Katalog "Miasto niewidzialne. Paryż" wydany przy okazji wystawy fotografii Bogdana Konopki, która miała miejsce w Galerii Korytarz w Jeleniogórskim Centrum Kultury w maju 1996 roku.
Bogdan Konopka szczególnie fotogenicznie ujmuje wnętrza - w jego pracach fotografowane rupieciarnie codzienności zostały podniesione do rangi zbiorów niemal uniwersalnych, zbiorów rzeczy, które już nie są czymś konkretnym, znajomym, ale stają się niemal ponadczasowe. Są to rzeczy, które - parafrazując wers R. M Rilkego - patrzą przez nas, przenikają nas na wskroś, wiedząc o nas wszystko. A w końcu - choć brzmi to konwencjonalnie - te realne wnętrza są przełożeniem wnętrza nieoczywistego, są świadectwem wrażliwości poetyckiej, pogłosem metafizycznych pytań. Są wreszcie "wyniesione" do rangi miejsc szczególnych, gdzie dobre duchy (widma) chronią przed upływem czasu, zabezpieczają jak amulety podróżne.
Tę zasadę - sprowadzenia do wnętrza - wykorzystuje artysta także w fotografowaniu przestrzeni otwartej. Jego obrazy krajobrazów, widoki ulic, rumowiska zużytych przedmiotów, cielska domów, gromady drzew, woda itd. - to wszystko jest także skumulowane do ram "zamkniętej" przestrzeni. Są to również wnętrza, które wyrażają to, co jest podstawowe dla całej twórczości Konopki: zamiar fotograficznego utrwalania w sobie obrazów rzeczywistości, obrazów wyrwanych zmienności, umożliwiających schronienie w fotogenicznym "wnętrzu" sztuki. (...)
"Szarość" trwania (o fotogenicznej twórczości Bogdana Konopki) Andrzej Saj
Miasto niewidzialne. Paryż
- Fotografie: Bogdan Konopka
- Tekst: Andrzej Saj
- Tłumaczenie: Florence Bailly
- Wydawca: Galeria Korytarz
- Rok wydania: 1996
- Ilość stron: 8
- Wymiary: 210x210mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski, francuski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Należał do ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. XX wieku. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Podobne artykuły: