Zenon Harasym - Tak dla fotografii. Tak dla sztuki - książka - Oficyna Wydawnicza Kulawiak 2023

Książka "Tak dla fotografii. Tak dla sztuki" której autorem jest Zenon Harasym prezentuje dorobek twórczy artysty, oraz teksty poświęcone fotografii. Całość została uzupełniona rozmową przeprowadzoną przez Andrzeja Dudka-Dürera z autorem książki.

W książce znalazły się teksty Andrzeja Dudka-Dürera, Adama Soboty, Andrzeja Lachowicza oraz Janusza Czarnego.

Zenon Harasym jest artystą rozpoznawalnym w fotografii polskiej. Artysta, autor i współautor wielu publikacji związanych z zagadnieniami tej dziedziny sztuki, kolekcjoner starych fotografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1978 roku, od wielu lat związany ze środowiskiem dolnośląskim. Jest współzałożycielem artystycznych grup twórczych "sześć" (1961) i "Odra 65" (1965) oraz teoretyczno-dyskusyjnej grupy "1111" (1973), autorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych.

Jego obszar zainteresowań w fotografii obejmuje wiele idei: od fotografii abstrakcyjnej, fotografii architektury, fotografii dokumentalnej, przez fotografię krajobrazową i podróżniczą, aż po portretową. Niemniej jednak są to pojęcia bardzo ogólne, stosowane zwłaszcza w notach biograficznych twórców. Harasym w swojej praktyce artystycznej przekracza te pojęcia, a ważnym aspektem jego twórczości jest zagadnienie przestrzeni, korelacji przestrzeni oraz przenikanie się tych obszarów.

Fotografie w albumie prezentowane są w postaci poszczególnych cykli lub sekwencji: "W naturę i sztukę fizycznie", "Pejzaże sygnowane", "Dedykacje", "Obiekty uwięzione", "O mojej rodzinie", "Integracja cienia". Elementem powtarzalnym, spajającym wszystkie te prace, jest kompozycja oparta na zasadzie korelacji tło – pejzaż, architektura, cywilizacja, konfrontowana z gestem autora prac poprzez jego dłoń, przedmiot, napis, symbol, a także w cyklach związanych z dziełami innych artystów. Sposób myślenia, budowanie narracji fotograficznej koncentruje się wokół korelacji twórca – przestrzeń naturalna, przestrzeń – działania człowieka, przestrzeń – obszaru sztuki i artystów, przestrzeń – rodzina. "W naturę i sztukę fizycznie" to zbiór dwóch cykli prac: "Pejzaże sygnowane", powstałe w latach 1977–1978, oraz "Dedykacje", zrealizowane w latach 1982–1996. Autor ingeruje w obraz pejzażu, zakłóca przestrzeń, miejsce i czas, to rodzaj symbolu człowieka, który zmienia, przetwarza, przekształca rzeczywistość.

Pejzaż w historii sztuki jest nieodłącznym elementem wypowiedzi wizualnej. Stanowił on ważną część składową przedstawień wizualnych, pełniąc rolę tła. Dopiero jednak w renesansie uzyskał pewną niezależność jako odrębny gatunek. Świadomość perspektywy, analityczne podejście do kreacji, zrozumienie głębi były nowymi wartościami. W okresie romantyzmu pejzaż zyskał znaczenie wśród artystów i koneserów sztuki, a impresjonizm odsłonił jego autonomię. Narodziny fotografii przedstawiły nowy aspekt reinterpretacji obrazu. Pejzaż stał się jednym z ważnych motywów w twórczości fotografów.

Analizując historię sztuki, można odnaleźć u dadaistów i surrealistów pewien rodzaj analogii do postawy Harasyma. Jednakże jego fotografie to rodzaj inscenizacji; to tworzenie, świadoma kreacja, subiektywna analiza otaczającego świata. Artysta próbuje zaznaczyć swoje miejsce, swoją obecność w określonym kontekście, w określonym miejscu, czasie i przestrzeni. Jego obecność jest ważna i niezbędna; często zmienia to bardzo konwencjonalny obraz w sytuację pewnego zakłócenia, lecz w ten sposób powstaje nowa wartość i jakość obrazu, przekazu, a jednocześnie twórca zwraca uwagę na siebie i swoją obecność. Czasami zdarza się, gdy robimy zdjęcie, że pojawia się przypadkowy fragment dłoni, ręki, palca czy ramienia. Mamy wówczas poczucie niestabilności obrazu, a nie chcielibyśmy, aby to się znajdowało w kadrze. U Harasyma jest inaczej – to świadoma, zdecydowana ingerencja budująca nowy wymiar, nowe znaczenie i nowy sens. (...)

Andrzej Dudek-Dürer - Korelacje i konwergencje Zenona Harasyma

Tak dla fotografii. Tak dla sztuki / Yes to Photography. Yes to Art

  • Fotografie: Zenon Harasym
  • Wstęp: Andrzej Dudek-Dürer
  • Teksty: Janusz Czarny, Andrzej Lachowicz, Adam Sobota
  • Tłumaczenie: Krzysztof K. Słowiński
  • Redakcja i korekta: Iwona Gawryś
  • Skład: Krzysztof Chodorowski
  • Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Kulawiak
  • ISBN: 978-83-64098-81-9
  • Rok wydania: 2023
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 128
  • Wymiary: 238x220mm
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Zenon Harasym - ukończył Politechnikę Wrocławską w 1964 roku, w 1976 doktoryzował się w Instytucie Metrologii Elektrycznej Politechniki Wrocławskiej. Od 1978 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sportu w Warszawie. Liptowskiego Muzeum w Rużomberku (Słowacja), Zeiler Photo und Film Museum w Zeil a. M. (Niemcy). Autor ponad 60 wystaw indywidualnych, oraz 350 zbiorowych w kraju i za granicą, uzyskując liczne nagrody. W 2009 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej" a w roku 2017 Honorową Złotą Odznaką "Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego". Od ponad 35 lat zajmuje się kolekcjonowaniem starych fotografii. Jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Fotografii oraz autorem i współautorem książek o historii fotografii i poradników dla kolekcjonerów starych fotografii.

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.