Berenice AbbottBerenice Abbott urodzona 17 lipca 1898 roku w Springfield w USA. Amerykańska fotografka i poetka, po zakończeniu w 1918 roku studiów dziennikarskich na Ohio State University studiowałą od rzeźbę, w Nowym Jorku, Pruskiej Akademii Sztuki w Berlinie i Académie de la Grande Chaumiere w Paryżu, gdzie pracowała jako asystentka studyjna Man Ray'a i studiowała fotografię. To doświadczenie sprawiło że zaczęła samodzielnie fotografować. Swoje pierwsze poważne prace pokazała na wystawie w paryskiej galerii Le Sacre du Printemps. W 1926 otworzyła w Paryżu fotograficzne studio portretowe dzięki któremu zyskała pozycję artystyczną. Jej portrety artystów i pisarzy takich jak jak James Joyce, Jean Cocteau, Djuna Barnes, Marie Laurencin dorównywały doskonałości samemu Man Rayowi.

Za pośrednictwem Man Raya poznała francuskiego fotografa Eugène'a Atgeta, który zainspirował ją do tworzenia metodycznej fotografii dokumentalnej. Sam Eugène Atget wykonywał zdjęcia dokumentujące zmiany i transformacje ulic Paryża w połowie lat dwudziestych. To właśnie jego zdjęcia spowodowały zainteresowanie metodyczną techniką dokumentacji fotograficznej. Po śmierci Eugène'a Atgeta zakupiła w 1968 roku od Museum of Modern Art zdjęcia artysty i przez ponad czterdzieści lat niestrudzenie promowała jego pracę. W dużej mierze dzięki jej wysiłkom ten wielki fotograf jest dziś znany.

W 1929 roku Abbott wróciła do Stanów Zjednoczonych, gdzie rozpoczęła pracę nad najbardziej znanym dziełem - dokumentacją Nowego Jorku, fotografowała ciągłe zmiany w zabudowie Nowego Jorku, który w latach 30. XX wieku ulegał znacznej przebudowie. Pracowała nad swoim projektem niezależnie we wczesnych latach kryzysu, w 1935 roku uzyskała finansowanie z Federal Art Project. Jej zdjęcia ukazały się w albumie Changing New York (1939), który odniósł zarówno krytyczny, jak i komercyjny sukces. Do dzisiaj pozostaje klasycznym tekstem dla historyków fotografii.

Jeden z późniejszych projektów Berenice Abbott który powstał w latach 50. XX wieku we współpracy z Physical Sciences Study Committee based at the Massachusetts Institute of Technologynie zilustrowała podręczniki fizyki z lat 50. i 60. XX wieku. Praca ta nie jest tak znana jak dokumentacja Nowego Jorku, zdjęcia są jednak doskonałym przykładami jej wrażliwości na eksperymenty techniczne i jej naturalny instynkt łączenia faktycznych szczegółów fotograficznych.

Wystawy indywidualne

  • Weyhe Gallery, New York, 1930 r.
  • Photographs by Berenice Abbott at Julien Levy Gallery, New York, 1932 r.
  • New York Photographs by Berenice Abbott at Museum of the City of New York, New York, 1935 r.
  • New York Photographs by Berenice Abbott at Museum of Fine Arts, Springfield, 1935 r.
  • New York Photographs by Berenice Abbott at Jerome Stavola Gallery, Hartford, 1935 r.
  • New York Photographs by Berenice Abbott at Fine Arts Guild, Cambridge, 1935 r.
  • Changing New York, Washington Circuit, Federal Art Project, wystawa objazdowa 1936 r.
  • Changing New York at Museum of the City of New York, New York, 1937 - 1938 r.
  • Changing New York at Teachers College Library, New York, 1937 r.
  • Solo exhibition at Hudson D. Walker Gallery, New York, 1938 r.
  • Changing New York at New York State Museum, Albany, 1938 r.
  • Changing New York at Federal Art Gallery, New York, 1939 r.
  • Solo exhibition at Architectural League, New York, 1939 r.
  • Changing New York at Lawrenceville School, Lawrence Township, 1939 r.
  • Changing New York at Photo League Gallery, New York, 1939 r.
  • Changing New York at New York State Employment Service, New York, 1939 r.
  • Changing New York at Walton High School, New York, 1939 r.
  • Photographs of New York by Berenice Abbott at The Cooper Union Library, New York, 1940 r.
  • Berenice Abbott, The Museum of Modern Art, New York, 1970 - 1971 r.
  • Berenice Abbott: The Red River Photographs at Hudson D. Walker Gallery at the Fine Arts Work Center, Provincetown, Massachusetts, 1979 r.
  • Berenice Abbott: The 20s and the 30s, International Center of Photography, New York City, 1981 - 1982 r.
  • Beauty of Physics at New York Academy of Sciences, New York, 1987 r.
  • Berenice Abbott, Photographer: A Modern Vision, The New York Public Library, New York 1989 - 1990 (Traveled to Metropolitan Museum of Photography [Tokyo, Japan], Toledo [Ohio] Museum of Art,
  • Corcoran Gallery of Art [Washington DC], and Portland [ME] Museum of Art, 1990 - 1992 r.
  • Documenting New York: Photographs by Berenice Abbott, Dallas Museum of Art, Dallas, Texas, 1992
  • Berenice Abbott: Portraits, New York Views, and Science Photographs from the Permanent Collection, International Center of Photography, New York, NY, 1996 r.
  • Berenice Abbott’s Changing New York, National Museum of Women in the Arts, Washington D.C.,1935 - 1939, 1998–99 r.
  • Berenice Abbott: Vintage Photographs of New York from the 1930s, Lee Gallery, Winchester, 1999 r.
  • Berenice Abbott: Science Photographs, The New York Public Library, New York 1999 - 2000 r.
  • Berenice Abbott: All About Abbott, Howard Greenberg Gallery, New York, 2006 r.
  • Making Science Visible: The Photography of Berenice Abbott, The Fralin Museum of Art, Virginia, 2012 r.
  • Berenice Abbott (1898–1991), Photographs, Jeu de Paume, Paris, France, 2012 r.
  • Berenice Abbott: Photography and Science: An Essential Unity, MIT Museum, Cambridge, Massachusetts, 2012 r.
  • Berenice Abbott, Beetles & Huxley Gallery, London, England, 2015 r.
  • Berenice Abbott – Photographs, Martin-Gropius-Bau, Berlin, Germany,  2016 r.

Dziś fotografie Berenice Abbott znajdują się w zbiorach Museum of Modern Art in New York, J. Paul Getty Museum in Los Angeles, and the Walker Art Center in Minneapolis, New York Public Library, Museum of the City of New York, Jewish Museum of New York, Smithsonian American Art Museum, The Phillips Collection Washington, New Mexico Museum of Art, Santa Fe, Minneapolis Institute of Art, Cleveland Museum of Art oraz wielu innych kolekcjach.

Teksty Berenice Abbott lub prace o niej: Guide to Better Photography (1941), The View Camera Made Simple (1948), Greenwich Village Today and Yesterday (1949), The World of Atget (1964), A Portrait of Maine (1968) i Berenice Abbott: Fotografie (1970).

Berenice Abbott zmarła 9 grudnia 1991 roku w Monson.

Podobne artykuły:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.