Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka - książka

Książka "Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka" jest pierwszą ukazującą się od końca lat 70-tych antologią tekstów Zbigniewa Dłubaka, fotografa, malarza, teoretyka sztuki, jednej z czołowych postaci polskiego środowiska fotograficznego i artystycznego po 1945 roku.

Zbiór zawiera wybór tekstów i zapisków Dłubaka z lat 1948–2002. Na antologię składają się eseje publikowane w krajowej prasie, wystąpienia z konferencji, wykłady, referaty, a także konspekty i notatki poddane transkrypcji, dodatkowo zamieszczono kilka rękopisów w formie fototypii.

Materiał został zorganizowany wedle trzech rozdziałów, począwszy od „Walki o przemianę w plastyce”, czyli walki o nową sztukę i ukorzenianie realizmu socjalistycznego. W tekstach Dłubaka z końca lat 40. i początku 50. wybrzmiewają hasła ideologicznego rygoru, pytania o społeczne oparcie sztuki i jej propagandowe funkcje. Sztuka jako proces, sztuka jako dynamiczny zbiór, sztuka jako element struktury ludzkiego umysłu, sztuka kontekstualna i jej narodziny, „stawanie się” znaczenia sztuki czy powstawanie dzieła poprzez działanie znaku na wrażliwość odbiorcy – to zagadnienia poruszane w rozdziale drugim („nowe systemy znakowania”), w którym przeważają teksty z połowy lat 60. i 70. Ostatni z rozdziałów skonstruowany został w oparciu o triadę „odbiór - wymiana - przepływ”, podkreślając całkowite wyzwolenie sztuki z obowiązku komunikowania jakichkolwiek treści i gdy działania sztuki odnosić się miały do niej samej, do jej historii i stanu aktualnego.

"Uprawianie teorii przeze mnie - próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest sens moich działań w sztuce, a nie chęć stworzenia systemu poglądów. Oczywiście jakiś rodzaj systemu powstaje mimochodem - ale nie jest on celem"

Zbigniew Dłubak

Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka

  • Redakcja: Magdalena Ziółkowska
  • Tekst: Zbigniew Dłubak, Włodzimierz Zakrzewski, Magdalena Ziółkowska, Piotr Słodkowski
  • Projekt graficzny: Joanna Jopkiewicz
  • Wydawnictwo: Fundacja Archeologia Fotografii
  • ISBN: 978-83-936-0454-8
  • Rok wydania: 2013
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 296
  • Wymiary: 220x170 mm
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Zbigniew Dłubak (1921-2005) - teoretyk sztuki, malarz i fotograf, członek Związku Polskich Artystów Plastyków i Związku Polskich Artystów Fotografików od 1948 r. Był samoukiem, przed wojną i w czasie okupacji samodzielnie studiował nad zagadnieniami rysunku i malarstwa. Pierwsze prace fotograficzne zrealizował po wojnie. Jeden z założycieli Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie w 1947 roku. Uczestnik Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie z 1948 roku. Współtworzył Grupę 55. Redagował miesięcznik „Fotografia” (1953-1972), był pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej oraz w PWSSP w Łodzi (1966-1975). Współpracował z Galerią Krzywe Koło, Galerią Foksal, łódzką grupą Warsztat i wrocławską grupą Permafo. Od 1982 mieszkał we Francji. Od początku swojej pracy twórczej równolegle uprawia malarstwo i fotografię. Tworzył rozbudowane cykle fotograficzne i malarskie, do najważniejszych należą: Gestykulacje (cykl fotograficzny, od 1970 roku), Systemy (cykl malarski, od 1974 roku), Desymbolizacje (cykl fotograficzny, od 1978 roku), Asymetria (cykl malarski i fotograficzny). Brał udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Autor licznych artykułów i odczytów. Wielokrotnie nagradzany odznaczeniami, m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki w 1975 roku, Nagrodą Państwową I Stopnia w 1979 roku, nagrodę im. Katarzyny Kobro w 2001 roku.

Publikacja dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podobne artykuły:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.