograficznej "Potencjalnie Odwracalne" której autorką jest Magda Hueckel, połączona z wernisażem plenerowej wystawy fotografii podsumowującej projekt odbędzie się w piątek, 30 maja 2025 roku o godz. 18.00 na rynku we Wrześni, otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym im. Dzieci Wrzesińskich o godz. 18.30, o godz. 19.15, odbędzie się spotkanie autorskie. Książka została wydana w 2025 roku, jako szesnasta publikacja w ramach cyklu Kolekcji Wrzesińskiej, zrealizowanego w 2024 roku we Wrześni.

Czy muzealne zbiory to tylko daty, fakty i uporządkowane historie? Magdalena Hueckel udowadnia, że między faktem a legendą kryje się przestrzeń dla wyobraźni i artystycznej interpretacji. W projekcie dla Kolekcji Wrzesińskiej artystka sięga po archiwalne fotografie z Muzeum im. Dzieci Wrzesińskich we Wrześni, swoje zdjęcia wykonane w Gminie Września oraz obrazy z prywatnego archiwum. Łączy je w ręcznie tworzone kolaże, wzbogacone graficznymi gestami, które przypominają sposób, w jaki rodzą się legendy — z okruchów faktów i warstw interpretacji. Hueckel nie oddziela historii od mitu - skleja je w jedną narrację, w której to, co oficjalne, miesza się z tym, co zapomniane i wyparte. Projekt stanowi próbę nowego odczytania lokalnych tożsamości oraz refleksję nad mechanizmami, które kształtują zbiorową pamięć.

Potencjalnie Odwracalne

Posegregowane, zewidencjonowane, skrupulatnie opisane - takie są zbiory muzealne. Obiekty zyskują numery, opatrzone są datą, mają osobne miejsce w przestrzeni, w której historia została skodyfikowana, a przypadek wykluczony. Tymczasem Magdalena Hueckel, przenosząc zasłyszane historie i legendy oraz archiwalne fotografie z Muzeum Regionalnego im. Dzieci Wrzesińskich we Wrześni w obszar sztuki, zrywa z tym rygorem. Jej działania redefiniują relację między faktami a legendami, ukazując je jako nierozerwalne elementy jednej narracji. W tej twórczej symbiozie Hueckel odnajduje to, co nieoczywiste, zapomniane i wyparte - ślady tego, co wymknęło się dotychczasowym narracjom.

Tworzy kolaże, zestawiając fotografie z archiwum wrzesińskiego muzeum, swoje zdjęcia wykonane w Gminie Września oraz obrazy z jej prywatnego archiwum. Wybiera te fragmenty, które z jej perspektywy są najciekawsze i najlepiej pasują do jej artystycznych celów. Niektóre z kolaży artystka wzbogaca za pomocą odręcznych gestów graficznych. Działanie to przypomina mechanizm kształtowania się legend, które opierają się na fragmentach rzeczywistych wydarzeń, wzbogacanych i ubarwianych przez wyobraźnię kolejnych narratorów. W ręcznie wykonanych kolażach Magdaleny Hueckel fakty i legendy są dosłownie sklejone w jedną całość - każda próba ich rozdzielenia zniszczyłaby obraz, prowadząc tym samym do utraty zawartych w nim informacji. Artystka traktuje zależność między faktami a legendami w ten sam sposób - jako nierozerwalną całość, której rozdzielenie pozbawiłoby nas szeregu istotnych treści.

Również w warstwie tekstowej legendy i fakty historyczne są ze sobą splecione, pozbawione hierarchii i funkcjonujące w równowadze. Rezultatem jest opowieść, która angażuje odbiorcę, skłaniając go do aktywnego odkrywania, interpretacji i poszukiwania ukrytych sensów. Przy tworzeniu tej warstwy szczególną rolę odegrał Sebastian Mazurkiewicz, kustosz wrzesińskiego muzeum, który dzielił się z autorką lokalnymi legendami i historiami, stając się dla autorki kluczowym źródłem inspiracji i wiedzy, swego rodzaju przewodnikiem po przeszłości Wrześni i okolic.

Choć proces twórczy Magdaleny Hueckel może przywodzić na myśl mechanizm powstawania legend, jej zamiarem nie jest tworzenie nowych opowieści. Jej intencją jest stworzenie przestrzeni, która prowokuje widza do odkrywania, refleksji i reinterpretacji własnej tożsamości, jednocześnie proponując świeże spojrzenie na przeszłość i jej rezonowanie we współczesnym świecie.

Na koniec warto odnotować, że choć metoda autorki różni się od tradycyjnego warsztatu historyka, to właśnie dzięki niej dostrzeżono związek między jedną z wrzesińskich legend a niedawno odkrytą, makabryczną zbrodnią z przeszłości. Tym samym zmiana perspektywy zaproponowana przez Magdalenę Hueckel nie tylko okazuje się trafna, ale także prowadzi do zaskakujących odkryć.

Karol Szymkowiak - kurator Kolekcji Wrzesińskiej

Magdalena Hueckel - artystka wizualna, autorka scenariuszy, filmów, fotografka teatralna, od 2026 roku należy do ZPAF. Jej prace wystawiane były na ponad 40 indywidualnych i ponad 60 zbiorowych wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie, Circulation w Paryżu, Unseen Amsterdam, Vienna Art Fair, Center for Contemporary Art w Berlinie). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów. Ich dokumentalny film "Nasza klątwa" otrzymał nominację do Oskara, a serial "Kroniki zarazy" nagrodę główną w konkursie DIG IT na najlepsze działania teatralne w czasie pandemii COVID-19. Autorka dokumentacji kilkuset spektakli teatralnych oraz książek fotograficznych "Anima. Obrazy z Afryki 2005-2013" oraz "HUECKEL/TEATR" nominowanych do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2014 i 2016. Prezeska i założycielka Polskiej Fundacji CCHS "Zdejmij Klątwę", uhonorowanej nagrodą EURORDIS Black Pearl Award 2020.

Kolekcja Wrzesińska

Kolekcja Wrzesińska to wieloletni projekt fotograficzny, w którego rezultacie powstaje artystyczne archiwum fotograficzne Miasta i Gminy Września. Burmistrz Miasta i Gminy Września Tomasz Kałużny co roku zaprasza na rezydencję artystyczną jednego fotografa wybranego przez kuratora. Zadaniem artysty jest stworzenie osobistego zestawu fotografii, który ilustruje gminę i jej mieszkańców. Ma on przy tym zapewnioną całkowitą swobodę twórczą, zarówno w kwestii poruszanych tematów, jak i sposobów ich przedstawienia. Efekty jego pracy publikowane są w formie artystycznej książki fotograficznej oraz prezentowane na wystawie we Wrześni.

Za sprawą Kolekcji Wrzesińskiej mieszkańcy Miasta i Gminy Września mają okazję spojrzeć na siebie samych i przestrzeń, w której żyją, z perspektywy artysty będącego zewnętrznym obserwatorem. Dzięki temu "zewnętrznemu oku" mają sposobność dowiedzieć się czegoś nowego o ludziach, miejscach i zjawiskach, które są tak blisko nich, a jednak często umykają ich uwadze w codziennym życiu. Kolekcja Wrzesińska adresowana jest również "na zewnątrz", poza miasto, w którym powstaje. Września staje się tym samym czymś w rodzaju miasta uniwersalnego, za pomocą którego fotograf opowiada historię o znacznie szerszym kontekście, wykraczającym poza, ale wynikającym z miejsca realizacji.

W przyszłości ten zbiór fotografii stanowić będzie bezcenne świadectwo naszych czasów. Dzisiaj kolekcja ma odkrywać, skłaniać do refleksji i stawiać pytania.

Autorzy Kolekcji Wrzesińskiej

  • 2009 - Bogdan Konopka
  • 2010 - Andrzej Jerzy Lech
  • 2011 - Mariusz Forecki
  • 2012 - Nicolas Grospierre
  • 2013 - Zbigniew Tomaszczuk
  • 2014 - Katarzyna Majak
  • 2015 - Adam Lach
  • 2016 - Rafał Milach
  • 2017 - Filip Springer
  • 2018 - Zuza Krajewska
  • 2019 - Chris Niedenthal & Tadeusz Rolke
  • 2020 - Maksymilian & Magdalena Rigamonti
  • 2021 - Maciej Jeziorek
  • 2022 - Karolina Jonderko
  • 2023 - Wojciech Wilczyk
  • 2024 – Magda Hueckel
  • 2025 - Kacper Kowalski (w trakcie realizacji)

Kuratorzy Kolekcji Wrzesińskiej: Waldemar Śliwczyński, w latach 2009-2014 oraz Karol Szymkowiak od 2015 roku.

Mecenas projektu Burmistrz Miasta i Gminy Września.

Kolekcja Wrzesińska 2024 - Magda Hueckel - Potencjalnie Odwracalne

piątek 30 maj 2025 18:00
piątek 30 maj 2025 18:30

Miejsce wystawy: Rynek / Muzeum Regionalne
Adres: Rynek : Września

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.