Album Bogdana Konopki "Un conte polonais" wydany przez DELPIRE w 2018 roku zawiera 120 wybranych zdjęć z ostatnich czterdziestu lat, które ukazują wrażliwą i osobistą wizję kraju, w którym rzeczywistość - Polska, która się zmienia i stopniowo wkracza w nowoczesność - ustępuje marzeniom.
Poprzez wyjątkową i intymną wizję kraju, jego kraju, Bogdan Konopka kwestionuje ludzkie i uniwersalne dążenie do przynależności do terytorium i jego historii. Przybył do Francji w 1988 roku. Bogdan Konopka jest znany ze swojej pracy po ukrytych stronach miast - Paryżu, Warszawie, Pradze, Berlinie, Zurychu, Budapeszcie, Pekinie lub Szanghaju… - gdzie jego spojrzenie skupia się na dostarczaniu tego, co on sam nazywa „ich dziedzictwo niczego”.
Na przełomie portretów pozowanych lub uchwyconych w locie, krajobrazów ruin, śniegu lub mgły, upiornych miast fotograf próbuje uchwycić duszę miejsc i pamięć czasu, odczytać kruchość świata, „Znajdujemy tutaj wszystko, czego wymaga fotografia: materiał, konkretne ślady, skamieniałość i porzucenie elementów nieobecności, która jest tym bardziej bolesna. Chciałem uwiecznić królestwo tych nieobecnych ludzi z nadzieją, że jeden z nich chciałby pojawić się przed obiektywem i obudzić, poprzez swoje wyznanie, rezonans w meandrach szarej pamięci ...
Un conte polonais
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Edition: Valerie Gendreau
- Koncepcja graficzna: Coline de Graaff-Gadesaude
- Przedmowa: Christian Caujolle
- Wydawca: DELPIRE
- Rok wydania: 2018
- ISBN: 979-10-95821-07-6
- Ilość stron: 240
- Format: 209x184 mm
- Oprawa: twarda
- Język: francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: