Album fotografii "Chine, l'Empire du gris" którego autorem jest Bogdan Konopka, prezentuje zdjęcia wykonane podczas kilku podróży do Chin w latach 2003-2007. Jest to osobiste spojżenie artysty, który chciał uchwycić i pokazać na swój "szary" sposób moment, w którym Chiny tak bardzo się zmieniły. Album został wydany w 2007 roku, przez parskie wydawnictwo Marval.
W Chinach mamy 10% wzrost gospodarczy, wszystko pędzi bez skrupułów i wahania, nie zadając też zbyt wielu pytań. Większość wie, skąd pochodzi, ale nie jest pewna, dokąd zmierza... Ale pędzi bardzo szybko.
Bogdan Konopka awansuje w innym tempie. Cicho kładzie stopę, obserwuje, czasami składa cały swój sprzęt bez robienia zdjęcia, jeśli tego nie czuje. Albo nakłada na głowę ochronną zasłonę i spokojnie robi sobie zdjęcie, stając się obiektem ciekawości i uwagi mieszkańców, przyzwyczajonych do szybkich migawek zdigitalizowanych przechodniów. "Myślę, wcześniej, a nie po zrobieniu zdjęcia", powiedział, "nie przyjdę jako złodziej".
Nic więc dziwnego, że Chiny, które nam pokazuje, są inne: nie te wyidealizowane, tak jak chińskie władze prezentują to na ogromnych tablicach propagandowych, które widać w każdej okolicy i w każdym mieście, sprzedają wymarzony świat jutra, ze stali i betonu. Nie taki, który zaobserwowali przybysze z zagranicy, zbyt chętni, by wszystko zobaczyć i zrozumieć kraj, który w końcu odkrywa przed tobą tylko swoją złożoność.
Czym więc są te Chiny, które daje nam Bogdan Konopka, po pięciu podróżach w latach 2003-2007, w okresie, w którym dawne Państwo Środka naciskało na przyspieszenie swojej transformacji? To przede wszystkim Chiny… bez chińskiego! To nic nowego dla tego polskiego fotografa, który stał się paryżaninem, który już przedstawił wizję francuskiej stolicy "w szarości", bez ludzi, ale tak ludzką. Zrobił to ponownie w Chinach, co niewątpliwie jest wyzwaniem w kraju liczącym 1,3 miliarda mieszkańców, gdzie oczywiście trudno uciec od prawa liczb, gdzie samotność jest uczuciem nieznanym mniej niż przeprowadzka do serca pustyni Gobi lub na "dach świata", w tybetańskich górach.
Pierre Haski
Chine, l'Empire du gris
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Tekst: Pierre Haski
- Wydawca: Marval
- Rok wydania: 2007
- ISBN: 978-2-86234-408-9
- Ilość stron: 120
- Wymiary: 230x287mm
- Oprawa: twarda
- Język: francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: