Katalog towarzyszący wystawie fotografii Zbigniewa Tomaszczuka "Sweet Polska. Obrazy znalezione na ulicy", która jako autorski projekt odbyła się w galerii Awangarda BWA Wrocław w grudniu 2002 i styczniu 2003 roku.
Zbigniew Tomaszczuk, choć jego prace ujawniają fascynację fotografią jako szczególnym obrazem rzeczywistości, nie podkreśla w nich żadnego z dwóch głównych aspektów tego sposobu obrazowania. ani jego charakteru dokumentalnego, ani możliwości manipulacji obrazem poprzez specyficzne dla tej dziedziny techniki. Wykorzystuje natomiast zarówno dokumentalne, jak i fikcyjno-estetyczne walory fotografii, prowadząc między nimi wyrafinowane gry. Fotografia jest bowiem dla tego autora przede wszystkim metodą myślenia o rzeczywistości. Konfrontując rzeczywistość z obrazem zdjętym z wizualnej jej powierzchni, fotograf ujawnia znaczenia ukryte w głębokiej jej strukturze, które widoczne stają się wówczas dopiero, gdy uświadamiamy sobie, że nie jest ona obrazem to znaczy że rzeczywistość nie tylko jest czymś więcej niż postrzegany przez nas jej widok, ale że w swojej istocie jest czymś zupełnie od niego różnym. (...)
Elżbieta Łubowicz
Sweet Polska. Obrazy znalezione na ulicy / Sweet Polska. Pictures Found in the Street
- Fotografia: Zbigniew Tomaszczuk
- Teksty: Zbigniew Tomaszczuk, Elżbieta Łubowicz
- Redakcja: Elżbieta Łubowicz
- Projekt graficzny: Iwar Romanek
- Tłumaczenie: Anna Leligdowicz
- Wydawca: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
- Rok wydania: 2003
- ISBN: 83-89308-05-3
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 38
- Wymiary: 200x200mm
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Zbigniew Tomaszczuk - fotograf i teoretyk fotografii, wykładowca, od 2011 roku profesor nadzwyczajny na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Członek ZPAF. oraz Rady Programowej Prac Naukowych Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Redaktor naczelny w latach 2000–2003 "Kwartalnika Fotografia" oraz naukowo artystycznego pisma o fotografii "Camera Obscura" w latach 2006–2012. Autor tekstów i książek o fotografii, spośród których koniecznie wymienić trzeba kultową już dziś pozycję "Łowcy obrazów" czy "Odwzajemnione spojrzenie - o fotografii otworkowej". W pierwszej dekadzie XXI wieku rozpoczął kolekcjonowanie fotografii otworkowej, którą w swojej praktyce wykorzystują polscy artyści. W swoich zbiorach posiada prace twórców o uznanym już dorobku, dla których camera obscura jest czymś więcej niż tylko ucieczką od nowoczesnych cyfrowych technologii.
Podobne artykuły: