Katalog wydany w postaci pocztówek przy okazji wystawy fotografii Henryka Rogozińskiego "Guma. Technika Szlachetna Fotografiki" - zorganizowanej w Galerii Nowohuckiego Centrum Kultury w Krakowie, która miała miejsce w maju 2000 roku.
Dzieło Henryka Rogozińskiego zwraca uwagę odmiennością wizji artystycznej. Fotograficzne obrazy nie mają odpowiednika w polskiej fotografii artystycznej, są jedyną i niepowtarzalną wartością stworzonąprzez twórcę na własny użytek, lecz zaadresowaną do widza, który czerpie z tych dzieł radość estetyczną. Nie są to fotografie czy utwory poligraficzne, ani też "gumy”, jednakże czerpią one z wymienionych dyscyplin artystycznych w równej mierze, stwarzając obrazy unikalne i odrębne. Henryk Rogoziński pracuje z podziwu godną konsekwencją, wytrwale realizuje raz przyjęty program artystyczny. Efektem tej pracy jest swoisty mikrokosmos rządzony pozornym chaosem i poddany żywiołowi przypadku. Kapryśna technologia przynosi po części efekty przypadkowe, jednakże są one ściśle kontrolowane przez artystę w każdym etapie pracy. (...)
Paweł Pierściński
Guma. Technika Szlachetna Fotografiki
- Fotografie: Henryk Rogoziński
- Teksty: Paweł Pierściński
- Wydawca: Nowohuckie Centrum Kultury
- Rok wydania: 2000
- Ilość stron: 14
- Wymiary: 110x157mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Henryk Rogoziński (1934-2004) polski artysta fotograf, urodził się w Grabowcu koło Bielska Podlaskiego, mieszkał i tworzył w Białymstoku. Ukończył Państwową Szkołę Techniczną Przemysłu Poligraficznego, studiował na SGGW w Warszawie. Był członkiem założycielem oraz członkiem Kapituły Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Przez trzy kadencje sprawował funkcję prezesa i wiceprezesa Białostockiego Towarzystwa Fotograficznego. Artysta po raz pierwszy zaprezentował swoje zdjęcia (portrety i pejzaże) w Białymstoku, w 1973 roku na wystawie pt. "Wszystkie chwyty dozwolone". W ciągu 30 lat pracy twórczej miał ponad 50 wystaw indywidualnych - krajowych i zagranicznych. Zajmował się dydaktyką i metodyką fotografii. Technika, którą wypracował i uprawiał leży na pograniczu fotografii i grafiki - jak sam przyznawał - nieustannie eksperymentował. Zdecydowaną większość prac artystycznych wykonywał w technice "gumy arabskiej", prowadził i uczestniczył w warsztatach szlachetnych, starych technik fotograficznych. Był współautorem zdjęć do albumu "Białystok i okolice", współautorem zdjęć do almanachu fotograficznego "Mistrzowie Polskiego Pejzażu", wydanego w 2002 roku.Jego prace znajdują się w kolekcjach Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Religii w Grodnie, Związku Fotografików Litwy w Wilnie, oraz wielu zbiorach prywatnych. Imieniem Henryka Rogozińskiego nazwano cykliczny konkurs fotograficzny "Taki Pejzaż", organizowany przez Dom Kultury w Czarnej Białostockiej.