W ramach upowszechniania fotografii jako rękodzieła artystycznego zapraszamy do udziału w warsztatach poświęconych technice Albuminowej, które odbędą się w Warszawie w dniach 26 - 27 marca 2011 r.
Odkrycie procesu albuminowego zapoczątkowało drogę do upowszechnienia fotografii. Technika albuminowa zawładnęła światem fotografii i była najpopularniejszym procesem wśród fotografów przez 40 lat od 1855r. do 1895r. Od chwili ogłoszenia wynalazku w 1850r. do 1855r. prawie każdy kto zajmował się fotografią spróbował swych sił w albuminie. W bardzo krótkim czasie stała się dominującą techniką i taki stan rzeczy utrzymywał się do chwili rozpropagowania techniki bromowej. Produkcji papieru albuminowego na skalę przemysłową ostatecznie zaprzestano w 1929r. Jednak przez ten czas fotografia albuminowa zagościła w wielu albumach i zbiorach muzealnych co pozwoliło jej zająć drugiego miejsce wśród wszystkich technik fotograficznych, przy pomocy których była utrwalana historia (dane sprzed rozpowszechnienia się elektronicznej metody rejestracji obrazu).
Proces albuminowy w swej najprostszej odmianie nie jest skomplikowany i nie wymaga angażowania specjalistycznego i kosztownego sprzętu. Odczynniki w tym procesie również nie są zbyt wyszukane. Wystarczy kilka świeżych jaj kurzych, chlorek sodu (sól kuchenna), kwas octowy (ocet spirytusowy 10%). Wszystkie składniki miesza się ubijając białko na pianę i pozostawia na kilka dni. Po opadnięciu piany białko przesącza się przez płótno a tak otrzymany roztwór nakłada się na powierzchnię papieru. Po wyschnięciu białka papier jest gotowy do uczulenia roztworem azotanu srebra. Tak przygotowany papier kopiuje się stykowo w kopioramce razem z negatywem przy pomocy nadfioletu (najpopularniejszym i najprostszym źródłem nadfioletu jest światło słoneczne), na który jest czuły chlorek srebra. W wyniku fotolizy powstaje obraz utajony, który tak jak w każdej metodzie srebrowej wymaga wzmocnienia poprzez wywołanie oparte na redukcji jonów srebra do srebra metalicznego. Jednak papieru nie zanurza się w roztworze, lecz występuje ”suche” wywołanie nadmiarem azotanu srebra w czasie naświetlania. Taki sposób ujawniania obrazu utajonego nosi nazwę wywołania fizycznego. Fotografie utrwala się w utrwalaczu na bazie tiosiarczanu.
Jak się zgłosić:
Jeżeli jesteś zainteresowany wypełnij formularz zgłoszeniowy na stronie www.pstf.pl lub prześlij na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wypełniony druk karty zgłoszeniowej. Po przesłaniu formularza otrzymasz na swoją skrzynkę e-mail potwierdzenie rezerwacji. Twoja rezerwacja będzie ważna przez pięć dni i w tym czasie musisz dokonać płatności za warsztaty.
Informacje dotyczące kosztów:
Koszty warsztatów to 370 zł za osobę. Kwota ta obejmuje koszty związane z zakupem materiałów i narzędzi niezbędnych do realizacji warsztatów, a z których będą korzystać uczestnicy.
Opłatę za uczestnictwo w warsztatach proszę wnieść do 12 marca 2011r. na konto bankowe podane w potwierdzeniu zgłoszenia.
Uwaga!
Pamiętaj, że twoja rezerwacja jest ważna tylko prze pięć dni. Termin ten jest odpowiednio krótszy, gdy dzień wnoszenia opłat wypada przed upływem wyznaczonego wyżej terminu.
Ostateczny termin opłaty uczestnictwa to 20 luty 2011. Należność wniesiona po 12 marca 2011r. wzrasta o 50 zł. i wynosi 420 zł. Podwyższenie kwoty spowodowane jest zwiększonymi kosztami zakupu materiałów i narzędzi dla pojedynczych uczestników.
Proces albuminowy w swej najprostszej odmianie nie jest skomplikowany i nie wymaga angażowania specjalistycznego i kosztownego sprzętu. Odczynniki w tym procesie również nie są zbyt wyszukane. Wystarczy kilka świeżych jaj kurzych, chlorek sodu (sól kuchenna), kwas octowy (ocet spirytusowy 10%). Wszystkie składniki miesza się ubijając białko na pianę i pozostawia na kilka dni. Po opadnięciu piany białko przesącza się przez płótno a tak otrzymany roztwór nakłada się na powierzchnię papieru. Po wyschnięciu białka papier jest gotowy do uczulenia roztworem azotanu srebra. Tak przygotowany papier kopiuje się stykowo w kopioramce razem z negatywem przy pomocy nadfioletu (najpopularniejszym i najprostszym źródłem nadfioletu jest światło słoneczne), na który jest czuły chlorek srebra. W wyniku fotolizy powstaje obraz utajony, który tak jak w każdej metodzie srebrowej wymaga wzmocnienia poprzez wywołanie oparte na redukcji jonów srebra do srebra metalicznego. Jednak papieru nie zanurza się w roztworze, lecz występuje ”suche” wywołanie nadmiarem azotanu srebra w czasie naświetlania. Taki sposób ujawniania obrazu utajonego nosi nazwę wywołania fizycznego. Fotografie utrwala się w utrwalaczu na bazie tiosiarczanu.
Jak się zgłosić:
Jeżeli jesteś zainteresowany wypełnij formularz zgłoszeniowy na stronie www.pstf.pl lub prześlij na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wypełniony druk karty zgłoszeniowej. Po przesłaniu formularza otrzymasz na swoją skrzynkę e-mail potwierdzenie rezerwacji. Twoja rezerwacja będzie ważna przez pięć dni i w tym czasie musisz dokonać płatności za warsztaty.
Informacje dotyczące kosztów:
Koszty warsztatów to 370 zł za osobę. Kwota ta obejmuje koszty związane z zakupem materiałów i narzędzi niezbędnych do realizacji warsztatów, a z których będą korzystać uczestnicy.
Opłatę za uczestnictwo w warsztatach proszę wnieść do 12 marca 2011r. na konto bankowe podane w potwierdzeniu zgłoszenia.
Uwaga!
Pamiętaj, że twoja rezerwacja jest ważna tylko prze pięć dni. Termin ten jest odpowiednio krótszy, gdy dzień wnoszenia opłat wypada przed upływem wyznaczonego wyżej terminu.
Ostateczny termin opłaty uczestnictwa to 20 luty 2011. Należność wniesiona po 12 marca 2011r. wzrasta o 50 zł. i wynosi 420 zł. Podwyższenie kwoty spowodowane jest zwiększonymi kosztami zakupu materiałów i narzędzi dla pojedynczych uczestników.
Program warsztatów:
26 marzec 2011
Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej
Adres: ul. Mokotowska 9, Warszawa
godz. 9.00 - Rozpoczęcie warsztatów, informacje ogólne.
godz. 9.30 - Prezentacja techniki albuminowej i omówienie procesów powstawania obrazu.
godz. 10.30 - Prace warsztatowe.
godz. 14.00 - Przerwa.
godz. 15.00 - Wykład: Albumina – droga do upowszechnienia fotografii.
godz. 16.00 - Prace warsztatowe.
godz. 18.00 - Koniec pierwszego dnia warsztatów.
27. marzec 2011
Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej
Adres: ul. Mokotowska 9, Warszawa
godz. 9:00 - Rozpoczęcie drugiego dnia warsztatów – prace warsztatowe c.d.
godz. 14:00 - Przerwa.
godz. 15:00 - Wykład: oprawa i prezentacja fotografii.
godz. 16:00 - Podsumowanie wyników warsztatów, ocena i analiza wykonanych prac
godz. 17:00 - Zakończenie warsztatów
Zajęcia prowadzi: Rafał Warzecha znawca dawnych technik fotograficznych.
Albumina – warsztaty fotograficzne
Adres: Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej - ul. Mokotowska 9, Warszawa
Termin warsztatów: 26 - 27 marzec 2011 r.