Katalog wystawy fotografii Bogdan Konopki "Un musée en chantier photographies 1990-2004" będącej artystycznym zapisem historii renowacji Musées des Beaux-Arts. Wystawa miała miejsce od 19 czerwca do 26 września 2004 roku, w Musées des Beaux-Arts w Anger we Francji.
W życiu kuratora zdarzają się wyjątkowe momenty, kiedy wszystko, co było, znika, przemienia się, staje się czymś innym, aż do momentu, w którym zapominamy o tym, co mogło istnieć wcześniej. Przypomina to, co działo się z Musée des Beaux-arts d'Angers, odkąd zostało zamknięte z powodu remontu, potem odkąd zakończono jego renowację i odzyskało swoją funkcję, że stało się nowoczesnym muzeum. Przyzwyczailiśmy się do jego niszczenia, niezręcznych przestrzeni, niejasności, pozostawionych tam dzieł, porzuconych, zapomnianych, których już nie widzieliśmy, tak jakby miały pozostać tam na zawsze, poza zasięgiem wzroku . Trzeba przyznać, że nie obyło się bez pewnego staromodnego uroku. Miejsca były niedostępne, niewiele pokoi było otwartych, istniały tajemnicze zakątki. A potem wieki i stulecia pozostawiły jeszcze ślady, odciski upływu czasu. Dzieła też zostały, jeśli nie porzucone, to przynajmniej pozostawione w przestrzeniach, w których nie było już nic muzealnego.
Po raz pierwszy w 1990 roku Bogdan Konopka chodził po salach muzeum, ale także tych zabronionych, piwnicach, strychu. Fotografując je, wiedział, o tym co się wydarzyło lub co ma się wydarzyć, że był świadkiem teraźniejszości, która nie przetrwa, której jutro już nie będzie, a przynajmniej która się zmieni. I rzeczywiście, renowacja wywróciła muzeum do góry nogami, mocno je przekształcając. Następnie kontynuował pracę pamięciową nad muzeum, a dokładniej rozwijał pamięć o momentach, które brały udział w jego przekształceniu, śledził kolejne stany, przez które przechodziły budynki, zwłaszcza etapy. chwile, które nie są już widoczne. Tą pracą Bodgan Konopka podkreśla swoje zainteresowanie miejscami pamięci w równym stopniu, co duchem miejsc. I konfrontujemy jego ujęcia sprzed, w trakcie i po, wszyscy zjednoczeni tym samym spojrzeniem, tym samym wymogiem, tą samą obsesją na punkcie czerni, ze światłem, które walczy o ugruntowanie się, ale także z tą samą troską o celebrowanie pokory materiały, przestrzenie, miejsca. (...)
Patrick Le Nouene
Un musée en chantier photographies 1990-2004
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Teksty: Patrick Le Nouene, Michael Melot
- Wydawca: Musée des Beaux-Arts Angers
- Rok wydania: 2004
- Ilość stron: 110
- Wymiary: 280x240mm
- Oprawa: miękka
- Język: francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: