Marek Liksztet - Notatki - katalog wystawy Górnośląskie Centrum Kultury Katowice / Galeria Pusta 1999

Katalog wystawy fotografii "Notatki" której autorem jest Marek Liksztet. Wystawa miała miejsce w Galerii "Pusta" w Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach, w marcu 1999 roku.

Fotografia jako stan skupienia. Fenomen refleksów światła na wodzie, popękanego lodu i ścian w pustych wnętrzach. Świat opuszczony - istniejący jakby dla siebie samego. Tworzący kosmos miejsc wybranych przez obiektyw kamery spośród wielu możliwych. Starannie wyselekcjonowane chwile dla "odkładania czasu", do którego, od zarania, predestynowana jest fotografia, choć czas na tych niewielkich kawał-kach papieru wydaje się stać w miejscu - bezruch materii jakby zaprzeczał jego istnieniu. A przecież jest. Woda zamarznie, lód się roztopi, a mury zawalą się ostatecznie. Fotografia jakoby odkrywana "na nowo". Starannie wypreparowane ze świata okruchy rzeczywistości, oczami dojrzałej, twórczej osobowości artysty grafika, przygotowanego do wszelkiej manipulacji sztuką obecnej doby, używającego niemal przewrotnie metod sięgających korzeni fotografii. Poczucie linii, płaszczyzny i punktu, które pozwala ,"ważyć" obraz przydając mu równowagi, ale i wewnętrznego "drgania", dzięki któremu oko odbiorcy zatrzymuje się przed obrazem, by odkrywać te drgania na tej samej częstotliwości. No i zapach. Zapach wysp bezludnych. Zapach śladów ludzkiej obecności. Zapach fotografii, który czujemy nieczęsto, a który czyni te fotografie "żywymi".

Wojciech Zawadzki

Na tej wystawie Marek Liksztet przedstawia dwa cykle fotografii. Ten, który obejmuje dawniejsze prace z lat 1986-1993, nosi nazwę AQUA i woda jest tu najczęściej tematem zdjęć, ale symbolizuje też kategorie zmienności i przystosowania. Autor rejestruje chwilowe stany materii - płynącej wody, lodu, piasku czy roślin - której faktura wydobywana jest grą światła. Wyszukuje układy form, które dają harmonijne i przejrzyste kom-pozycje. Elementem dynamicznym jest w tych pracach przede wszystkim światło, które ma swoje miejsca koncentracji i poprzez refleksy daje sugestię ruchu. Kombinacja tych statycznych i dynamicznych czynników może dać oglądającemu głęboką satysfakcję estetyczną. Drugi cykl fotografii został wykonany w r. 1998 i nosi tytuł LA FIN DE L'USINE, co tłumaczy się jako "koniec fabryk". Wszystkie te fotografie zostały wykonane w jednej likwidowanej fabryce (jeleniogórskiej "Celwiskozie"), ale tytuł wydaje się też zawierać ogólną konkluzję o końcu epoki przemysłowych gigantów, uzbrojonych w agresywne maszynerie i toksyczne technologie, będących symbolem ekspansji cywilizacji nie liczącej się z prawami natury. W tym otoczeniu wszystko wydaje się być przeciwieństwem świata prezentowanego w cyklu AQUA: odstręczający pragmatyzm konstrukcji budynków i urządzeń, gdzie odrazę potęguje postępujące zniszczenie fabryki, elementy grożące okaleczeniem czy otruciem, sztucznie dzielona przestrzeń, która sprawia wrażenie pu-łapki mimo swojego gigantyzmu i prześwitów wywołanych destrukcją. Jednak sposób fotografowania Marka Likszteta unika narracyjności, nie porządkuje logicznie czy chronologicznie zaistniałych wydarzeń, ani też nie wyjaśnia społecznego problemu związanego z podjętym tematem. Autor koncentruje naszą uwagę przede wszystkim na grze światła, które wydaje się być jedyną formą życia w martwej scenerii fabryki. W tym nowym cyklu prac światło ma bardziej dramatyczny wyraz; prześwituje skoncentrowanymi smugami przez różne otwory i kreuje liczne kontrastowe strefy. Chociaż otrzymujemy precyzyjny opis fotografowanych miejsc, to kwestia identyfikowania ścian, urządzeń i porzuconych rzeczy nie wydaje się istotna. Są to po prostu miejsca nawiedzane przez światło. I poprzez to, od poczucia przeciwstawności tych dwóch cykli prac Marka Likszteta przechodzi się do spostrzeżenia wielu analogii: jest to podobny sposób widzenia i reagowania na światło, traktowanie destrukcji ludzkich wytworów jako zjawiska mieszczącego się w uniwersalnym ' ciągu przekształceń natury. Marek Liksztet znalazł odpowiednie środowisko dla rozwoju swojej fotograficznej wrażliwości wśród twórców tworzących w latach 80-tych nurt "fotografii elementarnej". (...)

Adam Sobota

Notatki

  • Fotografie: Marek Liksztet
  • Teksty: Wojciech Zawadzki, Adam Sobota, Marek Liksztet
  • Tłumaczenie: Izabela Szczypka
  • Projekt katalogu: Marek Liksztet
  • Wydawca: Górnośląskie Centrum Kultury / Galeria Pusta
  • Rok wydania: 1999
  • Ilość stron: 20
  • Wymiary: 190x270mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.