Katalog wystawy fotografii "Karuzela" Harry’ego Weinberga która prezentowana była w czerwccu 2021 roku, w galerii Społecznego Centrum Fotografii w Warszawie. W publikacji zamieszczono 45 fotografii Harry’ego Weinberga pochodzących z lat 1966–1973, wykonanych do wschodniej edycji miesięcznika "Polska".
Mamy raczej do czynienia z obserwacją człowieka w chwili dekoncentracji, nieuwagi, przypadkowego gestu, poruszenia, wpisanego w otoczenie. Kompozycyjny rygor jest przełamywany na rzecz spontaniczności napotkanej sytuacji. Efekt surowości, niekiedy nawet pewnej nonszalancji, wydaje się podkreślać ceniona przez fotografa ziarnistość odbitek, a także praca na wysokoczułych filmach, umożliwiających operowanie światłocieniem, uchwycenie zarysu sylwetek w półcieniu. Strategia fotografa - nieobca klasykom fotoreportażu, jednak nie zawsze stosowana w takim zakresie - przypomina nieustanne odwracanie się od obiektu głównego, czyli artysty na scenie, oficjalnej delegacji, ku publiczności, odruchowym reakcjom widzów. (...)
Kamila Dworniczak
Fundacja Archeologia Fotografii od 2020 roku zajmuje się cyfrowym archiwum Harry’ego Weinberga.
Karuzela
- Fotografie: Harry Weinberg
- Koncepcja: Anna Hornik, Marta Przybyło
- Tekst: Kamila Dworniczak
- Projekt graficzny: Anna Hornik
- Współpraca merytoryczna, identyfikacja: Maria Żochowska
- Redakcja: Julia Odnous-Pawlińska
- Tłumaczenie: Aleksandra Szymczyk
- Redakcja tekstu angielskiego: Paulina Bożek
- Przygotowanie zdjęć do druku: Karol Bagiński
- Retusz fotografii: Anna Hornik
- Wydawca: Fundacja Archeologia Fotografii
- Rok wydania: 2021
- ISBN: : 978-83-64443-34-3
- Ilość stron: 60
- Wymiary: 125x175mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Harry Weinberg (ur. 1939) Edukację fotograficzną zaczynał w Technikum Fototechnicznym przy ul. Spokojnej w Warszawie, gdzie uczył się m.in. z Markiem Karewiczem i Zofią Nasierowską. Pod koniec lat 50. pracował krótko jako instruktor fotografii w warszawskim Pałacu Młodzieży. Ważnym i formującym doświadczeniem na początku lat 60. była dla niego praca z Edwardem Hartwigiem (jako asystent), podczas której uczył się fotografować teatr i zdobywał cenne umiejętności techniczne. W 1962 roku w konkursie tygodnika "Stolica". Weinberg otrzymał pierwszą ważną w swojej karierze nagrodę za fotografię Skojarzenia jezdni. Na początku 1963 roku został zatrudniony jako zastępca kierownika laboratorium fotograficznego w wydawnictwie Polonia. Tam uczestniczył w procesie selekcji i postprodukcji zdjęć do miesięcznika "Polska", dzięki czemu nawiązał relacje z fotografami pracującymi dla czasopisma. W 1965 roku objął stanowisko fotoreportera w "Polsce" – edycji Wschód ("Polsza"); z redakcją współpracował do 1976 roku. Fotografował m.in. liczne wydarzenia kulturalne (np. Piwnicę pod Baranami, Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, klub Hybrydy), przemysł oraz tematy związane z nauką i edukacją. Jednym z bardziej znanych reportaży Weinberga z tego okresu był Przyjedź, mamo, na przysięgę (1969), za który otrzymał nagrodę na XIII Ogólnopolskim konkursie fotografii prasowej w 1971 roku. W 1973 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Po odejściu z miesięcznika "Polsza" zaczął specjalizować się w fotografii reklamowej. W duecie z Markiem Czudowskim fotografował m.in. przedstawicieli showbiznesu.