Bogdan Konopka - Leçons de Ténèbres - wystawa fotografii

Leica 6x7 Gallery Warszawa zaprasza w piątek 8 czerwca 2018 roku, o godz. 19.00 na wernisaż wystawy fotografii Bogdana Konopki "Leçons de Ténèbres". Spotkanie autorskie przewidziano w poniedziałek 11 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 które poprowadzi Paweł Żak. Wystawa będzie dostępna do 22 lipca 2018 roku.

Bogdan Konopka zaprasza na szczególny spacer. Towarzyszami podróży są wyobraźnia, wrażliwość i oko. Wspólnie posłużą do spojrzenia na przestrzenie, obiekty i historie, które fotograf utrwala przy pomocy cienia i światła. Wystawa "Leçons de Ténèbres" prezentuje ponad 30 odbitek z aparatu wielkoformatowego, wykonanych ręcznie w paryskiej ciemni artysty. Uchylają one drzwi do magii codzienności i wspomnień - poetyckich i niepokojących.

Indywidualna wystawa "Paryż, niewidzialne miasto" ("Paris, La ville invisible" ) odbyła się paryskim Centrum Pompidou w roku 2003, zaś od 8 czerwca będzie można zobaczyć kolejną odsłonę twórczości fotografa w Leica 6x7 Gallery Warszawa na wystawie "Leçons de Ténèbres" - "Lekcje Ciemności".

"Każda z fotografii Bogdana Konopki to opowieść o świetle. By dobrze widzieć te niewielkie obrazy, kopiowane metodą stykową – z negatywu kładzionego bezpośrednio na papier – musimy podejść do nich blisko. Tak, by zanurzyć się w nich, niczym w wąskich ciemnych tunelach, w których widać niewiele, a właściwie jedynie to, co ważne. Są niczym fotograficzne fragmenty, drobne wyrwy w czasie, w które wpadamy" - pisze o "Lekcjach Ciemności" Mateusz Palka.

Tytuł "Leçons de Ténèbres" ("Lekcje Ciemności" ) nawiązuje do kompozycji muzycznej Françoisa Couperina – utwór towarzyszył odprawianemu przed świtem nabożeństwu Ciemnej Jutrzni polegającym na rytualnym gaszeniu świec. Ta muzyka wyznacza Konopce czas wywoływania negatywu w kompletnej ciemności. To również metafora pracy w ciemni fotograficznej, którą artysta traktuje jako formę rytuału – momentu, w którym "rodzi się obraz".

Ciemność to nieodłączny towarzysz światła: "fotografia w elementarnym sensie nie oznacza pisania światłem ale cieniem właśnie: cieniem, który to światło określa. Jest jeszcze jeden cień, który współtworzy fotografię: cień jej autora i jego czasu. Fotograf przeprowadza swe obrazy przez ciemność ku jaśni. I to tutaj okazuje się czy "Lekcje ciemności" udało się przekuć w dzieło sztuki. Czasami zdarza się, że tak…" – mówi Bogdan Konopka.

Składające się na projekt "Leçons de Ténèbres" w Leica 6x7 Gallery Warszawa kadry powstawały na przestrzeni ponad dziesięciu lat. Tematycznie zdjęcia dzielą się na dwie opowieści: pierwszą stanowią fotografowane w studiu (wyłącznie przy użyciu światła dziennego) martwe natury przedstawiające kwiaty i zwykłe, czasem już podniszczone przedmioty (być może dalekie echo arte povera). Fotografowanie to dla Konopki proces metafizyczny. Artysta wnikliwie obserwuje ustawioną na czarnym tle kompozycję, w oczekiwaniu na moment odpowiedniego światła, które objawi tajemnicę przedmiotu, którą następnie można "schwytać" przy pomocy naświetlonego na negatyw obrazu.

Kolejne fotografie przedstawiają przestrzeń miasta, stanowiąc subiektywny atlas miejsc zgoła nieturystycznych: "fragmenty nieznaczącej architektury, zaniedbane uliczki, zapuszczone wnętrza mieszkań, domów i świątyń, nadgryzione zębem czasu rzeźby składają się na katalog motywów równie błahych, co fotogenicznych. Jest w tej sztuce wizja doskonałości i spójności bycia, odsłonięta przez niedoskonałość jawienia się. Spojrzenie fotografa jest chwilowym olśnieniem, przebłyskiem" - podsumowuje Adam Mazur, zwracając uwagę na bliskość dokumentu Konopki z fotografiami dawnego Paryża Eugène Atgeta.

Czarno-białe kadry Bogdana Konopki można łączyć z filozofią Waltera Benjamina – słynnego niemieckiego filozofa z przełomu XIX i XX wieku. To nie jedyne odwołanie. Zamrożone w medium srebrowej fotografii, toczą się "opowieści o tajemnych przejściach" Krzysztofa Rutkowskiego, semiologia Rolanda Barthesa. Tak, jak w myśli Wojciecha Nowickiego detale zdobywają swój głos. Zdjęcia Konopki realizują również ideę surrealistów francuskich, którzy w codzienności poszukiwali realizmu magicznego i zaskoczeń.

Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Członek ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.

Bogdan Konopka - Leçons de Ténèbres

Miejsce wystawy: Leica 6x7 Gallery Warszawa

piątek 8 czerwiec 2018
niedziela 22 lipiec 2018

: Warszawa
Adres: Mysia 3

Podobne artykuły:

Komentarze obsługiwane przez CComment

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.