Ewa Andrzejewska, Wojciech Zawadzki - Kazimierz Kraków. 50 fotografii - Fundacja Turleja 1999

Katalog wystawy fotografii "Kazimierz Kraków" która miała miejsce w Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie w 1999 roku, to niezwykły projekt fotograficzny zrealizowany przez uznanych artystów Ewę Andrzejewską i Wojciecha Zawadzkiego.

Ewa Andrzejewska i Wojciech Zawadzki rozpoczęli fotografować Kazimierz w 1997 roku. Są znanymi, wybitnymi artystami fotografii czystej. Posługują się metodami prostymi i szlachetnymi: wielkoformatowym aparatem, przemyślną kompozycją, wrażliwością na światło, jego rozproszenie i skupienie, odbitką - zawsze na papierowym podłożu, czarno-białą, głęboką tonacją zdjęć. Wrażliwość na temat, wybór kadru, trafność w oddaniu atmosferyczności chwili sprawia, że ich artystyczny, wyrafinowany zapis ma wartość dokumentu. W tym przypadku dokumentu czasu, tego przeszłego i obecnego, na Kazimierzu w Krakowie. (...)

Zbigniew Turlej

Kazimierz Kraków. Krakowski Kazimierz. 50 fotografii

  • Fotografie: Ewa Andrzejewska, Wojciech Zawadzki
  • Wstęp: Zbigniew Turlej
  • Komisarz wystawy: Joanna Ładomirska
  • Projekt graficzny: Zbigniew Turlej
  • Skład: Małgorzata Zych
  • Wydawca: Fundacja Turleja
  • Rok wydania: 1999
  • ISBN: 83-86959-11-8
  • Ilość stron: 24
  • Wymiary: 230x315mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Ewa Andrzejewska (1959-2017) - absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wyższego Studium Fotografii w Warszawie. Od 1996 r. należała do Związku Polskich Artystów Fotografików (nr leg. 719). Zawodu fotografa uczyła się w zakładzie Zenona Auksztulewicza w Zgorzelcu. W 1983 r. podjęła pracę w Domu Kultury w Zgorzelcu, jako instruktor fotografii. Prowadziła klub fotograficzny "Nadir". W 1990 r. przeprowadziła się do Jeleniej Góry i jako instruktor fotografii rozpoczęła pracę w Wojewódzkim Domu Kultury w Jeleniej Górze (późniejszym Regionalnym Centrum Kultury i od 2002 r. Jeleniogórskim Centrum Kultury). Wraz z Wojciechem Zawadzkim, który pracował w Jeleniogórskim Domu Kultury na równoległym stanowisku instruktora fotografii, zajmowała się organizacją Biennale Fotografii Górskiej w Jeleniej Górze (od VII do XIX edycji), z towarzyszącymi mu plenerami górskimi w Karkonoszach, Górach Stołowych i Rudawach Janowickich. Była również współorganizatorką Jeleniogórskiej Wszechnicy Fotograficznej oraz wystaw fotografii w Galerii "Korytarz" przy JCK w Jeleniej Górze. Wspólnie z W. Zawadzkim zajmowała się organizacją Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze, przekształconego następnie w Jeleniogórską Szkołę Fotografii. W fotografii interesował ją szeroko pojęty krajobraz. Fotografie górskie wykonywała w Karkonoszach, Rudawach Janowickich, Górach Stołowych, Pieninach i Tatrach. Ważne miejsce w jej twórczości zajmował również krajobraz miejski. Wiele jej fotografii powstało w Jeleniej Górze i jej najbliższych okolicach. W Maciejowcu wykonała cykl fotografii w parku, z kaplicą i pałacem. Jako stypendystka Ministra Kultury i Sztuki wykonała wiele fotografii z okolic Jeleniej Góry: Kromnowa, Lubawki, Kilkanaście jej fotografii powstało poza Jelenia Górą, m. in. w Warszawie i Krakowie (cykl z Kazimierza), a z bardziej egzotycznych – na greckiej wyspie Santorini. Fotografowała naturę: trawy, paprocie, drzewa. Ważną częścią jej pracy artystycznej była działalność portretowa. W latach 90. we współpracy z etnologiem Henrykiem Duminem, zrealizowała fotograficzny cykl pt.: "Artyści wiejscy", z portretami artystów ludowych. 100 fotografii tego zestawu znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. W garażu przy ul. Daszyńskiego zorganizowała studio portretowe, które nazwała imieniem Witkacego. Wykonała w nim wiele portretów osób, z którymi była zaprzyjaźniona. Przez całe życie wykonywała również autoportrety. Fotografie wykonywała wyłącznie tradycyjną metodą, za pomocą kamer wielkoformatowych - Icą o formacie kliszy 9x12 cm lub Toyo o formacie 4 x5 cali. Fotografie z negatywów wykonywała na papierze fotograficznym w ciemni, odbitki tonowała. Prezentowała zarówno styki jak i powiększenia. Zmarła 21 sierpnia 2017 r. Od 1989 r. zrealizowała wiele wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, uczestniczyła w najważniejszych wystawach polskiej fotografii w kraju i za granicą.

Wojciech Zawadzki (1950-2017) - jak opowiadał z właściwym sobie poczuciem humoru, o wybranej drodze życia zadecydowała wygrana lornetka w konkursie fotograficznym czasopisma "Światowid". Od tego momentu fotografia była najważniejszą dziedziną jego działalności. Studiował geografię. W latach 1973 - 1984 pracował w Instytucie Automatyki Systemów Energetycznych jako laborant i fotochemik. Zainteresowania fotografią rozwijał we Wrocławiu, w Dolnośląskim Towarzystwie Fotograficznym oraz w Galerii Foto Medium Art. we Wrocławiu kierowanej przez Jerzego Olka. Uprawiał fotografię od lat 70. i wywarł duży wpływ na ukonstytuowanie się nurtu "fotografii elementarnej" oraz "fotografii czystej". W latach osiemdziesiątych internowany za działalność opozycyjną. W 1991 r. wstąpił do ZPAF. Przez kilka kadencji był kierownikiem Karkonoskiego Oddziału Okręgu Dolnośląskiego ZPAF. Jeszcze jako mieszkaniec Wrocławia często bywał w Karkonoszach. Uczestniczył w plenerach w Domku Myśliwskim, we wszechnicach Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego, był jednym z autorów wystawy "Karkonosze wielorakie" pokazanej w 1978 r. w Muzeum Okręgowym w Jeleniej Górze. W 1984 r. przeprowadził się do Jeleniej Góry i zatrudnił jako instruktor fotografii w Wojewódzkim Domu Kultury w Jeleniej Górze, przekształconym następnie w Regionalne Centrum Kultury i od 2002 r w Jeleniogórskie Centrum Kultury. Jako instruktor fotografii zajmował się organizowaniem Biennale Fotografii Górskiej od 1986 r. do 2016 r. ( od IV do XIX edycji) oraz towarzyszących Biennale wystaw, plenerów w górach (najczęściej w Samotni, ale także w Wojkowie, Kliczkowie, Jagniątkowie, Maciejowcu, Karłowie, na Szrenicy, Odrodzeniu, w Strzesze Akademickiej i w Trzcińsku). Przez 25 lat kierował programem wystaw Galerii "Korytarz" JCK, którą założył w 1989 r. Pierwszą wystawą inauguracyjną działalności Galerii "Korytarz" była prezentacja fotografii Ewy Andrzejewskiej. Jedną z wystaw rozpoczynających 25 lecie Galerii w 2016 r. była również wystawa Ewy Andrzejewskiej. Wojciech Zawadzki pisał prawie wszystkie teksty do katalogów wystaw Galerii Korytarz, zajmował się opracowaniem graficznym i wydawaniem katalogów galerii. Zajmował się również organizacją i prowadzeniem Wszechnicy Fotograficznej. Od 1990 r. w działalności fotograficznej i edukacyjnej współpracował z Ewą Andrzejewską, która rozpoczęła pracę na równoległym stanowisku instruktora fotografii w Wojewódzkim Domu Kultury w 1990 r. Wojciech Zawadzki skupiał wokół siebie grupę ludzi zajmujących się fotografią, która w niedługim czasie została przez krytyków określona jako "jeleniogórska szkoła fotografii". Był autorem wielu wystaw indywidualnych, od końca lat siedemdziesiątych uczestniczył w najważniejszych wystawach polskiej fotografii w kraju i za granicą.

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.