Katalog wystawy indywidualnej "Bronisław Schlabs. Fotografie z notatnika osobistego", która była prezentowana w Starej Galerii ZPAF w Warszawie w 1988 roku.
Dla zrozumienia obecnej postawy twórczej B. Schlabsa konieczne jest zapoznanie się z jego działalnością artystyczną z II poł. lat 5O-tych. Podobnie jak i wielu innych świadomych przedstawicieli awangardy z tego czasu odrzucił sztukę realistyczną na rzecz ekspresyjności feerii barw (malarstwo materii) oraz subtelnych rozgrywek kolorystycznych i niezwykłych efektów formalnych, które osiągał w swych abstrakcyjnych „Fotogramach". Wykazują one powiązania z jego działalnością plastyczną, a przez technikę zbliżają się do grafiki.
Prawie cała twórczość Schlabsa z tego czasu, podobnie jak i wielu innych artystów polskich, jest abstrakcyjna. Dlaczego tak się stało? Czy można znaleźć odpowiedź na to pytanie? Związane to było przede wszystkim z reakcją na realizm socjalistyczny, w którym obowiązywało "przywiązanie" artysty do określonych tematów i specyficznego realistycznego obrazowania, związanego z indoktrynacją polityczną.
Abstrakcjonizm dawał zaś wolność ducha, „oddech” twórczy, możliwość wyrażania własnych przeżyć, prawdy o świecie i o sztuce. Dla wielu był jedynym antidotum na strach przed nowym socrealizmem, którego się ciągle obawiano. Był on także jedną z możliwych dróg włączenia się w aktualną problematykę malarstwa zachodnioeuropejskiego. Dla Schlabsa i Zdzisława Beksińskiego była to jedyna możliwość. (...)
Krzysztof Jurecki
Fotografie z notatnika osobistego
- Fotografie: Bronisław Schlabs
- Tekst: Krzysztof Jurecki
- Wydawca: ZPAF / Mała Galeria Fotografii BWA Gorzów Wielkopolski
- Rok wydania: 1988
- Ilość stron: 16
- Wymiary: 210x205mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Wystawa pokazywana była również w Małej Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim w 1990 roku.
Bronisław Schlabs (1920-2009) fotograf, malarz, inżynier budownictwa - absolwent Politechniki Poznańskiej. Członek Poznańskiego Towarzystwa Fotograficznego oraz ZPAF. W latach 50. XX wieku, podejmował śmiałe eksperymenty w zakresie tworzywa i form przekazu w obszarze fotografii i obrazu. W Polsce był prekursorem fotografii abstrakcyjnej i malarstwa strukturalnego (materii). Był organizatorem słynnego Pokazu Zamkniętego w Gliwickim Oddziale Polskiego Towarzystwa Fotograficznego w Gliwicach (Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński, Bronisław Schlabs - 1959 roku). Uczestniczył na przełomie lat 50./60. XX wieku w najważniejszych wystawach fotografii w Niemczech i USA. W 1962 roku, po śmierci żony, zawiesił działalność twórczą, choć nadal fotografował. W 1975 roku wrócił do fotografii, tworzył łącząc technikę malarską z fotografią. Prace artysty znajdują się w zbiorach MOMA w Nowym Jorku, Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Folkwang Museum w Essen, Muzeum Narodowego w Pradze, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie.