Katalog towarzyszący wystawie "Mały człowiek / Oczekiwanie"która miała miejsce w 2011 roku w Galerii Asymetria, będącej pokazem fotografii dwóch artystek Zofii Rydet oraz Julii Staniszewskiej, reprezentujących różne style i różne pokolenia.
Książka powstała w ramach projektu "Żywe archiwa", którego celem jest wpisywanie historycznej fotografii w szerszy kontekst sztuki i kultury, poprzez reinterpretacje i nowe odczytania dokonywane przez artystów współczesnych.
Punktem wyjścia wystawy jest album Zofii Rydet "Mały człowiek", zawierający kanoniczny już dzisiaj cykl fotografii dzieci, w opracowaniu graficznym Wojciecha Zamecznika. Zdjęcia zestawiono z inscenizowaną fotografią Staniszewskiej "Oczekiwanie" wykonaną w klinice leczenia bezpłodności, która nadaje pracom Rydet nowy, wyrazisty kontekst.
Zofia Rydet w 1965 roku wydała album "Mały człowiek" w którym znalazło się ponad 140 fotografii dzieci ułożonych w 15 cykli tematycznych i opatrzonych fragmentami tekstów Janusza Korczaka. Książka przeszła do historii jako jeden z najważniejszych albumów fotografii polskiej XX wieku.
W późniejszej twórczości Rydet, przede wszystkim w seriach fotomontaży, wielokrotnie powraca temat macierzyństwa i oczekiwania. Właśnie ten wątek podejmuje Julia Staniszewska, w swojej specjalnie przygotowanej na wystawę pracy. Staniszewska nie fotografuje dzieci. Interesują ją dorośli, którzy chcą mieć dzieci.
Zofia Rydet, Julia Staniszewska - Mały człowiek / Oczekiwanie
- Tekst: Julia Staniszewska
- Projekt graficzny: Jacek Redzisz
- Tłumaczenie: Krzysztof Kościuczuk
- Wydawnictwo: Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria
- ISBN: 978-83-928862-7-3
- Rok wydania: 2011
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 55
- Wymiary: 160x210 mm
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Zofia Rydet (1911-1997) - jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej, jest autorką takich cykli, jak: „Mały człowiek”, „Czas przemijania”, „Świat uczuć i wyobraźni”. Ten ostatni został wydany w 1979 roku jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej, złożony z serii poetyckich fotomontaży o dużej sile oddziaływania emocjonalnego, który opowiada, według słów autorki, „o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin – o jego obsesjach, uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem”. Kolejny cykl, „Ślady”, jest poruszającym świadectwem potrzeby obecności samej artystki poprzez wizerunek fotograficzny. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dokonań Zofii Rydet jest stworzenie cyklu „Zapis socjologiczny”. Jest to wykonana w kilkudziesięciu tysiącach negatywów monumentalna dokumentacja człowieka i społeczeństwa, realizowana samodzielnie w kilkunastu województwach całej Polski, a także za granicą. Ostatnią ważną serią stała się stworzona na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, na którą składają się kolaże i fotomontaże zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii, głównie z „Zapisu socjologicznego”, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, a także poza granicami kraju: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Julia Staniszewska - artystka wizualna, ma na swoim koncie wiele ciekawych projektów artystycznych, które z powodzeniem pokazywała w znaczących galeriach w Polsce i za granicą. Posługując się fotografią dokumentalną, artystka potrafi budować poetykę codzienności. Interesuje ją analiza tkanki urbanistycznej, otoczenia mieszkańców miast, życie ludzi w blokach. W swoich ostatnich pracach oswaja tematy trudne, często związane z doświadczeniem własnym i swoich bliskich. Wykorzystuje różne media – przede wszystkim fotografię, także instalację i rzeźbę. Absolwentka wydziału multimediów w Ecole Nationale Supérieure des beaux-arts w Paryżu. We Francji związała się z kolektywem artystów „des territoires“, z którym współpracowała w latach 2001-2005. Od 2005 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Brała udział w wielu wystawach w Polsce i za granicą: m.in. w Luwrze: A côté rêve un sphinx accroupi w 2004, w Paryżu, w PROGR: A place I know well w 2008, w Bernie, w Zachęcie: Dokumentalistki w 2008 r, w Warszawie, w Teatrze Nowym: Nieodkryte/Niewypowiedziane w 2009 r. i w X Apartments w 2010 r. (współpraca z Marysią Stokłosą) w Warszawie, w CSW: Betonowe Dziedzictwo, Od Le Corbusiera do blokersów w 2007 r. w Warszawie. Współautorka galerii Witryna przy pl. Konstytucji w Warszawie i jej kuratorka w latach 2007-2009 (z Agnieszką Sural). Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Podobne artykuły: