Katalog z wystawy fotografii "Z cyklu drzewa - Fotografie Stefana Arczyńskiego" wydany w 2015 roku przez Muzeum Miejskie Wrocławia. Przez lata Stefan Arczyński fotografował drzewa podczas swoich licznych podróży m. in. do Kenii, Gabonu, Egiptu, Syrii, Dominikany, w Kolumbii, USA, Tajlandii, byłej Jugosławii oraz w Polsce.
Są tu ujęcia drzew silnych, żywotnych, ale przede wszystkim zdjęcia drzew okaleczonych i martwych, często pokazanych w krajobrazie górskim, surowym, pośród zniszczonych erozją skał. Stefana Arczyńskiego fascynowała struktura pnia z licznymi spękaniami, sękami, faktura kory. Obok zdjęć nastrojowych, malowniczych możemy podziwiać kompozycje wyraziście graficzne, nieomal abstrakcyjne (…). Mimo powtarzającego się tematu przemijania zdjęcia drzew Stefana Arczyńskiego nie są w swej wymowie pesymistyczne czy katastroficzne - pisze w katalogu Marzena Smolak, kuratorka wystawy.
Z cyklu drzewa - Fotografie Stefana Arczyńskiego
- Opracowanie: Marzena Smolak
- Obróbka cyfrowa fotografii: Tomasz Gąsior
- Projekt okładki: Magdalena Raniszewska
- Skład i redakcja techniczna: Agnieszka Matkowska
- Wydawca: Muzeum Miejskie Wrocławia
- Rok wydania: 2015
- ISBN: 978-83-89551-93-1
- Liczba stron: 71
- Język: polski
- Wymiary: 210x260mm
- Oprawa: miękka
- Wydanie: pierwsze
Stefan Arczyński - urodził się w 1916 roku w rodzinie polskich emigrantów w Essen. Swoją przygodę z fotografowaniem rozpoczął na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku. Po wybuchu wojny został wcielony do Luftwaffe i skierowany do Francji, a później na front wschodni. Ranny pod Stalingradem trafił do sowieckiego lazaretu i do niewoli. Jako członek Związku Polaków w Niemczech został zwolniony w 1946 i przekazany Polsce. Osiedlił się w Kamiennej Górze na Dolnym Śląsku, gdzie prowadził zakład fotograficzny. W roku 1950 przeprowadził się do Wrocławia. Przez ponad 70 lat pracy twórczej nie rozstawał się z aparatem. Fotografował rozerwany wojną Wrocław, widoki Śląska, Pomorza i Tatr, portrety oraz dokumentował swoje liczne podróże. Jego prace wyróżnia perfekcyjny warsztat, wrażliwość na rolę światła w budowaniu kadru i dążenie do uchwycenia ulotnego piękna rejestrowanej chwili.
Podobne artykuły: