Mikołaj Iliński - Materiały fotograficzne czarno-białe

Książka autorstwa Mikołaja Ilińskiego pt. "Materiały fotograficzne czarno białe" wydana przez Wydawnictwo Artystyczne i filmowe w 1970 roku. Ilość stron 557, oprawa twarda.

Książka już trochę wiekowa, jednak nadal bardzo przydatna i aktualna dla wszystkich którzy rozpoczynają swoją przygodę z fotografią czarno - białą. Polecam.

Spis treści książki:

I. PODSTAWY PROCESÓW FOTOGRAFII CZARNO - BIAŁEJ

1. Wiadomości ogólne o fotografii czarno - białej
- Historia rozwoju fotografii i materiałów fotograficznych
- Rozwój materiałów fotograficznych i przemysłu fotochemicznego w Polsce
- Fotografia srebrowa i bezsrebrowa
- Zarys techniki fotograficznej srebrowej
- Podstawowe elementy procesów fotograficznych

2. Światło i promieniowanie
- Trzy oblicza światła
- Światło i promieniowanie jako zjawisko fizyczne
- Światło jako zjawisko fizjologiczne
- Światło jako zjawisko psychologiczne

3. Substancje światłoczułe używane w fotografii
- Światłoczułe sole srebra
- Proces fotochemicznego rozkładu soli srebra
- Uczulenie optyczne w procesie fotochemicznego rozkładu soli srebra
- Proces fotochemicznego rozkładu soli srebra z wywoływaniem
- Ochronne działanie koloidów na sole srebra
- Substancje światłoczułe bezsrebrowe
- Obraz utajony

4. Materiały światłoczułe chlorowcosrebrowe do fotografii czarno - białej
- Budowa, określenia i podział materiałów światłoczułych
- Schematy budowy materiałów światłoczułych srebrowych
- Wytwarzanie materiałów światłoczułych
- Właściwości materiałów światłoczułych
a. Wymiary geometryczne rzeczywiste i nominalne
b. Wytrzymałość mechaniczna i właściwości fizyczne
c. Właściwości chemiczne
d. Praktyczne właściwości fotograficzne
e. Sensytometria ogólna
f. Barwoczułość
g. Czułość monochromatyczna i spektralna
h. Reprodukcja drobnych szczegółów
i. Odblask refleksyjny
j. Odblask dyfuzyjny i ostrość konturów
k. Rozdzielczość i zdolność rozdzielcza
l. Funkcja przenoszenia modulacji
ł. Ziarnistość

5. Proces naświetlania materiałów światłoczułych
- Metody wyznaczania warunków naświetlania materiałów zdjęciowych
- Metody wyznaczania warunków naświetlania filmu pozytywowego
- Metody wyznaczania warunków naswietlania papierów fotograficznych

6. Obraz utajony i jego przemiany
- Zarys teorii obrazu utajonego
- Zarys teorii wywoływania obrazu utajonego
- Wpływ różnych czynników na powstawanie obrazu utajonego
- Osłabianie i niszczenie obrazu utajonego
- Ułatwianie powstawania obrazu utajonego
- Wpływ ciśnienia, tarcia i załamań warstwy światłoczułej na obraz utajony
- Wzmacnianie obrazu utajonego (latensyfikacja)
- Metody chemiczne wzmacniania obrazu utajonego
- Wpływ czasu przechowywania na obraz utajony

7. Obróbka chemiczna materiałów światłoczułych srebrowych
- Procesy obróbki chemicznej
- Procesy obróbki podstawowej
- Wywoływanie
- Organiczne substancje wywołujące
- Substancje antyutleniające (konserwujące)
- Substancje zasadowe
- Substancje antyzadymiające i hamujące
- Dodatki specjalne do wywoływaczy
- Przygotowywanie i przechowywanie roztworów wywoływaczy
- Technika wywoływania
- Podstawowe sposoby wywoływania
- Automatyzacja wywoływania
- Specjalne sposoby wywoływania
- Recepty wywoływaczy
a. Wywoływacze energiczne do płyt, błon zwojowych i płaskich
b. Wywoływacze wyrównawczo - drobnoziarniste do błon małoobrazkowych, filmów negatywowych i dup-negatywowych
c. Wywoływacze ultradrobnoziarniste albo "prawdziwe wywoływacze drobnoziarniste"
d. Wywoływacze kontrastowe do błon radiograficznych i aerofotograficznych
e. Wywoływacze do błon graficznych półtonowych
f. Wywoływacze do błon kreskowych i rastrowych
g. Wywoływacze do filmów kinematograficznych pozytywowych, dup-pozytywowych i negatywowych dźwiękowych oraz do płyt przezroczowych i błon pozytywowych
h. Wywoływacze do papierów fotograficznych, dające obraz w odcieniu czarnym lub niebieskawoczarnym
i. Wywoływacze do papierów fotograficznych, dające obraz w odcieniu brunatnym
j. Wywoływacze do papierów dokumentowych
k. Wywoływacze o działaniu specjalnym
l. Przerywanie wywoływania
- Utrwalanie
- Składniki utrwalaczy
- Przygotowywanie i przechowywanie utrwalaczy
- Przebieg procesu utrwalania
- Regeneracja utrwalacza
- Recepty utrwalaczy
a. Utrwalacze do płyt, błon i filmów
b. Utrwalacze do papierów fotograficznych
- Kąpiel alkalizująca
- Płukanie
- Suszenie
- Obróbka chemiczna odwracalna

8. Zmiany właściwości obrazu srebrowego
- Ogólne uwagi o właściwościach negatywu
- Osłabianie
- Wzmacnianie
- Duplikatowanie negatywów
- Maskowanie optyczne
- Metody rozdzielnotonowe
- Tonowanie
a. Tonowanie bezpośrednie na brunatno
b. Tonowanie pośrednie na brunatno
c. Tonowanie żelazocyjankami metali ciężkich i żelaza

9. Zarys technik fotograficznych bezsrebrowych
- Podział technik bezsrebrowych
- Fotochemiczne techniki bezsrebrowe
- Fizyczne techniki fotograficzne

II. MATERIAŁY ŚWIATŁOCZUŁE CZARNO - BIAŁE

10. Materiały czarno - białe na podłożu przezroczystym
- Uwagi wstępne
- Płyty fotograficzne
a. Płyty negatywowe do celów amatorskich i zawodowych
b. Płyty do celów technicznych
c. Płyty do celów naukowych
- Błony fotograficzne
- Błony płaskie
a. Błony do celów amatorskich i zawodowych
b. Błony do celów technicznych
c. Błony do celów naukowych
- Błony zwojowe i małoobrazkowe
a. Błony negatywowe do celów amatorskich i zawodowych
b. Błony małoobrazkowe odwracalne
c. Błony małoobrazkowe pozytywowe i dup-pozytywowe
d. Błony do celów technicznych
e. Błony do celów naukowych
- Filmy kinematograficzne
a. Podział filmów
b. Budowa filmów
c. Deformacja filmów
d. Formaty i wymiary geometryczne filmów
e. Perforacja taśmy filmowej
f. Nawinięcie i opakowanie filmów
g. Warunki przechowywania filmów
- Filmy odwracalne amatorskie i telewizyjne
- Filmy do kinematografii zawodowej
a. Filmy negatywowe obrazowe
b. Filmy negatywowe dźwiękowe
c. Filmy dup-pozytywowe
d. Filmy dup-negatywowe
e. Filmy pozytywowe
- Filmy do celów naukowych
- Filmy nieświatłoczułe

11. Materiału czarno - białe na podłożu nieprzezroczystym
- Uwagi wstępne
- Papiery fotograficzne
a. Papiery do celów amatorskich i zawodowych
b. Papiery dokumentowe
c. Papiery rejestracyjne i oscylograficzne
d. Papiery do różnych cełow technicznych
- materiały na podłożu różnym od papieru

12. Materiały światłoczułe bez podłoża
- Żywice swiatłoczułe
- Emulsje jadrowe

{nomultithumb}

 

 

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.