Edward Hartwig (1909-2003). Fotografie ze zbiorów rodziny artysty i Muzeum Narodowego w Warszawie - Małgorzata Plater-Zyberk - katalog wystawy - Muzeum Narodowe 2004

Album "Edward Hartwig (1909-2003). Fotografie" został wydany przy okazji monograficznej wystawy fotografii jedego z najwybitniejszych polskich fotografów Edwarda Hartwiga, które były prezentowane w 2004 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Przedstawiamy dorobek Edwarda Hartwiga, jednego z najwybitniejszych fotografików XX wieku, artysty, którego twórczość obejmuje prawie połowę dziejów fotografii. Młodzieńczą fascynację malarstwem przeniósł na fotografię, widać to w sposobie komponowania zdjęć i poszukiwania najwłaściwszych środków wyrazu. Prace swoje wystawiał od końca lat dwudziestych, byt autorem kilkudziesięciu wystaw i albumów prezentujących twórczość z poszczególnych okresów, albo problemy, z jakimi zmagał się w danym momencie. Każda z powojennych wystaw Hartwiga - poczynając od "Fotografiki" - była wydarzeniem artystycznym. Ta, przygotowana przez nas, jest zupełnie inna, stanowi próbę ukazania całej drogi twórczej artysty, od pierwszych impresjonistycznych pejzaży z lat dwudziestych i trzydziestych, aż po kolorowe prace z lat dziewięćdziesiątych.

Ferdynand B. Ruszczyc

Fotografie wykorzystane w książce, pochodzą ze zbiorów rodziny artysty i Muzeum Narodowego w Warszawie.

Edward Hartwig (1909-2003). Fotografie ze zbiorów rodziny artysty i Muzeum Narodowego w Warszawie

  • Fotografie: Edward Hartwig
  • Wstęp: Ferdynand B. Ruszczyc\
  • Koncepcja wystawy: Edward Hartwig, Małgorzata Plater-Zyberk
  • Projekt graficzny katalogu Krzysztof Łada
  • Wydawca: Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Rok wydania: 2004
  • ISBN: 83-7100-349-8
  • Ilość stron: 137
  • Wymiary: 216x268mm
  • Oprawa: twarda
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Edward Hartwig (1909-2003). W czasie rewolucji październikowej wraz z rodzicami wyjechał z Rosji i trafił do Lublina. W Lublinie ukończył szkołę powszechną i Gimnazjum im. Stanisława Staszica, uczęszczał też do prywatnej szkoły malarstwa Henryka Wiercińskiego. Jako uczeń odgrywał niewielkie role w Teatrze Miejskim w Lublinie. Edward Hartwig już w dzieciństwie miał pierwszy kontakt z fotografią - pomagał ojcu, Ludwikowi Hartwigowi, w zakładzie fotograficznym. Pierwsze samodzielne zdjęcia Lublina wykonał około 1920 roku za namową, albo raczej na polecenie ojca, który wręczył mu aparat fotograficzny 9x12 cm ze statywem, trzy kasety i kazał zrobić zdjęcia na Starym Mieście. Później świadomie zaczął zajmować się fotografią. Na początku lat 30. XX wieku przejął po ojcu pracownię ulicy Narutowicza 19 i wraz z żoną Heleną (1910-1998) – aktywną fotograficzką, członkinią ZPAF – prowadził własny zakład fotograficzny. Zaczął publikować i uczestniczył w wielu wystawach krajowych. W 1930 roku miał w Lublinie pierwszą indywidualną wystawę. Do 1939 roku wziął udział w kilku wystawach zbiorowych, między innymi w I Polskiej Wystawie Fotografii Ojczystej. W latach 1935-1937 odbył studia w Wiedniu w Instytucie Graficznym, w pracowni prof. Rudolfa Kopitza i Hansa Daimlera, gdzie zetknął się z dorobkiem światowej fotografii. W czasie wojny Edward Hartwig mieszkał w Lublinie. Od 1944 do 1947 roku przebywał w obozie pracy NKWD w Borowiczach. Po wojnie przeprowadził się do Warszawy, w której mieszkał do końca życia. Praktyka Edwarda Hartwiga była zaprzeczeniem tego, co potocznie myślimy o fotografowaniu - równie istotny (może nawet ważniejszy od samego gestu robienia zdjęcia) był proces późniejszej pracy, który fotograf przed nami odsłania. Hartwig w sposób nowatorski rzucał wyzwanie przyzwyczajeniom, które mamy podczas oglądania zdjęć. Próbował wyjść poza schematyczne fotografowanie, polegające na rzekomym odwzorowywaniu wizualnej rzeczywistości. Na swoich zdjęciach budował autonomiczne światy, posługując się wybranym medium z wielką precyzją i świadomością materii fotograficznej. Hartwig patrzył na zdjęcia, jak na niezależne od niczego byty plastyczne. Zachęcał do tego, by nie oglądać ich jak pojedynczych odbitek, ale budować z nich większe kompozycje. Wszystko to składało się na koncepcję fotografiki, która przez dekady była osią jego twórczości.

Podobne artykuły:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.