Galeria Fotografii im. Eugeniusza Hannemana w Łodzi oraz Łódzkie Towarzystwo Fotograficzne zapraszają 20 listopada 2021 roku, o godz. 16.00 na wystawę fotografii technik szlachetnych i filmu natychmiastowego Iwony Aleksandrowicz "Retrospekcje". Wystawa dostępna do 29 listopada 2021 roku.
Większość prac, pokazanych na wystawie Iwony Aleksandrowicz to filmy natychmiastowe. Stanowią one retrospekcję tego rodzaju twórczości Autorki od 2013 r, gdy zafascynowały ją plastyka i barwy filmów natychmiastowych, tworzonych przez Paolo Roversiego czy Marca Lagrange. Dopełnienie stanowią autorskie odbitki stykowe: srebrowe, tonowane selenem, cyjanotypia, tonowana czarną herbatą. Ta wystawa to głównie hołd technice, która paradoksalnie święci swój tryumfalny powrót i zainteresowanie przez szersze grono twórców, podczas gdy dwóch najbardziej liczących się producentów filmów natychmiastowych: Polaroid i FujiFilm rezygnują z produkcji filmów wielkoformatowych.
"Fascynacja procesem zdjęć natychmiastowych trwa nieprzerwanie także w erze cyfrowej: unikalny charakter zdjęć, kolory i nieostrości, szczególna “patyna" materiału – a przede wszystkim oczywiście sam proces powstawania każe wciąż nowym generacjom artystów sięgać po tą starą technikę. Tak jak Marina Abramovic, Manuel Alvarez Bravo, Lucien Clergue, Charles Eames, Walker Evans, Gisele Freund, Ralph Gibson, Gottfried Heinwein, Les Krims, Sally Man, Robert Mapplethorpe, Will McBride, Mark Morrisroe, Helmut Newton, Robert Rauschenberg, Jan Saudek, Stephen Shore, Jeanloup Sieff, William Wegman i Minor White – wymieniając tylko niektórych artystów polaroidowych – także Iwona Aleksandrowicz zafascynowała się fotografią natychmiastową.Skąd bierze się magia jej portretów? Zatrzymana energia fotograficznego momentu? Poezja spojrzenia? Bezpośredniość? Ciepło kolorów? Do dzisiaj nie można zupełnie wyjaśnić magii techniki polaroida. Julian Schnabel, malarz, który także fotografował polaroidy, wyraził to kiedyś tak: “It’s about life". To jest ta bezpośredniość, która przekonuje także w przypadku polaroidów Iwony Aleksandrowicz. To jest nostalgia, która nie oznacza jednak ucieczki od teraźniejszości: wprawdzie kosztowne kostiumy, fantastyczne fryzury portretowanych wyglądają, jakby chodziło o modę z innej epoki, jednakże nie zanurzamy się całkowicie w przeszły świat, lecz poruszamy się pomiędzy rzeczywistością a fantazją, nierzadko naładowaną erotycznie.
Także bliskość do fotografii mody zachwyca w tych portretach, fotografowanych wielkim formatem (aparatem Graflex Speed Graphic na materiale Fujifilm FP-100C): zmysłowe, egzotyczne, orientalne kostiumy przenoszą nas także pod względem geograficznym w zupełnie inne sfery. Urodzona w 1971 r polska fotografka, Iwona Aleksandrowicz, wie, jak owinąć sobie odbiorcę wokół palca".
Marc Peschke "Photoklassik"
Iwona Aleksandrowicz (ur. 1971 r.) Była tłumaczka przysięgła języka niemieckiego i menedżerka ds. reklamy dużego międzynarodowego koncernu. W 2010 roku całkowicie zatraca się
w fotografii portretu i aktu. Od 2013 roku fotografuje wyłącznie techniką analogową, aparatami średnio- i wielkoformatowymi. Jest samoukiem w zakresie techniki fotografowania aparatami tradycyjnymi oraz wywoływania zdjęć w tradycyjnej ciemni. W 2014 roku zainteresowała się techniką filmu natychmiastowego. Zdjęcia o charakterze malarskim, wykonane w tej technice, są szczególnie cenione przez wielu odbiorców. Członek i ambasador na Polskę międzynarodowej grupy fotograficznej "Echiquier". Jej prace były pokazywane na wielu wystawach indywidualnych i grupowych w Polsce (Szczecinek, Wrocław, Warszawa) i zagranicą (Hiszpania, Francja, Włochy, Irlandia, Argentyna)/ Laureatka i finalistka licznych polskich i międzynarodowych konkursów fotograficznych.
Iwona Aleksandrowicz - Retrospekcje
Miejsce wystawy:
Galeria Fotografii ŁTF im. Eugeniusza Hanemana
:
Łódź
Adres:
Piotrkowska 102