Agnieszka Rejniak-Majewska - Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910-1939 - książka UŁ

Książka "Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910-1939" której autorką jest Agnieszka Rejniak-Majewska poświęcona została twórczości międzywojennych awangard oraz roli, jaką odgrywały w niej media technicznej reprodukcji i procesy transmisji obrazów. Książka wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego w 2017 roku.

Nawiązując do tezy Waltera Benjamina z lat 30. XX wieku, mówiącej, że fotografia i dostępność reprodukcji zmieniły nowoczesne pojęcie sztuki, autorka opisuje, jak użycie reprodukcji i jej upowszechnienie wpływało na nowe sposoby prezentacji sztuki i tworzenie artystycznych sieci wymiany oraz jakie było jej miejsce w świadomości artystycznej pierwszych dekad XX wieku.

W początkowych rozdziałach publikacji zostały zarysowane przemiany technik reprodukcyjnych związane z wynalezieniem fotografii, w tym sięgające XIX wieku genealogie idei uniwersalnej kolekcji dzieł sztuki - „muzeum wyobraźni” opartego na fotografii. Poruszając kwestie funkcjonowania reprodukcji w naukowym i popularnym obiegu, autorka rekonstruuje toczące się na ten temat debaty, przybliżając zróżnicowane stanowiska badaczy - historyków i krytyków sztuki - względem fotografii jako zapośredniczającego, transformującego narzędzia. Dalsze rozdziały zawierają szczegółowe analizy wybranych praktyk awangardowych - czasopism artystycznych, almanachów, publikacji teoretycznych i wczesnych prób (auto)historyzac ji sztuki awangardowe j. Ukazują one, jak środki mechanicznej reprodukcji - w większości afirmatywnie przyjmowane przez twórców - stawały się podstawą nowych form wizualnego przekazu oraz elementem retorycznych strategii. Zwracając uwagę na zależności między awangardowymi publikacjami a równoległym rozwojem popularnej prasy ilustrowane j, autorka stara się też uchwycić sposoby sytuowania się działań awangardowych w relacji do szersze j kultury wizualne j badanego okresu.

Celem, jaki postawiłam sobie w tej książce jest zbadanie, jak techniki reprodukcji, na pozór służebne i niewidoczne, wpisywały się w świadomość artystyczną pierwszych dekad XX wieku. Jaką rolę odgrywały one w kształtowaniu międzynarodowych sieci artystycznej wymiany, w transmisji idei oraz w tworzeniu nowych form artystycznego przekazu? W jaki sposób artyści wykorzystywali narzędzia reprodukcyjne w swoich programowych manifestacjach, dla prezentacji i upowszechniania swoich prac? Jakie było miejsce i status reprodukcji w relacji do dzieł-oryginałów w sytuacji, gdy samo pojęcie sztuki, jej środków i celów podlegało radykalnym przemianom? Podobne zagadnienia dyskutowane są dziś w odniesieniu do sztuki współczesnej, gdzie rozpad tradycyjnego pojęcia dzieła, zastąpienie go przez ulotne działania - przemiany, które od lat 70. opisywano jako proces „de-materializacji” sztuki - sprawiły, że dokumenty fotograficzne lub filmowe zapisy pozostają w wielu przypadkach jedynym śladem artystycznych realizacji. Sytuacja ta skłania do namysłu nad tym, na ile zabiegi dokumentacyjne należy traktować ako immanentny składnik działania artystycznego. Daje też asumpt do refleksji nad wpływem, jaki na recepcję i interpretację artystycznych realizacji, zwłaszcza tych o nietrwałym charakterze, ma forma ich dokumentacji oraz procesy dystrybucji obrazów. To ostatnie zagadnienie nie ogranicza się w istocie do zjawisk najnowszych, lecz dotyczy też twórczości Wielkiej Awangardy. Co więcej, w obszarze awangardowych praktyk na początku XX wieku widzieć można w pewnym sensie antycypację tego, co później, w dobie sztuki konceptualnej, zwykło się określać jako przemianę sztuki w informację, w wytwarzanie idei. W przyjętej w tej pracy perspektywie będzie mnie jednak interesować nie tyle ów zwrot ku sferze teorii i konceptualnych projektów, co ich jak najbardziej materialne, medialne wcielenia związane z produkcją i reprodukcją obrazów

Agnieszka Rejniak-Majewska

Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910-1939

  • Autorka: Agnieszka Rejniak-Majewska
  • Recenzent: Anna Zeidler-Janiszewska
  • Redaktor inicjujący: Beata Koźniewska
  • Redakcja: Katarzyna Gorzkowska
  • Skład i łamanie: Maciej Torz
  • Projekt okładki: Katarzyna Turkowska
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • ISBN: 978-83-8088-879-1
  • Rok wydania: 2017
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 318
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.