Książka Agaty Czajkowskiej "Fototerapia. Fotografia w pracy nauczyciela, pedagoga i terapeuty" to obszerne opracowanie które szeroko omawia zastosowanie fotografii w pracy nauczyciela i terapeuty. Książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego w 2019 roku.
Prezentowana książka nie traktuje o technicznych aspektach fotografowania czy o robieniu pięknych zdjęć. Proponuje czytelnikowi wizualną drogę samopoznania, którą możemy podzielić się zarówno z osobami ważnymi dla nas prywatnie, jaki z tymi, z którymi pracujemy zawodowo.
Tekst podzielony jest na trzy części. Część 1 przybliża kontekst społeczno-kulturowy fotografii: historię jej powstania, rolę, jaką zyskała na przestrzeni lat jako materiał wizualny, oraz jej znaczenie dla kompetencji wizualnych we współczesnym świecie. Część 2 koncentruje się wokół szeregu podejść zawierających pomysły na ćwiczenia, które można wykorzystać w pracy indywidualnej i grupowej. W poszczególnych rozdziałach opisano przykłady działań terapeutycznych wykorzystujących fotografię: fotoanalizę, „czytanie obrazów”, Fotografię Terapeutyczną oraz najbardziej koherentny system, jakim jest Fototerapia. Część 3 przybliża wybrane
aspekty praktyki pedagogicznej, w których zastosowanie może znaleźć (lub już znalazła) fotografia.
Zagadnienia podjęte w książce należy potraktować jako punkty wyjścia, otwarte na adaptację i rozwój. Poddanie ich takim procesom jest wskazane zarówno w kontekście sprostania złożonym potrzebom osób obejmowanych interwencją terapeutyczną, jak również w projektowaniu działań edukacyjnych.
Agata Czajkowska
Fototerapia, czyli zastosowanie fotografii w pracy nauczyciela, pedagoga, doradcy i terapeuty, jest coraz częściej używana w zakresie coachingu i rozwoju osobistego. Autorka rozumie ją jako zbiór powiązanych ze sobą technik opartych na osobistych i rodzinnych fotografiach oraz na zdjęciach wykonanych przez inne osoby – przywoływane dzięki nim uczucia i wspomnienia są wykorzystywane jako katalizatory komunikacji terapeutycznej, procesu zmiany czy rozwoju osobistego. W publikacji znajdują się też scenariusze ćwiczeń skonstruowanych n a podstawie zagadnień omówionych w części teoretycznej.
Połączeni e perspektywy teoretycznej i metodycznej czyni opracowanie nowatorskim. Jest to projekt metodyczny adresowany do terapeutów-praktyków .Niemniej – co trzeba podkreślić – rozważania konstytuujące część teoretyczną książki nie tylko dobrze ugruntowują oferowane scenariusze, lecz także dostarczają im upełnomocnień naukowych – socjologicznych. psychologicznych i pedagogicznych.
prof. dr. hab. Mieczysław Malewski
Fototerapia. Fotografia w pracy nauczyciela, pedagoga i terapeuty
- Autorka: Agaty Czajkowskiej
- Recenzent: Mieczysław Malewski
- Redaktor inicjujący: Urszula Dzieciątkowska
- Redakcja: Danuta Bąk
- Projekt okładki: Katarzyna Turkowska
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- ISBN: 978-83-8142-275-8
- Rok wydania: 2019
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 152
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze