Zapraszamy 2 marca 2011 roku o godz. 18.00 do Galerii 2PiR Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu na wernisaż wystawy fotografii Katarzyny Sagatowskiej zatytułowanej „Polskie sumo“.
Właściwie to nie ma najmniejszego znaczenia, ile wiemy o sumo. Fascynuje masa, którą operują zawodnicy. Tyle o nich zwykle wiemy – wielkie ciała, miażdżący ciężar i objętość. Katarzynie Sagatowskiej udało się je upodmiotowić, odkryć za nimi człowieka, pokazać, że sumo to sport, w którym ważna jest myśl, strategia. Poruszanie taką masą wymaga szczególnej precyzji ruchu, nie siła bezwładu jest tu decydująca, a zadziwiająca zwinność.
Trzeba być odważnym, by podejść do takiego tematu, na pierwszy rzut oka odrzucającego. Fizyczność zahaczająca o fizjologię – zdumiewające, że podeszła do niej kobieta. Rozważania o sztuce kobiecej zazwyczaj prowadzą donikąd, również w dziedzinie fotografii. Nie można dopatrzeć się różnic w dziełach artystycznych ze względu na płeć autorów. Tworzenie wystaw sztuki kobiet może jedynie mieć znaczenie statystyczne, feministyczne, nie przynosi merytorycznego uzasadnienia dla takich prezentacji. Są jednak sytuacje, w których po prostu odmienna płeć – kobiet wobec mężczyzn lub odwrotnie – daje inną perspektywę, można przystąpić do pracy z innym doświadczeniem, inną aurą emocjonalną. Zdaje się, że coś takiego pomogło Sagatowskiej pokazać sumitów nie przez pryzmat walki, a pociągającego wysiłku, decyzji o kolejnym ruchu, skupienia, czytania przeciwnika z twarzy. W rezultacie stworzyła kilka ikon w przedstawieniach sumo, dalece odbiegających od obrazów-relacji sportowych w tej konkurencji. Podążając za impulsem, jaki dała informacja o rosnącej popularności sumo w Polsce, poszła własną, indywidualną drogą, stworzyła markę „Sagatowska”.
Katarzyna Sagatowska - absolwentka Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej (1999) oraz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie (2005). Dyplomy w pracowni Reportażu Prasowego pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego oraz w pracowni Fotografii Kreacyjnej i Ekspresyjnej pod kierunkiem Izabeli Jaroszewskiej. W 2010 r. ukończyła z wyróżnieniem Instytut Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opavie (Republika Czeska) uzyskując tytuł Bachelor of Arts. Obecnie studia magisterskie na tej uczelni. Laureatka pierwszych nagród w konkursach fotograficznych: Newsreportaż 2003 magazynu Newsweek, Urzędu Miasta Krakowa (2004) oraz National Geographic Traveler (2009). Współzałożycielka Stowarzyszenia Dom Fotografii. Liczne publikacje w prasie i książkach. Prace w kolekcjach w Polsce i za granicą. Wybrane wystawy indywidualne: "Szkoła" Galeria Luksfera, Warszawa (2004); "Pałac x 3" Pałac Kultury i Nauki, Warszawa (2005); "Rower Power" Galeria Kuluary przy Galerii Studio, Warszawa (2005); "Polskie sumo" Galeria Luksfera, Warszawa (2009), Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków (2010). Wybrane wystawy zbiorowe: "fotogrEAFie" Galeria Sztuki Wozownia, Toruń (2005); "Dialogi" Galeria Luksfera, Warszawa (2006); "The Promised City" - polsko-niemiecki projekt Instytutu Polskiego w Berlinie i Instytutu Goethego w Warszawie, Berlin, Warszawa, Mumbaj (2010).
Trzeba być odważnym, by podejść do takiego tematu, na pierwszy rzut oka odrzucającego. Fizyczność zahaczająca o fizjologię – zdumiewające, że podeszła do niej kobieta. Rozważania o sztuce kobiecej zazwyczaj prowadzą donikąd, również w dziedzinie fotografii. Nie można dopatrzeć się różnic w dziełach artystycznych ze względu na płeć autorów. Tworzenie wystaw sztuki kobiet może jedynie mieć znaczenie statystyczne, feministyczne, nie przynosi merytorycznego uzasadnienia dla takich prezentacji. Są jednak sytuacje, w których po prostu odmienna płeć – kobiet wobec mężczyzn lub odwrotnie – daje inną perspektywę, można przystąpić do pracy z innym doświadczeniem, inną aurą emocjonalną. Zdaje się, że coś takiego pomogło Sagatowskiej pokazać sumitów nie przez pryzmat walki, a pociągającego wysiłku, decyzji o kolejnym ruchu, skupienia, czytania przeciwnika z twarzy. W rezultacie stworzyła kilka ikon w przedstawieniach sumo, dalece odbiegających od obrazów-relacji sportowych w tej konkurencji. Podążając za impulsem, jaki dała informacja o rosnącej popularności sumo w Polsce, poszła własną, indywidualną drogą, stworzyła markę „Sagatowska”.
Monika Piotrowska - kurator
Katarzyna Sagatowska - absolwentka Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej (1999) oraz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie (2005). Dyplomy w pracowni Reportażu Prasowego pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego oraz w pracowni Fotografii Kreacyjnej i Ekspresyjnej pod kierunkiem Izabeli Jaroszewskiej. W 2010 r. ukończyła z wyróżnieniem Instytut Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opavie (Republika Czeska) uzyskując tytuł Bachelor of Arts. Obecnie studia magisterskie na tej uczelni. Laureatka pierwszych nagród w konkursach fotograficznych: Newsreportaż 2003 magazynu Newsweek, Urzędu Miasta Krakowa (2004) oraz National Geographic Traveler (2009). Współzałożycielka Stowarzyszenia Dom Fotografii. Liczne publikacje w prasie i książkach. Prace w kolekcjach w Polsce i za granicą. Wybrane wystawy indywidualne: "Szkoła" Galeria Luksfera, Warszawa (2004); "Pałac x 3" Pałac Kultury i Nauki, Warszawa (2005); "Rower Power" Galeria Kuluary przy Galerii Studio, Warszawa (2005); "Polskie sumo" Galeria Luksfera, Warszawa (2009), Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków (2010). Wybrane wystawy zbiorowe: "fotogrEAFie" Galeria Sztuki Wozownia, Toruń (2005); "Dialogi" Galeria Luksfera, Warszawa (2006); "The Promised City" - polsko-niemiecki projekt Instytutu Polskiego w Berlinie i Instytutu Goethego w Warszawie, Berlin, Warszawa, Mumbaj (2010).
Galeria 2piR - Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
ul. T. Kutrzeby 10, Poznań
Katarzyna Sagatowska - Polskie sumo
Wernisaż wystawy: 2 marzec 2011 r, godz. 18.00
Termin wystawy: 2 marzec - 13 kwiecień 2011 r.