Książka fotograficzna "BLUEBOX" której autorem jest polski fotograf dokumentalista Mariusz Forecki. Projekt zrealizowany w latach 2003-2007, przedstawia europejską tożsamość polskiego społeczeństwa z perspektywy różnych zlotów politycznych i festiwali folklorystycznych, organizowanych, by przekonać obywateli do przystąpienia do Unii Europejskiej. Książka zostałą wydana w 2022 roku przez PIX.HOUSE.
Forecki dostrzega pojedyncze osoby, które chętnie dołączają do tłumów. Widzi, że robią to, czego się od nich oczekuje - tańczą, rywalizują, upijają się i spontanicznie radują, zapominając o własnej indywidualności i tożsamości. Ujmuje je często w absurdalnych sytuacjach, po mistrzowsku wyłapując kontrast między ludźmi a otoczeniem i między różnymi wydarzeniami w tle. Jego obrazy są ironiczne, ale nie bezlitośnie sarkastyczne. Są fotograficznym odpowiednikiem Czechowa śmiechu przez łzy. Są komiczne i smutne, podobnie jak uchwycone na zdjęciach sytuacje.
Vladimír Birgus
Po latach korzyści czerpanych z członkostwa w Unii Europejskiej i wielkim entuzjazmie roku 2004, koalicja konserwatywnych partii rządzących poddaje w wątpliwość słuszność tamtego wyboru. Błyskawicznie przeprowadza zmiany podważające prawo UE, którego Polska zobowiązała się przestrzegać podpisując w 2003 roku traktat akcesyjny.
Książka ukazuje się w czasie trwania pandemii COVID-19, która spowodowała ogromne zmiany w codziennym funkcjonowaniu. Większość galerii handlowych pozostawała przez kilka miesięcy zamknięta. Zakazano organizowania festiwali muzycznych, festynów i spotkań podobnych tym, jakie zarejestrowałem kilkanaście lat wcześniej. Wiele krajów całkowicie zamknęło swoje granice. Utrudnienia w światowym handlu spowodowały wzrost cen towarów przemysłowych i problemy z ich dostępnością. Z pandemii odnosimy też niepokojące korzyści – wiemy, co możemy stracić i jak może wyglądać świat, gdy zaczniemy sami, niejako na własną prośbę, wykluczać się z tej europejskiej wspólnoty.
Wszystkie fotografie zostały wykonane na małoobrazkowym filmie pozytywowym FUJICHROME 64T TYPE II, dedykowanym do fotografowania w świetle sztucznym, oraz przy użyciu lampy błyskowej z żółtym filtrem. Zdjęcia nie były modyfikowane cyfrowo.
BLUEBOX
- Zdjęcia, teksty, koncepcja i edycja: Mariusz Forecki
- Design: Andrzej Dobosz
- Tłumaczenie i korekta: Julia Forecka
- Koordynator publikacji: Adrian Wykrota
- Wydawca: PIX.HOUSE
- ISBN 78-83-961216-2-2
- Rok wydania: 2021
- Ilość stron: 128
- Wymiary: 160x230mm
- Oprawa: twarda
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Mariusz Forecki - fotograf, dokumentalista, członek ZPAF. Jest absolwentem Instytutu Kreatywnej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (Czechy). Zajmuje się fotografią społeczną, dokumentuje zmiany zachodzące w Polsce od roku 1990. Zrealizował wiele projektów fotograficznych, między innymi: "Nowe religie w Polsce - wyznawcy Kryszny", "Barwy władzy", "Poza Rajem", "Okruchy Dnia", "Nowy, wspaniały świat", "BlueBox". Często fotografował na terenach byłego ZSRR (Armenia, Białoruś, Czeczenia, Dagestan, Litwa, Ukraina). Jest laureatem Medalu Młodej Sztuki za fotografie o tematyce społecznej. Fotografuje dla najważniejszych polskich czasopism. Za swoje zdjęcia otrzymał wiele nagród w konkursach, między innymi, kilkakrotnie w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, w konkursie tygodnika "Newsweek" na najlepszy reportaż. W roku 2004 otrzymał wyróżnienie ZPAF. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest współwydawcą - z Grzegorzem Dembińskim, Andrzejem Marczukiem i Wojtkiem Sienkiewiczem - internetowego magazynu fotografii dokumentalnej 5klatek. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2010 roku. Autor publikacji "I love Poland" opisującej życie codzienne w Polsce lat 1989-2009 (Poznań 2009), oraz albumu "Poznań, kultura na każdą porę" (Poznań 2010), będącego fotograficzną rejestracją życia kulturalnego miasta oraz "Kolekcja Wrzesińska" (2011), "W Pracy“ (2011), "Człowiek w ciemnych okularach" (2016) i "Mechanizm. Polska 1988-2019" (2019). Wykładowca we Wrocławskiej Szkole Fotografii, juror w konkursach fotograficznych. Współzałożyciel Fundacji PIX.HOUSE.