Alexey Titarenko - fotografia

Alexey Titarenko rosyjski fotograf, urodzony w Leningradzie (Sankt Petersburg) w 1962 roku w ZSRR. W 1983 roku ukończył z wyróżnieniem wydział sztuki filmowej i fotograficznej w Leningradzkim Instytucie Kultury, gdzie uzyskał dyplom z fotoreportażu. Artysta jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej fotografii rosyjskiej, który wypracował swój unikalny styl "fotografię metaforyczną"

Przygodę z fotografią rozpoczął w 1971 roku, w wieku dziewięciu lat. W latach 1978-1989 był członkiem niezależnego klubu fotograficznego "Zerkalo". Od końca lat 80. XX wieku zaczął pracować nad projektami, odzwierciedlającymi stosunek artysty do szybkiego tempa życia, czerpiąc ze wspomnień "emocjonalnej i duchowej atmosfery" dramatycznego okresu lat 1980-1990. Pierwszym takim projektem, ukazującym wrażenia fotografa z czasów totalitaryzmu, stał się cykl "Nomenklatura of Signs".

Po upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku wykonał kilka serii fotografii gdzie udało się dokładnie uchwycić burzliwą atmosferę tamtego okresu, zachodzących zmian społecznych początku lat 90. XX wieku w Petersburgu. Aby zilustrować związki między teraźniejszością a przeszłością, stworzył mocne metafory, wprowadzając do fotografii ulicznej długie czasy naświetlania i celowe ruchy kamery.

Najbardziej znaną serią tego okresu jest "City of Shadows". Cykl fotografii zainspirowany muzyką Dymitra Szostakowicza i powieściami Fiodora Dostojewskiego, prezentujący poetyckie, czasami dramatyczne obrazy rodzinnego miasta Sankt Petersburga. Titarenko czerpie inspirację z muzyki i literatury, którą kocha od dzieciństwa, a jego długie spacery po mieście wypełniają obrazy zmęczonych ludzi stojących w sklepowych kolejkach, wędrujących po pchlim targu czy tłoczących się wokół wejść do metra. Interesuje go przede wszystkim związek między pamięcią architektury a śladem współczesnej ludzkiej egzystencji. W swojej twórczości stawia na incydentalność, a co za tym idzie także pewną nieprzewidywalność każdej rejestrowanej sytuacji. Patrząc na jego fotografie, gdzie w scenerii dziewiętnastowiecznej lub starszej wiekiem architektury, zarejestrowani w trakcie długich ekspozycji mieszkańcy to mniej lub bardziej rozmyte ślady ich fizycznej obecności.

W 1996 roku, zaprezentował po raz pierwszy cykl "The Black and White Magic of Saint Petersburg", gdzie pokazuje rodzinny Sankt Petersburg. Zdecydowany kontrast między czernią a bielą został zastąpiony delikatnymi odcieniami szarości, przestrzeń jest teraz wypełniona upiornym światłem miasta. Fotografie, zrodzone ze światła i długiego czasu naświetlania, zacierają granice rzeczywistości, tworząc wrażenie subtelnej melancholii, upiorności i niestabilności ludzkiego życia w szybko zmieniającym się świecie.

W 2001 roku Titarenko zaczyna fotografować również w innych miastach. Początkowo jest to Wenecja, gdzie wracał wielokrotnie w latach w latach 2001-2008. W 2003 roku dwukrotnie fotografuje w Hawanie, a od 2004 pracuje nad cyklem fotografii w Nowym Jorku.

Petersburski dorobek artysty z lat 90. XX wieku, przyniósł mu uznanie na całym świecie. W 2002 roku Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Arles we Francji zaprezentował wystawę "Les quatres mouvements de St. Petersburg" w Muzeum Reattu, której kuratorem był Gabriel Bauret. Fotografie artysty były pokazywane na ponad trzydziestu wystawach indywidualnych i kilkudziesięciu wystawach zbiorowych na całym świecie.

Prace artysty znajdują się w zbiorach Baltimore Museum of Art, Columbus Museum of Art, Chrysler Museum of Art, Museum of Fine Arts w Bostonie, Middlebury College Museum of Art w Middlebury, Museum of Fine Arts w Denver, Museum of Fine Arts w Houston, the Museum of the City of New York, Museum of Photographic Arts w San Diego, Santa Barbara Museum of Art, J. Paul Getty Museum w Los Angeles, Philadelphia Museum of Art, George Eastman House w Rochester, Yale University Art Gallery w New Haven, Zimmerli Art Museum at Rutgers University w New Brunswick, Bibliothèque Nationale w Paryżu, European House of Photography w Paryżu, Musée Réattu w Arles, Musée de l’Elysée w Lozannie, Centre National de l'Audiovisuel, Dudelange w Luxemburgu, Museum of Modern Art w Rio de Janeiro, Multimedia Art Museum w Moskwie, State Russian Museum w St. Petersburgu oraz wielu innych zbiorach muzealnych i prywatnych.

W latach 2003-2019 Nailya Alexander i Damiani przygotowali książki monograficzne poświęcone twórczości fotografa: "Alexey Titarenko: Photographs" z 2003 roku, "Alexey Titarenko: The City is a Novel" z 2015 roku oraz "Alexey Titarenko. Nomenklatura of Signs" z 2019 roku.

W 2005 roku, francusko-niemiecki kanał telewizyjny Arte zrealizował, 30-minutowy film dokumentalny "Aleksiej Titarenko: Art et la Maniere" wyreżyserowany przez Rebeccę Houzel.

Alexey Titarenko od 2014 roku mieszka i pracuje w Nowym Jorku.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.