Książka fotograficzna "F/5.6" której autorem jest Bogdan Dziworski, to fragment ponad czterdziestoletniego dorobku twórczego artysty, który prezentuje fotograficzny subiektywny dokument wokół polskiego społeczeństwa. Książka została wydana w 2017 roku, przez wydawnictwo Migavka.
Te zdjęcia będą odkryciem – wiele z nich publikowanych jest po raz pierwszy. Czarno-białe, robione Leicą, obiektywem 50 mm. Najczęściej z przesłoną 5.6 (stąd tytuł albumu).
Łódź, lata 60. Ludzie na ulicy, na podwórzach kamienic, w parku, w wesołym miasteczku. Wyraziste twarze, miny, gesty. Gra międzyludzka, przypominająca taniec, mająca coś z miłosnego rytuału, także coś z cyrku. Świat zaskakujący. Zaskakuje również sam dobór zdjęć – z łódzkiego Parku Poniatowskiego przenosimy się do Central Parku w Nowym Jorku.
W pierwszym momencie wydaje się, że te czarno-białe, rodzajowe sceny z ulic i podwórek są reportażem z jakiejś odległej cywilizacji. Ale choć te zdjęcia są pełne obyczajowego szczegółu, nie dominuje w nich spojrzenie socjologa. Nie chodzi w nich o Polskę. Nie jest to ani kolejny sąd nad PRL-em, ani nostalgiczny powrót do czasów młodości. Napięcie wynika tu z relacji fotografa z rzeczywistością. Niezależnie od tego, kiedy i gdzie te zdjęcia zostały wykonane, każde z nich jest całym światem, który obnaża się przed nami, uchwycony w niepowtarzalnym momencie.
– Moje zdjęcia z tamtej epoki nigdy nie są inscenizowane – mówi Dziworski – One są wychodzone. Dzień w dzień, bywało, po osiem godzin fotografowania. Zbyszek Rybczyński mówił: gdziekolwiek pójdę, coś ciekawego się wydarza. Tak też było ze mną. Najpierw nic się nie dzieje. Potem dopiero, jeżeli masz cierpliwość, zaczyna się taniec z rzeczywistością. Niby wszystko się skończyło, normalny człowiek mówi ”do widzenia”, a właśnie wtedy trzeba robić zdjęcia! I następuje ten jeden moment – bressonowskie ”było-minęło”. Po długich treningach można go wyprzedzić o ułamki sekundy. Fotografowanie jest czyhaniem na tę jedyną chwilę, kiedy rzeczywistość się sama ustawi. Do tego trzeba mieć szczęście. I ja je mam. Obserwuję dwa plany, zgrywam je ze sobą. Trzy – to niebywałe szczęście, które ci wchodzi w kadr. Reżyser mógłby to sobie ustawić – ja wyczekuję.
Tadeusz Sobolewski - fragment eseju "Taniec rzeczywistości"
f/5.6
- Fotografie: Bogdan Dziworski
- Teksty: Wojtek Wieteska, Tadeusz Sobolewski, Adam Mazur
- Tłumaczenie: Monika Proniewska, Anna Diduch, Anahita Rouyan
- Projekt graficzny: Bartłomiej Talaga
- Koncepcja redakcyjna: Rafał Łochowski
- Współpraca redakcyjna: Wojtek Wieteska
- Wydawca: Migavka
- Rok wydania: 2017
- ISBN: 978-83-944274-4-3
- Ilość stron: 236
- Wymiary: 242x300mm
- Oprawa: twarda
- Język: polski, angielski
- Wydanie: pierwsze
Bogdan Dziworski - operator, reżyser, scenarzysta filmowy, fotograf, pedagog, profesor zwyczajny sztuki filmowej i fotografiki. Urodził się 8 grudnia 1941 roku w Łodzi. Absolwent wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1965). Współpracował z Polską Kroniką Filmową, Łódzką Wytwórnią Filmów Oświatowych oraz Przedsiębiorstwem Realizacji Filmów "Zespoły Filmowe". Od 1979 roku pełni rolę wykładowcy Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 1994 roku uzyskał tytuł doktora, a w 2002 roku profesora zwyczajnego. Współpracuje z wieloma instytucjami akademickimi, kulturalnymi w kraju i zagranicą, między innymi: Warszawską Szkołą Filmową, 6×7 Leica Warsaw Gallery, New York University of the Arts, Museum of Modern Art, Columbia University, Film Society of Lincoln Center, Centro de Capacitacion Cinemato-grafica, Ecole Cantonale d’art. de Lausanne, Den Danske Film Skole / The National Film School of Denmark, University of Lincoln. Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, członkiem honorowym Związku Polskich Artystów Fotografików, ZAIKS-u oraz Piql. Autor kilkudziesięciu filmów krótkometrażowych, średniometrażowych i fabularnych. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród filmowych. W 2014 roku został odznaczony złotym medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", otrzymał również Nagrodę Smok Smoków za całokształt twórczości na 54. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Fotografie Bogdana Dziworskiego prezentowane były na wielu wystawach indywidualnych, m.in w Warszawie, Krakowie, Gliwicach, Zamościu, Katowicach, Łodzi, Wrocławiu, Berlinie, Wiedniu, Kantonie, Los Angeles czy Columbi. Albumy fotograficzne "My View. Polish Impressions in Photography", Hannibal Verlag 1981, "1/250 sekundy", "Fotografia polska - Bogdan Dziworski", "F/5.6".