Katalog wystawy Edwarda Hartwiga "Fotografia" w Mała Galeria BWA Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego, w ramach XVI Konfrontacji Fotograficznych w Gorzowie Wielkopolskim w maju 1986 roku.
Z plejady artystów niepomijalnych w najnowszych dziejach artystycznych form fotografii polskiej głównie dorobek dwóch twórców decydował o jej dzisiejszym, dojrzałym obliczu. Pisząc to mam na myśli Zbigniewa Dłubaka i autora niniejszej wystawy - Edwarda Hartwiga. Najkrócej mówiąc, pierwszy z nieczęstą konsekwencją do fotograficznego tworzywa odnosił ideologie sztuki, którym zawsze przyznawał prymat. Drugi, czyli Edward Hartwig od początku swej drogi twórczej zafascynowany fotografią - w tworzywo fotograficzne "wpisywał" konteksty artystyczne. Obydwaj stworzyli biegunowo odmienne praktyki artystyczne a że trzeciej możliwości nie ma, przeto twórczość obydwu pozostawała punktem odniesienia dla wszystkich zjawisk, które w polskiej fotografii zdołały zmitologizować się jako sztuka. (...)
Jerzy Busza
Fotografia
- Fotografie: Edward Hartwig
- Tekst: Jerzy Busza
- Opracowanie katalogu: J. Czerniewicz, M. Łazarski
- Redakcja Techniczna: Jan Kuźma
- Wydawca: Biuro Wystaw Artystycznych w Gorzowie
- Rok wydania: 1986
- Ilość stron: 18
- Wymiary: 205x200mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Edward Hartwig (1909-2003). W czasie rewolucji październikowej wraz z rodzicami wyjechał z Rosji i trafił do Lublina. W Lublinie ukończył szkołę powszechną i Gimnazjum im. Stanisława Staszica, uczęszczał też do prywatnej szkoły malarstwa Henryka Wiercińskiego. Jako uczeń odgrywał niewielkie role w Teatrze Miejskim w Lublinie. Edward Hartwig już w dzieciństwie miał pierwszy kontakt z fotografią - pomagał ojcu, Ludwikowi Hartwigowi, w zakładzie fotograficznym. Pierwsze samodzielne zdjęcia Lublina wykonał około 1920 roku za namową, albo raczej na polecenie ojca, który wręczył mu aparat fotograficzny 9x12 cm ze statywem, trzy kasety i kazał zrobić zdjęcia na Starym Mieście. Później świadomie zaczął zajmować się fotografią. Na początku lat 30. XX wieku przejął po ojcu pracownię ulicy Narutowicza 19 i wraz z żoną Heleną (1910-1998) – aktywną fotograficzką, członkinią ZPAF – prowadził własny zakład fotograficzny. Zaczął publikować i uczestniczył w wielu wystawach krajowych. W 1930 roku miał w Lublinie pierwszą indywidualną wystawę. Do 1939 roku wziął udział w kilku wystawach zbiorowych, między innymi w I Polskiej Wystawie Fotografii Ojczystej. W latach 1935-1937 odbył studia w Wiedniu w Instytucie Graficznym, w pracowni prof. Rudolfa Kopitza i Hansa Daimlera, gdzie zetknął się z dorobkiem światowej fotografii. W czasie wojny Edward Hartwig mieszkał w Lublinie. Od 1944 do 1947 roku przebywał w obozie pracy NKWD w Borowiczach. Po wojnie przeprowadził się do Warszawy, w której mieszkał do końca życia. Praktyka Edwarda Hartwiga była zaprzeczeniem tego, co potocznie myślimy o fotografowaniu - równie istotny (może nawet ważniejszy od samego gestu robienia zdjęcia) był proces późniejszej pracy, który fotograf przed nami odsłania. Hartwig w sposób nowatorski rzucał wyzwanie przyzwyczajeniom, które mamy podczas oglądania zdjęć. Próbował wyjść poza schematyczne fotografowanie, polegające na rzekomym odwzorowywaniu wizualnej rzeczywistości. Na swoich zdjęciach budował autonomiczne światy, posługując się wybranym medium z wielką precyzją i świadomością materii fotograficznej. Hartwig patrzył na zdjęcia, jak na niezależne od niczego byty plastyczne. Zachęcał do tego, by nie oglądać ich jak pojedynczych odbitek, ale budować z nich większe kompozycje. Wszystko to składało się na koncepcję fotografiki, która przez dekady była osią jego twórczości.
Podobne artykuły: