Katalog wystawy fotografii Bogdana Konopki "Szara Pamięć 1914-1918" która miała miejsce w Domu Polsko-Słowackim im. Dušana Jurkoviča w Gorlicach w maju 2015 roku, przedstawia galicyjskie cmentarze z okresu I wojny światowej. Fotografie zostały wykonane przez artystę w latach 2004-2009 przy użyciu kamery wielkoformatowej na błony płaskie. Projekt realizowany w ramach Małopolskiego Programu Obchodów "100-lecie I wojny światowej".
Galicyjskie cmentarze wojenne wyróżnia też nieczęsto spotykana obłość kształtów i to zarówno pomników jak i planów cmentarza. Łukowatość form kojarzy się z pierwiastkiem żeńskim, z łagodnością, która obca jest wszelkiej wojaczce. Nie przypomina to zupełnie cmentarzy z francuskiego frontu, gdzie czuje się zawsze nieswojo - jakbym wszedł na opuszczone, wielkie pole szachowe. W Beskidzie, szczególnie za sprawą Dušana Jurkoviča, który chętnie używał drewna inspirując się lokalnym rękodziełem niektóre cmentarze jawią mi się baśniowo lub swojsko. A to jako baszty zamku zapomnianego księcia, a to bogato rzeźbione gospodarstwo (zagroda) albo jako nieco ekscentryczna świątynia Szarej Pamięci. (...)
Bogdan Konopka
Szara Pamięć 1914-1918
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Tekst: Bogdan Konopka
- Tłumaczenie: Barbara Cygańczuk
- Projekt katalogu: Łukasz Piotr Czerwień
- Wydawca: Gorlickie Centrum Kultury / Grupa Arpi
- ISBN: 978-83-942174-0-2
- Rok wydania: 2015
- Ilość stron: 32
- Wymiary: 210×210mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: