20 marca 2009 roku o godzinie 19.00 Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprezentuje pierwszą w Polsce wystawę prac palestyńskiej artystki Ahlam Shibli, zatytułowaną Wydomowienie. Wystawa składa się z trzech serii fotograficznych: Dom Dziecka, Trackers i Dependence .

 
W swej twórczości Shibli skupia się przede wszystkim na dokumentowaniu codziennego życia Palestyńczyków pod izraelską okupacją. Odwołując się do ponad stuletniej tradycji fotografowania pejzażu palestyńskiego, Shibli unikała zazwyczaj w swych pracach przedstawiania sylwetek ludzkich, utrwalając wyłącznie ich ślady. Jej wcześniejsze cykle przedstawiały najczęściej opuszczone domostwa, niedokończone budowy, pustkowia i cmentarze. Artystka próbuje dokumentować historię, odciskającą swe piętno na palestyńskich osadach - czego przykładem są cykle Arab-al-Sbaih i Goter, zaprezentowane w 2007 roku na międzynarodowej wystawie documenta 12 w Kassel. Artystka koncentruje się na analizowaniu takich zjawisk, jak rozproszona tożsamość, wieloaspektowe uczucie bezdomności, nomadyzm, pamięć miejsca.


Trzy cykle pokazywane w Warszawie nie dotyczą wyłącznie tematyki palestyńskiej - artystka dokumentuje oznaki destabilizacji, nędzy i nierówności społecznej w szerszym, międzynarodowym kontekście.

Najnowszy cykl fotograficzny Dom dziecka z 2008 roku, który zostanie po raz pierwszy pokazany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, został zrealizowany podczas podróży Ahlam Shibli po Polsce i jej odwiedzin w jedenastu, rozrzuconych po całym kraju domach dziecka. Podczas tych wizyt artystka nawiązała specjalną emocjonalną więź z przebywającymi w tych instytucjach dziećmi, co odzwierciedla intymny, pełen psychologicznych niuansów charakter wykonanych wówczas fotografii.

Aby zeprezentować pełniejszy wgląd w twórczość Shibli na wystawie pokazane zostaną również dwa inne cykle fotograficzne: Trackers (Tropiciele) z 2005 roku (zdjęcia przedstawiające codzienność Beduinów, służących dobrowolnie w izraelskiej armii, zajmujących się tropieniem nielegalnego przepływu ludzi na pograniczu izraelsko-palestyńskim i izraelsko-egipskim) i Zależność z 2007 roku (reportaż o życiu imigrantów w Barcelonie, zatrudnianych nielegalnie do opieki nad osobami starszymi).

Wszystkie te cykle fotograficzne dotyczą ludzi znajdujących się w "niewłaściwym", nie swoim miejscu. Jak wskazuje neologizm użyty w tytule wystawy - wydomowienie - kwestia domu i przynależności, a raczej ich braku, jest głównym zagadnieniem eksplorowanym przez Shibli. Jej prace kierować mają zainteresowanie widza w kierunku niewidzialnych, marginalizowanych aspektów życia społecznego.

Wystawa powstała we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.


Ahlam Shibli urodziła się w 1970 roku w Palestynie, gdzie stale mieszka i pracuje, rejestrując - jak sama to określa - codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi. W ciągu ostatnich 10 lat zrealizowała następujące cykle fotograficzne: Interrupted River, Horse Race in Jericho, Wadi Saleib in Nine Volumes, Voyage in Mt. Tabor, Unrecognised, Self Portrait, Five Senses, Positioning, Goter, Catastrophe: Mt. Tabor, Berlin, Refuge in Frost, oraz Halisa, Trackers (Tropiciele), Market, Eastern LGBT, Arab al-Sbaih, The Valley, Dependence (Zależność), które prezentowane były w galeriach, muzeach i na biennale w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej.
 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
ul. Pańska 3, Warszawa
Ahlam Shibli - Wydomowienie
Wernisaż wystawy: 20 marca 2009, godz. 19:00
Termin wystawy: 20 marzec 2009 - 06 marzec 2010
Konferencja prasowa z udziałem Ahlam Shibli: 20 marca 2009, godz. 18:00
strona domowa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Komentarze obsługiwane przez CComment

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.