Książka "Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej" pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki to wybór tekstów z klasyki oraz najnowszej zagranicznej literatury socjologicznej dotyczącej wizualnych aspektów współczesnego społeczeństwa.
Od designerów i grafików, po miłośników mody, odbiorców reklam czy fotografów amatorów. Po lekturze tych Fotospołeczeństwa świat będzie wyglądał inaczej. Wśród autorów tomu: Umberto Eco, Susan Sontag, Gottfried Boehm, Jean Baudrillard, Roland Barthes, Bernard Malcolm, Howard S. Becker, Douglas Kellner.
Współczesny człowiek w codziennych, zwyczajnych, rutynowych działaniach styka się z niezwykle bogata ikonosferą. Obraz staje się istotnym nośnikiem znaczeń, sposobem ekspresji, środkiem komunikacji międzyludzkiej. Analiza i interpretacja obrazów spotykanych w przestrzeni społecznej otwiera nowe możliwości poznania mechanizmów życia społecznego. Nic dziwnego, że wielu teoretyków wprowadza pojęcie „zwrotu ikonicznego”, a nową i zarazem jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dyscyplin nauk społecznych jest "socjologia wizualna".
Redaktorzy tomu - wybitny teoretyk socjologii Piotr Sztompka oraz specjalizująca się w socjologii wizualnej Małgorzata Bogunia-Borowska, którzy wspólnie prowadzą jedno z pierwszych w Polsce seminariów z tego zakresu - przygotowali swój autorski wybór tekstów z klasyki oraz najnowszej zagranicznej literatury socjologicznej, dotyczącej wizualnych aspektów współczesnego społeczeństwa. Teksty poprzedzone zostały niezwykle oryginalnymi autorskimi esejami obojga badaczy.
Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej
- Redakcja: Małgorzata Bogunia-Borowska, Piotr Sztompka
- Opracowanie graficzne: Olgierd Chmielewski
- Wydawnictwo: Znak
- Rok wydania: 2012
- ISBN: 978-83-240-1803-1
- Oprawa: twarda
- Ilość stron: 864
- Wymiary: 165x235 mm
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Małgorzata Bogunia-Borowska jest adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej oraz Wydziału Filozoficznego UJ. Specjalizuje się w tematyce socjologii codzienności, socjologii wizualnej oraz kulturze mediów. Bada współczesne przemiany kulturowe i cywilizacyjne. Jej najnowsza monografia to Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe.
Piotr Sztompka jest profesorem zwyczajnym socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i członkiem rzeczywistym PAN. Wykładowca wielu światowych uniwersytetów. Jest członkiem
Academia Europaea oraz American Academy of Arts and Sciences. Pełnił funkcję prezydenta Międzynarodowego Stowarzyszenia Socjologicznego (ISA). Jest autorem kilkunastu książek i prawie dwustu artykułów naukowych. Jego prace ukazały się w tłumaczeniach na trzynaście języków.