Katalog towarzyszył wystawie fotografii "Miasto niewidzialne. Paryż" której autorem Bogdan Konopka, która miała miejsce w Galerii PF Centrum Kultury "Zamek" w Poznaniu w lutym i marcu 1996 roku.
Fotografia jako sposób na oswajanie czasu, poszukiwanie miejsc, w których się nie umiera (mając je i będąc tam, wywoływanie "ducha" albo widma tych miejsc, obłaskiwanie wnętrz, w których czas przetrwał, "wstrzymał oddech", zadomowił się w narastających latami warstwach światła i mroku, gromadzących się śladach przemijania miejsc skupiających ową "szarość" trwania, w realiach sztuki, w okowach pamięci, w fotogenicznym obrazie rzeczywistości.
Fotograficzną twórczość Konopki można odczytywać właściwie w lamach tak zarysowanego programu. Z pewnością dokumentuje on swymi pracami zamysł utrwalania zmienności, "wtłaczania" czasu w formy stałe, czasu jakby nie odnawianego, oddanego we władanie pospolitości trwania, zawieszonego w pół między czernią a bielą. A więc być może stąd bierze się owe niemal obsesyjne zainteresowanie szarością, która staje się budulcem obrazu, która wyczerpuje i łączy wszystkie atrybuty fotogenii. (...)
"Szarość" trwania (o fotogenicznej twórczości Bogdana Konopki) Andrzej Saj
Miasto niewidzialne. Paryż
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Tekst: Andrzej Saj
- Tłumaczenie: Maciej Świerkocki, Florence Bailly
- Wydawca: Galeria PF
- Rok wydania: 1996
- Ilość stron: 8
- Wymiary: 210x210mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski, angielski, francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: