Album fotografii Bogdana Konopki "Szary Paryż / Paris en gris" zawiera to cykl małych, stykowych fotografii Paryża powstałych w latach 1994-1995. Album wydany w 2002 roku przez wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Harmonia różnych odcieni szarości przekazuje poprzez skupienia i rozproszenia fotograficznego ziarna skomplikowaną pajęczynę znaczeń, odczuć i nastrojów. Szarość jest bowiem kolorem, na który składają się zmieszane wszystkie inne barwy - zawiera więc w sobie wszystkie ich możliwości wyrazu.
Elżbieta Łubowicz
Bogdan Konopka obala więc istniejący w naszej świadomości mit Paryża zastępując go mitem nowym, prywatnym i osobistym. To poetycki obraz istniejący bardziej w jego wyobraźni niż w rzeczywistości, autor podkreśla jego nietrwałość i podległość czasowi.
Tytułowa "szarość" Paryża to ta właśnie, która zjawia się wtedy, gdy świat zamiera w bezruchu, kiedy otwiera się przestrzeń dla zamyślenia. Obrazy pojawiają się jako efekt gry między niuansami szarych tonów gdyż na zdjęciach prawie nie zobaczymy pełnej czerni ani bieli.
Szarość jest bowiem w całym cyklu kolorem, na który składają się zmieszane wszystkie inne barwy – zawiera więc w sobie wszystkie ich możliwości. "Duch miejsc – niewidzialne miasto – niesklasyfikowane dziedzictwo". Tak o swoich pracach opowiada Autor. Bo są to w istocie liryczne poematy w szarościach, ukazując już nie tyle same rzeczy, ile zapisane w pamięci swoje o nich wspomnienia.
Zdjęcia które znalazły się w albumie były prezentowane nawystawach w BWA Wroclaw Galerie Sztuki Wspólczesnej, Galeria Awangarda, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz Akademickim Centrum Kultury w Lublinie.
Szary Paryż / Paris en gris
- Zdjęcia: Bogdan Konopka
- Tekst: Adam Zagajewski
- Redakcja katalogu: Hanna Abramowicz, Elżbieta Muszyńska
- Opracowanie graficzne: Jerzy Durakiewicz
- Wydawnictwo: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie / BWA Wrocław / Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
- Rok wydania: 2002
- ISBN: 83-227-1888-8
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 71
- Wymiary: 141x222mm
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: