Andrzej Różycki - Analityczne rozpoznanie fotografii - katalog wystawy - Mała Galeria ZPAF 1979

Katalog wystawy indywidualnej Andrzeja Różyckiego "Analityczne rozpoznanie fotografii", która była prezentowana w Mała Galeria ZPAF w Warszawie w marcu 1979 roku.

Rozpoznanie rzeczywistości - chcemy czy nie chcemy - przebiega w coraz silniejszym zerwaniu z odbiorem bezpośrednim. Jest to wymóg czasu i naszej zgody na kierunek cywilizacyjnego postępu. Otaczamy się coraz precyzyjniejszymi i bardziej skomplikowanymi oprzyrządowaniami i instrumentami sprzężonymi bezpośrednio z coraz szczegółowiej nakreślonymi celami poznawczymi. Zrozumiałe jest więc, że twórcy zainteresowani są głównie tymi technikami i narzędziami, które potrafią odwzorowywać rzeczywistość, bądź przenosić i transmitować ideoakty twórcze. Niejednokrotnie tymi samymi narzędziami przychodzi posługiwać się naukowcom jak i artystom. Z kolei narzędzia i oprzyrządowania, służące bezpośrednio, bądź przysposobiane sobie przez twórców czy naukowców, chcących badać i poznawać rzeczywistość, same zaczynają tworzyć nową rzeczywistość. Jest to rzeczywistość szalenie konkretna, warunkująca najczęściej wszelkie dalsze nasze poczynania w życiu i w sztuce. (...)

Andrzej Różycki

Analityczne rozpoznanie fotografii

  • Fotografie: Andrzej Różycki
  • Tekst: Andrzej Różycki
  • Wydawca: Mała Galeria Fotografii ZPAF
  • Rok wydania: 1979
  • Ilość stron: 12
  • Wymiary: 190x190mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Andrzej Różycki (1942-2021) artysta fotograf, filmowiec, kolekcjoner i znawca sztuki ludowej. Odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Członek ZPAF od 1966, a od 2002 członek honorowy. Swoją drogę artystyczną rozpoczynał w Toruniu. Studiował konserwację zabytków i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, od 1964 r. razem m. in. z Józefem Robakowskim, Antonim Mikołajczykiem, Czesławem Kuchtą i Jerzym Wardakiem współtworzył grupę fotograficzną Zero 61 (1961-1969). Brał udział w przełomowych dla polskiej fotografii wystawach: Fotografia subiektywna(Kraków, 1968), Kuźnia (Toruń, 1969), Fotografowie poszukujący (Warszawa, 1971). W 1969 r. rozpoczął studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (ukończone w 1975). W 1970 r., wraz z Wojciechem Bruszewskim i Józefem Robakowskim zainicjował działalność Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977), uczestniczył w jego najgłośniejszych wystąpieniach m. in. Akcja Warsztat (Muzeum Sztuki w Łodzi, 1973), Przekaz osobowości Wacława Antczaka (XII Biennale w Saõ Paulo, 1973). Do istotnych prezentacji indywidualnych Różyckiego w tamtym okresie należą: Fotografia warunkowa (Łódź, 1973), Konkluzje fotograficzne (Łódź, 1976), Reguły gry (Lublin, 1978), Analityczne rozpoznanie fotografii (Warszawa, 1979) - łączył w nich charakterystyczną dla siebie poetykę z neoawangardowym nastawieniem na badanie struktury samego języka przekazu, jego możliwości i ograniczeń. W 1979 r. wpłynął na powstanie formacji Łódź Kaliska, która obwołała go swoim patronem. W latach 80. jego twórczość ewoluowała w kierunku coraz głębszego nawiązania do sfery sacrum, poruszała wątki antropologiczne, odwoływała się do sztuki i duchowości ludowej m. in. wystawy Koszulki Panny Marii (Łódź, 1986), Moje prywatne kalwarie (Łódź, 1989), Drzewo poznania (Łódź, 1990), Raj tracony (Warszawa, 1990). Ważnymi aspektami dzieła artysty stały się stosunek do przeszłości, również przeszłości fotografii: wystawy Fotografia nostalgiczna (Łódź, 2005), W hołdzie św. pamięci fotografii analogowej (Warszawa, Łódź, 2009), Monidło - wstępna próba rehabilitacji (Lublin, 2011), oraz dyskurs z twórczością Zofii Rydet, m. in. wystawa Fotoandrzejozofia (Łódź, 2010).

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.