Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978–1983 / The KRON Photography Club of Tychy. Silesia 1978–1983 - książka - monografia - Muzeum Miejskie w Tychach 2023

Książka "Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978-1983" wydana przez Muzeum Miejskie w Tychach, to pierwsza monografia prezentująca dorobek grupy tyskich fotografów, którzy na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku stworzyli jeden z bardziej wyrazistych zapisów dokumentalnych Górnego Śląska.

Książka jest podzielona na trzy części. Ich tytuły: "Głębiej", "Szerzej", "Dalej" - nawiązują do opisu pejzażu (a więc pojęcia, z którym najczęściej utożsamiane były fotografie KRONU), jak również do pracy badawczej, jakiej podjęli się autorzy i autorka tekstów.

W części zatytułowanej "Głębiej" Ewelina Lasota przybliża historię Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON. Wydobywa z cienia osoby, których biografie były dotąd szerzej nieznane. Opisuje powiązania twórców KRONU z innymi postaciami i grupami twórczymi aktywnymi na lokalnej scenie fotograficznej, czy to z Zofią Rydet (Gliwice), czy Fryderykiem Kremserem (Opole).

"Szerzej" to tytuł części drugiej, w której głos zabierają profesor Maciej Szymanowicz i Ralph Goertz. Pierwszy analizuje, w jaki sposób specyfika regionu przesądzała o politycznym potencjale obrazów. Autor sięga do klasycznych już realizacji fotograficznych Jana Bułhaka i Antoniego Wieczorka, którzy dokumentowali Śląsk w drugiej połowie lat trzydziestych XX wieku, jak również do programu Kieleckiej Szkoły Krajobrazu i rozwijanego od 1968 roku przez Pawła Pierścińskiego Biennale Krajobrazu Polskiego. W swoim tekście profesor Maciej Szymanowicz opisuje, jak przez lata zmieniało się rozumienie fotografii krajobrazowej, która coraz częściej (i KRON był tego przykładem) zyskiwała interwencyjny charakter, ukazywała rzeczywistość w aspekcie regionalnym, ekologicznym i społecznym. Do wyjścia poza granice sztuki polskiej zachęca tekst Ralpha Goertza. Ten niemiecki badacz fotografii, filmowiec i kurator wystaw fotograficznych dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat podobieństw pomiędzy fotografiami KRONU a fotografiami powstającymi w tym samym czasie w Niemczech (szczególnie byłej NRD) i Wielkiej Brytanii. Choć autorzy związani z KRONEM tworzyli za żelazną kurtyną, intuicyjnie skupili się na tematach, wokół których także na Zachodzie koncentrowali się twórcy i twórczynie zainteresowani przeobrażeniami krajobrazu oraz tkanki społecznej miast pod wpływem przemysłu.

Wspomniane tradycje śląskiej fotografii stanowią istotny kontekst dla działalności KRONU w latach 1978–1983. Strategię obraną przez tyski klub scharakteryzowali Krzysztof Pilecki i Mieczysław Wielomski na łamach czasopisma "Foto" w 1982 roku: "Temat fotografii uprawianej przez KRON jest wspólny - Śląsk (od czasu do czasu stosujemy przerywnik w postaci fotografii pejzażowej, vide - Kielecka Szkoła Krajobrazu). Temat i sposób jego traktowania stanowi novum w polskiej fotografii. […] w wyniku fascynacji fotografią angielską (fotografia dzielnic robotniczych Londynu, Manchesteru, Liverpoolu) oraz własnych subiektywnych odczuć powstał właściwie niepowtarzalny, uestetyzowany dokument regionu śląskiego. Jest to fotografia trudna do zdefiniowania; swego czasu próbował ją określić Jerzy Busza jako »…liryki Manchesteru i przedmieść Londynu przeniesione na grunt Polski«. Oprócz dużego ładunku estetyzmu (malownicze dymy, faktura skażonej ziemi, urok starych familoków itp.) fotografia nasza stanowi przekaz informacyjny o ludziach i środowisku. Są to problemy: ekologiczny (skażenie naturalnego środowiska przez przemysł), socjologiczny (człowiek w powiązaniu ze środowiskiem, jego egzystencja) czy fragmenty etnografii (specyfika regionalizmu). Innymi słowy jest to fotografia - jak wcześniej zaznaczyliśmy - estetyczno-dokumentalna o sporych walorach artystycznych. Warta podkreślenia jest rzetelność i prawda w przekazywaniu tych wszystkich treści, stosowanie czystej fotografii bez udziwnień czy sztuczek technicznych. Jedyną »fanaberią « autorów jest manieryczne stosowanie obiektywu zerokokątnego i teleobiektywu. […] Sposób ten jest właściwie adekwatny do metody fotografowania oraz potęgujący ładunek emocjonalny zawarty w naszej fotografii. Warto też jeszcze wspomnieć o dużej kontrastowości prac przypominających czasami grafiki biało-czarne. I jest to znów plus dla rozwiązań formalnych tej fotografii; sposób ten mieści się w naszym pojmowaniu tematu, wręcz uwypukla go". Słowa te opisują podstawowe paradygmaty działalności artystycznej grupy KRON - przez którą przewinęło się kilkudziesięciu fotografów - ale głównie odnoszą się do tych twórców, którzy stworzyli markę klubu: Mieczysława Wielomskiego, Michała Cały, Tadeusza Kluby, Krzysztofa Pileckiego, Henryka Rączkowskiego i Zbigniewa Zalewskiego. (...)

Maciej Szymanowicz (Krajobraz z hałdami. O działalności Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON na tle polskiej fotografii lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku)

Część ostatnia zatytułowana "Dalej" proponuje subiektywne spojrzenie na fotografie Śląska, powstałe po rozpadzie KRONU w 1983 roku. Przywołujemy w niej prace autorstwa Marzeny Abrahamik, Arkadiusza Goli, Tomasza Liboski, Krzysztofa Szewczyka i Wojciecha Wilczyka. Intryguje nas napięcie powstające między obrazami tej samej przestrzeni, które dzieli kilkadziesiąt lat. Ciekawią nas też przeobrażania w obrębie samego dokumentu fotograficznego.

W książce znalazły się fotografie autorstwa Michała Cały (ur. 1948), Tadeusza Kluby (ur. 1951), Krzysztofa Pileckiego (ur. 1958), Henryka Rączkowskiego (1952–2008), Mieczysława Wielomskiego (1948–2018) i Zbigniewa Zalewskiego (ur. 1951).

Książka zawiera 67 fotografii KRONU z kolekcji Muzeum Miejskiego w Tychach, Muzeum Śląskiego w Katowicach oraz ze zbiorów prywatnych artystów i ich rodzin, oraz 34 fotografie współczesne. Ilustrowana jest archiwaliami związanymi z KRONEM.

Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978-1983 / The KRON Photography Club of Tychy. Silesia 1978-1983

  • Redaktorzy tomu: Ewelina Lasota, Michał Łuczak
  • Wstęp: Aleksandra Matuszczyk
  • Teksty: Ralph Goertz, Ewelina Lasota, Maciej Szymanowicz
  • Redakcja: Joanna Osiewicz-Lorenzutti, Małgorzata Poździk
  • Korekta: Patrycja Pączek
  • Tłumaczenia: Rafał Drewniak (PL–EN), Heather Kimber (DE–EN), Ewa Mikulska-Frindo (DE–PL)
  • Projekt graficzny i skład: Joanna Jopkiewicz
  • Wybór fotografii: Michał Łuczak, Ewelina Lasota
  • Sekwencja fotografii: Michał Łuczak
  • Digitalizacja odbitek autorskich ze zbiorów Muzeum: Barbara Kubska, Anna Sielska
  • Retusz i przygotowanie fotografii do druku: Krzysztof Krzysztofiak
  • Wydawca: Muzeum Miejskie w Tychach
  • Rok wydania: 2023
  • ISBN: 978-83-62193-55-4
  • Ilość stron: 348
  • Wymiary: 200×270mm
  • Oprawa: twarda
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Wydanie książki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Książka tradycyjna miała swoją premierę 25 stycznia 2024 roku w Muzeum Miejskim w Tychach.

Książka jest bezpłatnie udostępniona w formie pliku PDF na oficjalnej stronie internetowej Muzeum Miejskiego w Tychach.

Pobierz

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.