Zeszyty Artystyczne - Edukacyjny potencjał fotografii

"Zeszyt Artystyczny - Edukacyjny potencjał fotografii" poświęcamy niejednoznacznemu statusowi fotografii w praktykach edukacyjnych: z jednej strony jest ona narzędziem (wizualizacją, ilustracją, techniką) w pracy edukacyjnej, z drugiej - sama jest przedmiotem nauki i metadyskursem teoretycznym.

Wiedza o tym, czym jest fotografia jako specyficzne medium pośredniczące między ludzkim doświadczeniem świata i rzeczywistością, jest niezbędna we współczesności posługującej się w dużej mierze komunikatami wizualnymi. Bez umiejętności ich konstruowania oraz interpretowania zarówno twórcy, jak i użytkownicy obrazów są bezbronni.

Wiele lat temu Walter Benjamin pytał: „czyż nie jest gorszy od analfabety fotograf nie umiejący odczytać własnych zdjęć?” Niemal sto lat później problem analfabetyzmu wizualnego (także cyfrowego) nie stracił na znaczeniu. Dlatego też zwracamy uwagę na rolę edukacji fotograficznej i fotografii w edukacji.

Temat ten jest bardzo ważny również z prozaicznego, aczkolwiek istotnego, powodu: w dzisiejszym świecie produkowanie i używanie fotografii jest powszechne. Tym bardziej więc uzasadniony jest przywołany przez nas kontekst edukacyjny.

Zapraszamy do lektury artykułów i przemyślenia przykładów zastosowania fotografii w edukacji naukowej i artystycznej, jak też do rozpoznania metod poszerzania wiedzy o wizualnym potencjale obrazów fotograficznych. Konfrontujemy stanowiska badaczy z różnych obszarów nauk ścisłych i humanistycznych oraz sposoby postrzegania rozważanego zagadnienia przez artystów.

Zeszyty Artystyczne - Edukacyjny potencjał fotografii

  • Redaktorzy prowadzący: Marianna Michałowska, Justyna Ryczek, Maciej Szymanowicz
  • Redaktorzy graficzni: Bartosz Mamak,Grzegorz Myćka
  • Redaktor tematyczna: Izabela Kowalczyk
  • Wydawnictwo: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu Wydział Edukacji Artystycznej
  • Rok wydania: 2017
  • ISSN: 1232-6682
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 180
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

W zebranych tekstach przejawiają się następujące tematy:

  • fotografia jako narzędzie edukacji
  • fotografia naukowa jako materiał artystyczny
  • obraz - narzędzie nauki
  • cyfrowe doświadczenia obrazu
  • historia fotografii w kontekście płci
  • fotografia prasowa – odmienny sposób używania obrazu.

Publikacja dostępna bezpłatnie w postaci cyfrowej na stronie wydawnictwa.
Pobierz

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.