Michael Freeman - światowej sławy fotograf i pisarz, jest autorem ponad 20 cieszących się popularnością książek. Specjalizuje się w fotografii podróżniczej, architekturze oraz sztuce Azji. Popularność w dużej mierze zawdzięcza stosowaniu efektów specjalnych. Od wielu lat jest czołowym fotografem magazynu Smithsonian, pracował również dla wydawnictw Time-Life Books, Reader’s Digest, GEO i National Geographic.
Tournachon Gaspard Félix (1820-1910), pseudonim Nadar. Francuski fotograf, pionier lotów balonowych, grafik - satyryk i liberat. Fotografią zainteresował się w 1852 roku. Obracał się w kręgach literacko-artystycznych Paryża.Jest autorem portretów fotograficznych wielu ówczesnych francuskich znakomitości: Wiktora Hugo, Aleksandra Dumasa, George Sand, Sarah Bernhardt, Zygmunta Karsickiego i wielu innych.
Stanko Abadžic urodził się w 1952 roku w miejscowości Vukovar. O tym, że zostanie fotografem, wiedział już jak miał 15 lat. Najpierw tajniki techniki zgłębiał w młodzieżowym domu kultury, później na studia wyjechał do Niemiec. Prawie od początku najbardziej interesowała go fotografia prasowa – przez wiele lat swojego zawodowego życia był etatowym fotografem w gazetach m.in. w poczytnej „Vjesnik”.
Jan Saudek - urodzony 13 maja 1935 w Pradze - czeski fotografik i grafik. Od 1963 roku, gdy po raz pierwszy wystawił swoje zdjęcia w Pradze, nieprzerwanie fotografuje. Początkowo doceniany bardziej na Zachodzie niż we własnym kraju. W czasach CSRS bojkotowany wręcz wyklęty przez komunistyczne władze. Obecnie cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Żył kiedyś mężczyzna, który pracował w fabryce od szóstej rano do trzeciej po południu. W latach 1950-1983 pracuje jako drukarz. Zaczyna malować i rysować. Zaczyna też fotografować swoim pierwszym aparatem Baby Brownie Kodak. Mieszkał wtedy w suterenie o wilgotnych ścianach, z których odpadał tynk, a jedynym widokiem z okna była ponura przestrzeń. Tym człowiekiem był właśnie Jan Saudek.
Henri Cartier-Bresson studiował malarstwo w Paryżu. Od 1931 r. poświęcił się fotografii i rozpoczął regularne podróże w różne zakątki świata. W latach 1937-1938 był asystentem reżysera Jeana Renoira. Jeden z najwybitniejszych fotografików który zapisał się na kartach historii fotografii. Cartier-Bresson uważany jest za ojca fotografii reporterskiej. Zasłynął jako twórca koncepcji zwanej decydującym momentem. Decensive moment to chwila, w której fotograf odkrywa ukryty porządek w chaosie świata. Chaos jawi się w mgnieniu sekundy jako doskonała całość, a zadaniem fotografa jest wyłowienie tegoż momentu w postaci zdjęcia. Koncepcja wywarła zasadniczy wpływ na powojenny fotoreportaż, którego standardy wyznaczała założona tuż po wojnie i współ założona przez Cartier - Bressona agencja fotograficzna Magnum.
Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.