Książka "Tak dla fotografii. Tak dla sztuki" której autorem jest Zenon Harasym prezentuje dorobek twórczy artysty, oraz teksty poświęcone fotografii. Całość została uzupełniona rozmową przeprowadzoną przez Andrzeja Dudka-Dürera z autorem książki.
W książce znalazły się teksty Andrzeja Dudka-Dürera, Adama Soboty, Andrzeja Lachowicza oraz Janusza Czarnego.
Zenon Harasym jest artystą rozpoznawalnym w fotografii polskiej. Artysta, autor i współautor wielu publikacji związanych z zagadnieniami tej dziedziny sztuki, kolekcjoner starych fotografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1978 roku, od wielu lat związany ze środowiskiem dolnośląskim. Jest współzałożycielem artystycznych grup twórczych "sześć" (1961) i "Odra 65" (1965) oraz teoretyczno-dyskusyjnej grupy "1111" (1973), autorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Jego obszar zainteresowań w fotografii obejmuje wiele idei: od fotografii abstrakcyjnej, fotografii architektury, fotografii dokumentalnej, przez fotografię krajobrazową i podróżniczą, aż po portretową. Niemniej jednak są to pojęcia bardzo ogólne, stosowane zwłaszcza w notach biograficznych twórców. Harasym w swojej praktyce artystycznej przekracza te pojęcia, a ważnym aspektem jego twórczości jest zagadnienie przestrzeni, korelacji przestrzeni oraz przenikanie się tych obszarów.
Fotografie w albumie prezentowane są w postaci poszczególnych cykli lub sekwencji: "W naturę i sztukę fizycznie", "Pejzaże sygnowane", "Dedykacje", "Obiekty uwięzione", "O mojej rodzinie", "Integracja cienia". Elementem powtarzalnym, spajającym wszystkie te prace, jest kompozycja oparta na zasadzie korelacji tło – pejzaż, architektura, cywilizacja, konfrontowana z gestem autora prac poprzez jego dłoń, przedmiot, napis, symbol, a także w cyklach związanych z dziełami innych artystów. Sposób myślenia, budowanie narracji fotograficznej koncentruje się wokół korelacji twórca – przestrzeń naturalna, przestrzeń – działania człowieka, przestrzeń – obszaru sztuki i artystów, przestrzeń – rodzina. "W naturę i sztukę fizycznie" to zbiór dwóch cykli prac: "Pejzaże sygnowane", powstałe w latach 1977–1978, oraz "Dedykacje", zrealizowane w latach 1982–1996. Autor ingeruje w obraz pejzażu, zakłóca przestrzeń, miejsce i czas, to rodzaj symbolu człowieka, który zmienia, przetwarza, przekształca rzeczywistość.
Pejzaż w historii sztuki jest nieodłącznym elementem wypowiedzi wizualnej. Stanowił on ważną część składową przedstawień wizualnych, pełniąc rolę tła. Dopiero jednak w renesansie uzyskał pewną niezależność jako odrębny gatunek. Świadomość perspektywy, analityczne podejście do kreacji, zrozumienie głębi były nowymi wartościami. W okresie romantyzmu pejzaż zyskał znaczenie wśród artystów i koneserów sztuki, a impresjonizm odsłonił jego autonomię. Narodziny fotografii przedstawiły nowy aspekt reinterpretacji obrazu. Pejzaż stał się jednym z ważnych motywów w twórczości fotografów.
Analizując historię sztuki, można odnaleźć u dadaistów i surrealistów pewien rodzaj analogii do postawy Harasyma. Jednakże jego fotografie to rodzaj inscenizacji; to tworzenie, świadoma kreacja, subiektywna analiza otaczającego świata. Artysta próbuje zaznaczyć swoje miejsce, swoją obecność w określonym kontekście, w określonym miejscu, czasie i przestrzeni. Jego obecność jest ważna i niezbędna; często zmienia to bardzo konwencjonalny obraz w sytuację pewnego zakłócenia, lecz w ten sposób powstaje nowa wartość i jakość obrazu, przekazu, a jednocześnie twórca zwraca uwagę na siebie i swoją obecność. Czasami zdarza się, gdy robimy zdjęcie, że pojawia się przypadkowy fragment dłoni, ręki, palca czy ramienia. Mamy wówczas poczucie niestabilności obrazu, a nie chcielibyśmy, aby to się znajdowało w kadrze. U Harasyma jest inaczej – to świadoma, zdecydowana ingerencja budująca nowy wymiar, nowe znaczenie i nowy sens. (...)
Andrzej Dudek-Dürer - Korelacje i konwergencje Zenona Harasyma
Tak dla fotografii. Tak dla sztuki / Yes to Photography. Yes to Art
- Fotografie: Zenon Harasym
- Wstęp: Andrzej Dudek-Dürer
- Teksty: Janusz Czarny, Andrzej Lachowicz, Adam Sobota
- Tłumaczenie: Krzysztof K. Słowiński
- Redakcja i korekta: Iwona Gawryś
- Skład: Krzysztof Chodorowski
- Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Kulawiak
- ISBN: 978-83-64098-81-9
- Rok wydania: 2023
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 128
- Wymiary: 238x220mm
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Zenon Harasym - ukończył Politechnikę Wrocławską w 1964 roku, w 1976 doktoryzował się w Instytucie Metrologii Elektrycznej Politechniki Wrocławskiej. Od 1978 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sportu w Warszawie. Liptowskiego Muzeum w Rużomberku (Słowacja), Zeiler Photo und Film Museum w Zeil a. M. (Niemcy). Autor ponad 60 wystaw indywidualnych, oraz 350 zbiorowych w kraju i za granicą, uzyskując liczne nagrody. W 2009 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej" a w roku 2017 Honorową Złotą Odznaką "Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego". Od ponad 35 lat zajmuje się kolekcjonowaniem starych fotografii. Jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Fotografii oraz autorem i współautorem książek o historii fotografii i poradników dla kolekcjonerów starych fotografii.