Książka pod redakcją Janusza Musiała "Wybrane konteksty współczesnej fotografii w Polsce 1947-2017" stanowi próbę odniesienia się do wybranych zagadnień dotyczących fotografii artystycznej w Polsce. Książka wydana w 2020 roku przez wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Autorzy tekstów wywodzą się z różnych tradycji badań nad medium fotografii, są teoretykami oraz praktykami, co owocuje ukazaniem różnych perspektyw rozwoju twórczości fotograficznej w naszym kraju. Monografia stawia sobie za cel naświetlenie wyłonionych aspektów związanych z medium fotografii w Polsce w latach 1947-2017. Tworzy panoramę wybranych wydarzeń, faktów, działań, osobowości i tendencji, które zaistniały w ostatnich siedmiu dekadach – od 1947 roku. Kolejne teksty budują pomost pomiędzy tradycjami przedwojennego Fotoklubu Polskiego, aktywnością Jana Bułhaka, zorganizowaną działalnością Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), intermedialnymi zjawiskami w fotografii przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, twórczością artystów osobnych m.in.: Andrzeja Różyckiego, Zygmunta Rytki, Stefana Wojneckiego, Zbigniewa Dłubaka, fotografią reporterską na Górnym Śląsku, praktyką wystawienniczą Galerii Extravagance w Sosnowieckim Centrum Sztuki - Zamek Sielecki, plenerem jako formą artystycznego spotkania oraz dokumentacją filmową jako portretem artysty fotografa.
Publikacja jest adresowana do studentów kierunków artystycznych, którzy pracują z medium fotografii zarówno na polu praktycznym, jak i naukowym.
W swojej istocie fotografia to proces automatycznego tworzenia obrazu przez sam przedmiot, poprzez działanie światła na materiał światłoczuły. Fotografia to także humanistyczna dyscyplina, która od kilkunastu dekad rozwija rozmaite techniki i technologie, style i tendencje. Obecnie żyjemy w czasach, gdy fotografia jest dostępna niemal zawsze i wszędzie. Doświadczamy wielu porządków, cyrkulacji obrazów fotograficznych, na ekranach rozmaitych wyświetlaczy, w codziennej prasie drukowanej, w albumach i katalogach oraz na ścianach galerii czy muzeów.
Wybrane konteksty współczesnej fotografii w Polsce 1947-2017
- Redakcja naukowa: Janusz Musiał
- Redakcja językowa: Ada Grzelewska
- Korekta: Adriana Szaforz
- Koncepcja plastyczna projektu książki: Janusz Musiał
- Opracowanie graficzne, skład: Aleksandra Kiełkowska
- Projekt okładki: Aleksandra Kiełkowska
- Współpraca: Tomasz Kiełkowski
- Wydawnictwo: Uniwersytet Śląski
- Rok wydania: 2020
- ISBN: 978-83-226-3849-1
- Oprawa: twarda
- Ilość stron: 224
- Wymiary: 242x170 mm
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Janusz Musiał - fotograf, filmowiec, kulturoznawca, nauczyciel akademicki, autor posługujący się różnymi mediami jak fotografia, krótka forma filmowa, animacja, instalacja, obiekt, słowo, projekty sieciowe w celu realizacji tematycznych projektów, wystaw, filmów, katalogów i albumów. Od 2005 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. W swoich pracach podejmuje próby refleksji nad środowiskiem naturalnym, technokulturą, czasem, przestrzenią, prędkością, światłem, dotykiem, wizerunkiem, pamięcią. Poddaje analizie medium fotografii oraz media monitorowej reprezentacji. Jego twórczość powstaje na polach granicznych - obrzeżach fotografii. Sięga do jej źródła jako medium reprezentującego świat realny i korzystając z jej intermedialnych powiązań oraz możliwości, przetwarza ją przez uniwersum własnej wrażliwości, kreuje obrazy - przekazy, które są wizualizacją autorskiej wyobraźni. Autor ponad 150 wystaw i pokazów indywidualnych oraz zbiorowych w zakresie fotografii i sztuki mediów, w tym ponad 30 wystaw indywidualnych.