Książka "Szkoła widzenia" to książka o fotografii w której autor Sławomir Magala występuje zarówno w charakterze teoretyka traktującego o roli społecznej, kulturowej oraz historii fotografii. Książka została wydana w 2000 roku, przez wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Szkoła widzenia to ksiązka napisania świetnym, potoczystym językiem zrozumiałym dla laika, pełna humoru i dygresji, jest dziełem błyskotliwym. Jest książką tym cenniejszą, że udało się jej uniknąć zarówno pretensjonalnej generalizującej tezy, uproszczonych ocen i namaszczonego krytycyzmu, jak i niewiary w szansę dokonania ważnej syntezy. Dzieje fotografii są odbiciem nas samych, zaś "Szkoła widzenia" pozostaje wnikliwą i rzetelną próbą zrozumienia samego siebie. Krytycy sztuki powinni wziąć pod uwagę ten fakt, bowiem bez zrozumienia siebie samych aż nazbyt często i w sztuce, i w jej odczuwaniu prezentują pewny siebie i apodyktyczny ton świadczący o ukrywanej - zwykle zresztą prawie nieświadomej - wewnętrznej postawie. Widzenie jest bowiem sztuką pokory. Tylko wtedy zdolność widzenia i odczucia może być sztuką - współwarstwą dzieła, którego dotyczy.
Szkoła widzenia
- Autor: Sławomir Magala
- Redakcja: Andrzej Saj
- Współpraca redakcyjna: Urszula M.Benka
- Redakcja techniczna: Alek Figura
- Projekt okładki: Wiesław Gołuch
- Opracowanie: Romuald Lazarowicz
- Wydawca: Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
- ISBN: 83-902489-6-4
- Rok wydania: 2000
- Ilość stron: 161
- Wymiary: 118x168mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
dr Sławomir Magala (ur. 1950 r.) Studiował anglistykę, socjologię i filozofię nauki, a obecnie zajmuje się teorią kultury oraz międzykulturowymi problemami zarządzania i organizacji. Praca doktorska na wydziale filozofii (UAM,1976 r.). Kształcił się w Polsce, Niemczech i USA. Wykładał i prowadził badania w Chinach, Egipcie, Kazachstanie, Chorwacji, Estonii, Wielkiej Brytanii i Namibii. Wykłada cross-cultural management na uniwersytecie im. Erazma w Rotterdamie. Pisał między innymi o filozofii (Simmel), socjologii kultury (Od hunwejbinów do dyskoteki, Kultura między giełdą a śmietnikiem), fotografii (Fotografia w kulturze współczesnej) tłumaczył także filozofów (Whiteheada), teologów (Bocheńskiego), socjologów (Ritzer, Mannheim), estetyków (Sontag) oraz pisarzy (Barth, Mailer, Pynchon). W drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, redagował z Jerzym Busza biuletyn "Obscura". Autor książki "Fotografia w kulturze współczesnej" (1982).