Album fotografii "Au-delà du visible" podsumowujący wizytę Bogdana Konopki w nadmorskim kurororcie Musée du Touquet we Francji, w ramach rezydencji artystycznej w latach 2002-2003 roku. Książka została wydana w 2003 roku, przez Aureoline Editions. Album jest czwartą częścią serii wydawniczej "L’échappée belle".
Czytelnik na pewno wie, że po pierwszym cyklu trzech rezydencji, w których każdy fotograf pracował nad konkretnym aspektem nadmorskiego kurortu, Bogdan Konopka badał dla niego większy obszar. W zależności od pór roku i światła, szedł wzdłuż wybrzeża, aby następnie wspiąć się na Canche, arterię rzeczną, która zagłębia się w sercu Côte d'Opale.
Rzeczywiście, nie potrzeba długich i pompatycznych przemówień, aby zrozumieć jego podejście, zintegrować jego świat i podzielić się swoimi doświadczeniami. Bogdan Konopka w zasadzie nie forsuje linii, proponuje podróż i prowadzi wzrok przez filtr delikatnych świateł w subtelnych meandrach pejzaży. Z pełną swobodą wybiera, zamiast nam pokazywać, kazać nam zgadywać. W ten sposób nasza wyobraźnia w "l’échappée belle" towarzyszy jej w jej poszukiwaniach poza to, co widzialne!
Pewne jest, że wrócimy bardziej wrażliwi.
Patrice Deparpe
W ramach cyklu wydawniczego "L’échappée belle" postały wcześniej albumy "A careful tripper" (2002) którego autorem był Patrick Bard, "Spirit of a place" (2002) Frédérica Bellay oraz "Carnet de voyage" (2002) Alaina Ceccaroli.
Au-delà du visible
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Teksty: Jacqueline Konopka, Patrice Deparpe
- Makieta: Ludovic Duhamel, Patrice Deparpe
- Układ graficzny: Amara Amzal
- Wydawca: Aureoline Editions
- Rok wydania: 2021
- ISBN: 2-915123-10-1
- Ilość stron: 64
- Wymiary: 275x247mm
- Oprawa: twarda
- Język: francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: